Seriously? F1 organisatie komt met slechtste idee ooit

Nico Rosberg
Een liveshow via een social mediakanaal dat niemand meer gebruikt.

Ooit was Twitter een populair en vernieuwend medium, maar die tijd ligt ver achter ons. Inmiddels is Twitter niet eens meer te vinden in de top 5 van social media, het gebruik ervan daalt dus hard. De overgebleven gebruikers van Twitter zijn een stel incrowd journalisten die teveel tijd en te weinig interessants te melden hebben. Toch weerhoudt dat de F1 organisatie (Liberty media) er niet van om ‘iets nieuws’ te lanceren via het sociale netwerk. Ze gaan vanaf de Spaanse Grand Prix (13 mei) een soort live post-race show doen, hetgeen wordt gepresenteerd door Will Buxton en een aantal andere F1 legends, waaronder Nico Rosberg. Hij heeft er het volgende over te zeggen:

It is good to see the new direction of F1 across digital, as a key channel to engage with fans and future fans of the sport. I was delighted to join this programme when F1 asked me to participate. I love F1 and I believe that we can grow the sport through digital engagement. The Twitter live show is a terrific step forward.

De liveshow krijgt de originele naam “F1 Live Show” en wordt uitgezonden na de podium ceremonie. In elke show zullen coureurs en medewerkers van de diverse teams geïnterviewd worden.

Als we even doorlezen dan lijkt het echter dat het idee van Twitter zelf afkomstig is. Dat zou veel verklaren, aangezien Liberty Media alles doet in ruil voor wat doekoes:

Twitter came to us early on with an emphasis on co-producing original live content to extend the race weekend dialogue.

Ondertussen is de eigen F1 streamingdienst nog steeds niet actief (al zou ook deze dienst voor de Spaanse GP live moeten gaan). Via de “F1 TV Pro” dienst moet het mogelijk worden om vrije trainingen, kwalificaties en natuurlijk de races live volgen. De kijkers zijn zelf de regisseur, dus je kan zelf bepalen via welke camera je de F1 wil volgen. Dan zijn we eindelijk verlost van Olaf en kompanen.

UPDATE 11 mei 2018: het is officieel, meer info lees je in dit artikel!

Nog geen reacties

  1. Ze hadden beter een deal met Twitch.TV kunnen maken, dat is een streamingdienst bij uitstek, geen overrated SMS/MMS-alternatief met een focus op korte tekstberichten i.p.v. video…

    Enne, je kan klagen over Olaf wat je wil, maar ik ben maar wat blij dat Ziggo het aanbiedt; liever dat dan 10 euro per maand te moeten betalen (of illegale streams te besnuffelen van mediocre kwaliteit) aan Liberty met z’n gridkids, e-sports, en afgeschreven Amerikaanse helden. Zit niet te wachten op die onzin, ik wil gewoon de race zien en F1 achtergronden en dat doet Ziggo best goed.

      • @diezijner: Zuster of moeder ?
        Enniewee, Ziggo had de F1 rechten al voordat Liberty iets met F1 te maken had.
        Daarbij. Ziggo / team Olaf Mol deden al F1 verslaggeving toen Chase Carey’s snor nog onvoldoende lengte had om een krul in te draaien.

        Maar goed, ik ben nog van voor de Oliecrisis. Voor mij is TV nog steeds hét medium, waarbij ik allang blij ben dat ik zo’n race later terug kan kijken.

        Lees trouwens net dat Twitter als medium al weer uit is. En wat is nu het advies? Dat ook ik zo’n hipsterbaard laat staan, voor € 140 een spijkerbroek met scheuren koop en hysterisch het volgende sociaal media kanaal ga volgen?

        • @ramshoek: Liberty Global had de rechten al voor het ook maar iets met Ziggo deed, maar alleen nog eigenaar van UPC was.
          Goddank had men bij Ziggo wél door dat je meer moet zijn dan een Internet Service Provider, en compleet entertainment mirt willen bieden.
          Denk Ziggo-Dome en live-uitzendingen van concerten etc.
          Bij LG had men dat besef niet, als het aan hen lag was er niets gedaan met een gratis kanaal voor klanten.

          Wel mooi ‘toeval’ dat alleen Film1 verkocht moest worden als voorwaarde voor de fusie tussen UPC en Ziggo….

        • @ramshoek: Olaf Mol zag het 20 jaar geleden al niet meer. Toen had Eurosport zelfs nog F1! Ik keek liever naar de sukkel van Eurosport + reclame, dan naar Olaf die maar zat te blaten en belangrijke dingen mist. Waarom die gast daar nog steeds zit? Ik denk dat het iets zegt over het Nederlandse volk.
          Ik kijk op Channel 4 als ze het hebben dat weekend en anders op ORF1: 1 reclame; prima commentaar.

    • @dawwg: De gemiddelde F1 fan is 39 jaar oud. Jij denkt dat die naar Twitch gaan? Het is leuk voor de jongere doelgroep om via Twitch te kijken, maar dat is onder de totale populatie dus helemaal niet populair genoeg. Buiten dat het waarschijnlijk een initiatief van Twitter was, is dat ook het meer logische medium. Buiten uiteraard Youtube. Facebook, staat weliswaar wat knullig, maar ook dat wordt meer gebruikt door een bredere doelgroep. En ook die partij heeft geld.

    • @cloverleaf: Ze zouden het als tweede audiokanaal moeten aanbieden. Die techniek is er al. Zo kun je tijdens hun uitzendingen van het Spaanse voetbal ook Engels commentaar kiezen in plaats van John van Vliet of Sierd de Vos. Olav Mol moet je niet aan de kant willen schuiven. Enerzijds omdat het gewoon een ontzettend enthousiaste man is, maar ook vanuit praktisch oogpunt niet. Je mag niet zomaar verwachten dat iedereen Engels verstaat

      • @Edge: Afgelopen weekend vond ik qua commentaar en voor- en nabeschouwing ook wel weer 1 van de betere. Alhoewel Olav weer wat fouten maakte (zal dat beter gaan met Guido ernaast straks in Barcelona?), was het vooral een verademing Robert en Guido op de bank te hebben. Robert was zelfs kritisch op Max. Tom Coronel mist mij echt teveel objectiviteit richting VER, net zoals Rob alles voor VER probeert goed te praten. En Robert deed dat afgelopen zondag ook even mooi aankaarten toen Rob dat weer even probeerde te doen. Die extra gast is grappig, maar mag van mij ook geschrapt worden of beschouw ze echt als fan ipv kenner. Ook Olav was afgelopen race redelijk (zeker niet 100%, maar meer dan normaal) objectief over Max viel mij op. Nu alleen Jack nog objectief en normale vragen en dan is het weer redelijk aanvraadbaar om te kijken.

  2. Het zal je verbazen hoe populair Twitter nog is. Het is misschien niet meer de nieuwste hype onder de jeugd zoals dat een aantal jaren terug was, maar het is nog steeds een heel stabiel platform waar menig gebruiker zijn mening ventileert en menig bedrijf zijn product aanprijst. Het is inderdaad niet het eerste platform waar ik aan zou denken bij livestreaming, maar het is wellicht wel het beste platform als je een fatsoenlijk platform zoekt om met mensen te communiceren. De commentsectie van de gemiddelde YouTube of Twitch stream wordt gedomineerd door spammers die de meest onzinnige en vulgaire dingen plaatsen. Twitter is daarentegen net even iets gecivilizeerder en minder spamgevoelig.

    • @edge:
      Je bedoeld dat het een heel stabiel platform is waar je voor weinig geld je eigen fans op kan creëren. Een platform voor bedrijven en artiesten die zichzelf wijs maken dat ze hip zijn, meer is het niet.
      Nu even serieus, ken je iemand die zijn gewone persoonlijke leven op dat platform deelt? Of bén je iemand die je gewone leventje deelt en denkt dat er ook maar iemand geïnteresseerd is in wat jij uitspookt en daarvan constant updates wil ontvangen?
      Ik wil je droomwereld niet verstoren hoor, maar niemand kan het een fluit schelen ?
      Twitter is gehyped en nu aan het sterven. De hele sociale media trouwens. Wat heb je eraan, uiteindelijk? Helemaal niks, het kost je alleen maar tijd.

  3. F1 TV Pro zal niet dit jaar helaas nog niet beschikbaar zijn in Nederland vanwege het bestaande contract met Ziggo. We zijn voorlopig nog niet van Olav, tandarts Jack en Max-fanboy Rob Kamphues af helaas…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *