Zo bestrijdt Apple smerige reparatiefraude

Slim van Apple!
Slim hoor, Apple.

Waar ‘gratis geld’ te vinden is, vind je oplichters. We zien het in de tech-wereld bij Bitcoins, op studies bij examens en door middel van nep-helpdesks van Microsoft. Ook bij Apple hadden ze daar ontzettend veel last van en daarom ontwikkelden ze een slim anti-fraude-systeem.

Vijf jaar geleden werd het bij een Apple-winkel in Shenzhen, China, zo bont, dat de tech-gigant een oplossing moest bedenken voor de massale fraude die gepleegd werd met ‘kapotte’ iPhones. Dit is hoe het werkt: gestolen iPhones werden gestript van hun waardevolle onderdelen (processor, RAM, geheugenkaart etc.) waarna de missende onderdelen door nep-onderdelen werden vervangen.

De criminelen gingen vervolgens naar een Apple-winkel om een vervangend toestel los te peuteren bij de Apple Store; medewerkers kregen een deel van de opbrengst als ze meewerkten aan de scam, zo onthult een ex-medewerker aan The Information.

In de betreffende winkel in Shenzhen steeg het aantal ‘kapotte’ iPhones in korte tijd van een stuk of 200 per maand naar 2000. Omdat er veel mensen met de oplichterij meededen, konden de criminelen lange tijd argwaan voorkomen; er stond telkens iemand anders om een vervangende telefoon te vragen en op een gegeven moment ging het om koffers vol oplicht-iPhones.

Kortom, Apple moest iets aan deze scam gaan doen. Reparatiecentra sturen nu bijvoorbeeld iPhones op naar Apple om ze daar te laten controleren. Daar hebben ze twee manieren om de toestellen te checken op inconsistenties. Door middel van software wordt gekeken of onderdelen nep zijn en of er dus legitieme onderdelen missen.

Daarnaast gebruikt Apple een speciale verf voor de batterij en processor. Die verf is alleen zichtbaar met een speciale lamp; licht een onderdeel niet op onder de lamp, dan is er sprake van oplichterij. Ironisch…

Vooralsnog wordt de techniek alleen gebruikt in China, waar het aantal fraudegevallen ontzettend hoog is. Of er in Europa ook zo’n groot probleem is met oplichters, is niet bekend. Vooralsnog lijkt het beveiligingssysteem dus nog niet naar ons toe te komen. Wel is Apple berucht om het zelf willen repareren van apparaten. Je hebt dus in elk geval geen keuze: je moet je iPhone door Apple laten repareren en dat is reteduur.

6 reacties

  1. “Daarnaast gebruikt Apple een speciale verf voor de batterij en processor. Die verf is alleen zichtbaar met een speciale lamp; licht een onderdeel niet op onder de lamp, dan is er sprake van oplichterij.”
    Waar komt of wordt deze verf gemaakt…?
    En waar worden deze apparaten geassembleerd?

    • @pawarana: Waarom wil je dat weten? Zoek je een manier om die beveiliging te omzeilen 😉 iPhones worden volgens mij voornamelijk in China geassembleerd maar wellicht dat de verf in de fabrieken van de individuele onderdelen wordt aangebracht. Ik denk dat Apple dit daarentegen bewust niet bekend maakt maar wellicht is het ergens te vinden.

  2. Volgens mij zijn Apple reparaties redelijk markt conform. Media Markt kan goedkoper zijn, maar daar krijg je dan geen originele onderdelen voor terug. En hoe vreemd is het dat een scherm van een iPhone X van €1200 300 euro kost om te vervangen. Mijn S6 Edge scherm kost al 260 euro.

    • @pawarana: Dat pretendeer ik ook niet. Kennelijk mis ik een vileine uiting van kritiek die ik tussen de regels van je met spel- en stijlfouten doorregen comments zou moeten oppikken dus misschien zou je het kunnen toelichten in plaats van me niet intelligent noemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *