Het verschil tussen batterijbespaarder, lener en booster

Huawei phones
Bijna de helft van de Europeanen zijn ‘boosters’, tot welke behoor jij?

Europeanen ergeren zich massaal aan smartphones met een beperkte batterijduur, en terecht. Bij 60% van de Europeanen gaat de batterij korter dan 24 uur mee, in Italië en Ierland gaat het zelfs om 68%. Een lege telefoon baart ons uiteraard zorgen, 57% van de respondenten vindt het vooral belangrijk om bereikbaar te zijn bij een noodgeval. Het is dus niet verrassend dat een smartphone waarvan de batterij langer meegaat over het hele continent een breed gedeelde wens is: 85% van de Europeanen geeft aan een smartphone te willen die langer dan 24 uur gebruikt kan worden.

Nog een leuk weetje: 49% van de Europeanen neemt een oplader of powerbank mee, om maar niet met een lege smartphone te komen zitten. Dit blijkt uit onderzoek dat door Huawei is uitgevoerd onder meer dan 10.000 respondenten uit zeven verschillende landen. Ook laat het onderzoek zien dat er drie types zijn wanneer het op het opladen van smartphones aankomt: ‘batterijbespaarders’, ‘boosters’ en ‘leners’.

Boosters
Zodra zij hun kans schoon zien, leggen zij hun smartphone aan het stroom. Een wat mij betreft zeer hoge 27% van de ‘boosters’ laadt de telefoon twee of meer keer per dag op! Zelfs als een booster al in het bezit is van een powerbank, is 18% van de boosters bereid om een nieuwe powerbank te kopen wanneer de batterij leeg is. Op zoek naar mede-boosters? In Europa vind je de meeste boosters in Portugal. Maar liefst 56% van de Portugezen verlaat het huis niet zonder oplader of powerbank.

Batterijbespaarders
Daarnaast zijn er de ‘batterijbespaarders’, de zogenaamde marathonlopers onder de batterijgebruikers. Zij doen er alles aan om hun batterij zo lang mogelijk mee te laten gaan. Dit zijn de mensen die direct alle apps afsluiten, het scherm op donker zetten en de telefoon vaak op vliegtuigmodus hebben staan. Dit resulteert in een langere batterijduur, maar onhandig smartphonegebruik. De meeste batterijbespaarders redden het ook wel even met een lege batterij, 72% van hen vindt dit geen probleem.

Er zijn flinke verschillen tussen het bespaargedrag in de diverse Europese landen. Belgen zijn bijvoorbeeld niet zo gericht op besparen, slechts 24% van onze zuiderburen zorgt ervoor dat de batterij zo lang mogelijk meegaat. Aan de andere kant van het kanaal zijn ze aanzienlijk zuiniger: 39% van de Britten is een batterijbespaarder.

Leners
Een kwart van de Belgen zou een ‘lener’ zijn, dit zijn de smartphonegebruikers die vaak met een bijna lege batterij zitten en vervolgens bij vrienden of collega’s een oplader moeten lenen. Dat kan verschillende redenen hebben: zij zijn hun oplader kwijt, vergeten op te laden of gaan inefficiënt om met apps. Een aanzienlijk deel (28%) van de leners legt hun mobiel – wanneer zij een oplader in handen kunnen krijgen – drie keer of vaker per dag aan het stopcontact. Wanneer de nood echt hoog is zijn leners ook eerder bereid te betalen voor een oplaadbeurt. 10% van de leners geeft aan te willen betalen voor een volle batterij wanneer de smartphone leeg is. Van de boosters en batterijbespaarders zegt maar 3% hier geld voor over te hebben. Onze zuiderburen moeten het vaakst aankloppen bij vrienden, familie of collega’s om een oplader te lenen: 25% van hen zegt een lener te zijn, wat 7% meer is dan het Europese gemiddelde.

Het onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van de introductie van de Huawei P20 Pro die hoge ogen gooide op het gebied van batterijprestatie. De P20 Pro is uitgerust met een 4000 mAh batterij die zelfs bij intensief gebruik zeer lang mee gaat. Daarnaast ondersteunt het toestel de SuperCharge technologie van Huawei, die snel laden en efficiënt batterijmanagement mogelijk maakt. Na 30 minuten SuperCharge is een batterij voor 58% opgeladen.

6 reacties

  1. Interessante stats, vooral dat 50% een powerbank/oplader mee neemt?!?!
    Waarom hebben bedrijven als Samsung niet exact hetzelfde flagship model maar dan 2x zo dik als optie? waarmee de telefoon bijna 2x zo lang mee moet kunnen gaan… lost voor een hoop mensen hun eerste wereld probleem op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *