Bizar, Apple jat componenten iOS 13 en macOS Catalina bij elkaar

apple-sherlocking-concurrentie
Motto Apple researchteam klaarblijkelijk: ‘beter goed gejat dan slecht ontwikkeld’.

Waar Apple lange tijd bekend stond om haar innovaties is die reputatie de laatste jaren erg verbleekt. Fans klagen dat echte vernieuwing uitblijft en de problemen rond vindingen zoals het toetsenbord blijven hardnekkig. Men was dan ook positief verrast toen Apple tijdens haar event eerder deze week iOS13 en macOS Catalina aankondigde. Hier zaten namelijk verrassend veel nieuwe snufjes in.

Nu de specificaties bekend zijn blijkt dit echter vies tegen te vallen. Apple blijkt namelijk de concurrentie te hebben leeg gejat als inspiratiebron te hebben genomen. Overigens zijn ze daar niet uniek in, zo brengt Samsung onder de marketingvondst ‘een hommage aan…’ een bijna complete rip-off van de MacBook Pro op de markt. Laten we eens zien waar Apple haar ‘inspiratie’ vandaan haalde. Wij zetten een aantal aangekondigde functies op een rij en geven aan wie hen op het idee bracht.

Sign in with Apple: Leuke functie, maar ‘sign in met Google’ en ‘sign in met Facebook’ was al lang mogelijk. Apple maakt het nu via deze functie mogelijk om ‘met Google of Facebook’ in te loggen. Om toch een unieke draai aan deze copy-paste te geven kondigen zij aan dat zij jouw privacy beschermen.

Menstruatie- en vruchtbaarheidskalenders: Apple werd al een tijd bekritiseerd omdat zij geen apps voor de vrouwelijke gezondheid ontwikkelde. Er sprongen diverse commerciële makers in het gat dat Apple niet wilde vullen. Zij brachten wel deze apps op de markt. Nu gaat Apple dat dus zelf doen en heeft de concurrentie een probleem. Pikant detail is dat de concurrentie wel de fee aan Apple moest afdragen om de App via hen te verkopen. De discussie over oneerlijke concurrentie lijkt hiermee een vervolg te krijgen.

Ook de apps die het mogelijk maken om van jouw iPad met de Apple Pen moeten voor hun omzet vrezen nu Apple met de Sidecar toepassing in macOS Catalina die mogelijkheid zelf gaat bieden.

Apple Look-around is een duidelijke spin-off van Google streetview.

Ook de populariteit van technieken zoals Swype en Swiftkey is Apple niet ontgaan. Met de naam QuickPath Typing doet men zelfs amper de moeite om hun ‘inspiratiebron’ te verhullen.

Zo zijn er, als je de technische ontwikkelingen goed analyseert, zonder moeite ten minste 9 van dit soort ‘geïnspireerde toepassingen’ te vinden.

Apple staat overigens bekend om deze tactiek. De Amerikaanse media hebben daar zelfs een aparte term voor bedacht, ‘Sherlocking’.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *