BlackBerry gaat autofabrikanten helpen met digitale cockpits

BlackBerry gaat autofabrikanten helpen met digitale cockpits
En helpt zo met een stukje veiligheid.

BlackBerry, BlackBerry? Bestaan die lui nog? Het merk mag dan inmiddels zo’n beetje uit het beeld van de consument zijn verdwenen, op de achtergrond is BlackBerry vandaag de dag nog steeds een grote speler op het gebied van technologie. Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft het bedrijf een oplossing bedacht om de veiligheid van digitale cockpits in auto’s te verbeteren.

Het Canadese technologiebedrijf omschrijft de toepassing als het QNX-platform. Dit is een universeel platform dat kan samenwerken met de ECU van een auto. Het merk of model van een auto maakt zo niet uit. Autoconcerns werken immers elk met een eigen infotainmentsysteem en software.

QNX Hypervisor is onderdeel van het platform. Dit staat voor BlackBerry’s eigen gecertificeerde software. Met Hypervisor voorkomt BlackBerry dat verschillende toepassingen met elkaar in storing komen. Elementen die onderdeel zijn van het instrumentencluster en het infotainment. Door deze twee zaken los van elkaar te koppelen kunnen onder andere kwaadwillenden geen invloed uitoefenen op de fysieke eigenschappen van een auto.

Stel, hackers dringen op de één of andere manier het infotainmentsysteem binnen. Die mogelijkheid is er aangezien open systemen als Android naar auto’s komen. Tel daarbij op dat WiFi ook steeds meer gebruikt wordt in een moderne auto en dit maakt een voertuig gevoeliger voor hackers die op afstand in de auto kunnen inbreken. QNX Hypervisor is hier de tussenpersoon die voorkomt dat de hacker bij het instrumentencluster kan komen. Het overnemen van de besturing, de remmen of het gasrespons is zo onmogelijk. Naast het voorkomen van hacks, zorgt Hypervisor er ook over dat het updaten of crashen van apps geen invloed hebben op cruciale rijfuncties.

BlackBerry’s QNX-platform is in samenwerking met Tata Elxsi ontwikkeld. In Las Vegas presenteren BlackBerry en Tata Elxsi een demo van het systeem in een Karma Revero.

Nog geen reacties

  1. Niet mogelijk lijkt me onwaarschijnlijk. Het is wellicht een betere beveiliging dan er op dit moment is. Maar zolang de cruciale systemen in staat zijn om te praten met systemen die wel overgenomen kunen worden, is ’t een kwestie van tijd voordat ’t wordt gehacked.

    • @drdre1: wat is “praten”? Dat is ander woord voor communiceren. En communiceren doe je in een taal, een vast gestelde set van woorden. Je PC en je smartphone kunnen willekeurig welk woord vormen en dat naar buiten sturen. Maar in een auto is dat anders. Daar is gedefinieerd wie tegen wie welke woorden mag spreken (de berichten op de CAN en ethernet bussen zijn vastgelegd). Zijn er meerdere die hetzelfde woord spreken, komt niets aan. Ook worden woorden (berichten eigenlijk) alleen doorgestuurd als dat voorgeprogrammeerd is. Daarmee is een auto conceptueel veel veiliger dan je PC of je smartphone.

      • @mashell: dus dan klopt m’n reactie toch? Het is veiliger maar nooit 100% dicht. En wat betreft de PC, volgens mij is ’t afhankelijk welke bus je bedoeld. Ethemet is mss onveilig, maar er zijn natuurlijk nog voldoende andere (industriële) standaarden die volgens hetzelfde principe werken en op diezelfde level veilig(er) zijn.

        • @drdre1: wat ik bedoel is dat de kans dat je smartphone gehackt wordt groter is dan dat je auto gehackt wordt. Maar een infotainment systeem hacken, gaspedaalpositie 100% uit sturen zorgt er niet voor dat de wagen versnelt, dat signaal komt niet aan bij het motormanagement. Overigens acht ik OTA updates en vooral remote diagnostics zo onveilig dat je die voorlopig nog liever wilt vermijden.

  2. Dit is redelijk mijn vak en toch kon ik geen chocolade maken van het artikel dus heb ik de Productbrief van QNX gelezen. Mijn verduidelijking:
    Er is niet zoiets als een ECU van de auto. Er zijn tientallen ECU’s (electronical control unit) in een auto. Al die printplaatjes, chips en vooral kabelbomen brengen gewicht en daarom willen de fabrikanten steeds meer software functionaliteit centraliseren. Als je cluster instrument een grafisch display is waarom zou je dat nog een zelfstandig component moeten zijn, het kan ook een neven display zijn van het infotainment. De kaartweergave gaat sowieso al grafisch naar de display dus waarom de rest ook niet? Een reden is een instrumentencluster veiligheidsrelevant is en ook wat meer real time aspecten heeft dan een infotainment systeem. Dit is waar een hypervisor tot z’n recht komt. Nu draait veel infotainment op Linux (goedkoper dan QNX) en ook daar zijn goede hypervisors. Wat de QNX variant onderscheid is dat ze embedded controllers goed ondersteunen (linux ook maar niet altijd zonder gedoe) en zelfs ASIL D durven te noemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *