Apple bevestigt: zelf repareren Macbooks onmogelijk

Macbook Pro zelf repareren zo goed als onmogelijk
Apple heeft bevestigd dat zijn beveiligingschip reparaties buiten de Apple Store een stuk ingewikkelder kan maken.

The Verge stapte naar Apple om navraag te doen over reparaties aan de nieuwe Macbooks, die stuk voor stuk voorzien worden van de T2-beveiligingschip. Er doen namelijk al langer geruchten de ronde dat die chip ervoor zorgt dat het een stuk lastiger is om je Apple-device buiten de Apple Store te laten repareren.

Apple heeft nu bevestigd dat onderdelen als het moederbord en Touch ID niet vervangen mogen worden door derde partijen. Dat heeft niets te maken met de onderdelen die zij gebruiken of de kwaliteit van de reparaties. Apple zet speciale software in om Macbooks weer te kunnen activeren na een dergelijke reparatie. Drie keer raden wie die software krijgen en wie niet…

“De T2 hangt als het zwaard van damocles boven het hoofd van Apple-klanten”, stelt iFixit CEO Kyle Wiens. “Het is goed mogelijk dat Apple meer controle wil over wie reparaties uit kan voeren. Zo kunnen zij marktaandeel van onafhankelijke reparatiediensten overnemen. Maar dat weten we niet zeker.”

8 reacties

  1. Het is natuurlijk allemaal verschrikkelijk. Dat ze dit durven doen. Schandalig!

    Mijn ervaring: bij Apple is het gewoonweg beter regegeld. Reperaties zijn goedkoper (jazeker!) en je weet dat het goed wordt uitgevoerd. Topcase en toetsenbord vervangen bij 4rd parties: Tussen de 750 en 1000 euro. Bij Apple is het slechts 435 euro. Scheelt aanzienlijk. Een iPhone 4S bij de Lebara-hoesjes-verkoper om de hoed laten repareren is geen probleem. Maar een MacBook zou ik toch sneller na Apple brengen.

      • @ninja: En dan? Prijzen zijn gewoon vast. Je bent bij de Genius bar vaak goedkoper uit. Sterker nog, de laatste keer hoefde ik niets te betalen ;-). Echt wel topservice. Dat het een keer fout gaat geloof ik wel. Tuurlijk. Echter, in vergelijking met andere fabrikanten vind ik de after sales service best aardig.

    • @willeme: ik zag recent nog een tv-programma (Google search leverde zo snel niks op, maar ik vermoed dat het een uitzending was van VPRO’s Tegenlicht) over de dominantie van Apple in de repair industrie en de tegenbeweging Right to Repair, die het tegendeel bewees van de stelling ‘dat alleen Apple in staat is om een Apple-product te repareren’. Daar werd een consument een reparatie aangeboden die feitelijk bestond uit het vervangen van een aantal peperdure onderdelen zonder dat het probleem daadwerkelijk verholpen werd, waar een echte (en relatief simpele) reparatie door een goede elektronicaboer niet meer dan enkele dollars aan materiaal + arbeidsloon behoefde te kosten. Sterker nog, men maakte het uiterst aannemelijk dat dergelijke reparaties dusdanig duur (en/of onsuccesvol) werden gemaakt om zó de consument te verleiden tot vervanging i.p.v reparatie.

      Maar goed, los van het feit of een reparatie goed of slecht is, de praktijk leert helaas dat Apple gewoonweg niet wil dat third parties aan ‘hun’ hardware zitten. En dat ze werkelijk álles doen om dat- zowel in de hardware als de software- onmogelijk, of tenminste heel erg lastig te maken.

      Je kunt deze vorm van bedrijfsvoering commercieel geweldig vinden, ik vind het vooral getuigen van een totaal gebrek aan ethiek en een grote minachting voor de consument en het duurzaamheidsstreven in de huidige tijd en maatschappij.

      • @rrrobert: IJzersterke comment en geen speld tussen te krijgen. Het is overduidelijk dat de producten zo gemaakt worden. In sommige gevallen is het overduidelijk.

        Aan de andere kant: met auto’s is het niet heel veel anders. Zeker bij de nieuwere modellen heb je alle apparatuur en tools nodig om die auto te kunnen repareren. De oudere generatie Apple producten konden door meer mensen aangepast en gerepareerd worden, maar dat was zeker niet altijd zaligmakend.

        Mijn ervaring is vaak dat reparatie bij Apple met serieuze klachten vaak beter werkt dan andere aanbieders. Echter is mijn ervaring natuurlijk niet 100% representatief ;-).

          • @ffw88: Hahaha, je zou het wel denken he? Mijn Sony en Samsung producten konden ze mij weinig helpen bij de Mediamarkt 😉 Maar je hebt gelijk natuurlijk: Apple is superstorm! Klantenservice: blegh! Apple Sheep!

          • @willeme: Ik ben erg tevreden over mijn Apple producten, en in de loop der tijd zijn het er aardig wat geweest.
            De enige fail die ik heb gehad is een Macbook Air die ermee stopte en met een memory error kwam en dat heeft iets te maken met solderingen die los raken. Het is een 2009 model dus ik heb hem maar in de kast laten liggen want reparatie loont niet echt meer.

            Jammere is dat de ijzersterke Ipad 3 die ik heb liggen middels software vrijwel onbruikbaar gemaakt is omdat de updates 2 jaar geleden stopte maar je ook geen updates van apps meer kan downloaden en nieuwe apps installen kan je vergeten.
            Kortom, afgezien van wat browsen en foto’s bekijken is het niet echt meer dan een fotolijstje en dat vind ik jammer.
            Zelfde met de Ipod’s … Support was niet lang en nu enorm traag geworden en niks kan je updaten of installen.

            Lekker die super hoge kwaliteits producten waar je uiteindelijk weinig meer mee kan.
            Met name met een tablet die gewoon doorgaans VEEL langer mee gaat als een smartphone vind ik dat een kwalijke zaak.

            — nu wachten op de 5S met IOS 12 responses waar niemand meer mee loopt of gezien wilt worden maar altijd ter verdediging wordt gebruikt —-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *