Zo gaat SEAT drones inzetten

Zo gaat SEAT drones inzetten
Het scheelt tijd én is beter voor het milieu.

De automatisering harkt er overal hard in. Ook in het geval van de autoindustrie. Er zijn allerlei manieren om taken van mensen over te nemen. Meest bekende zijn robots op de productielijn. SEAT gaat nu ook drones gebruiken als het gaat om het leveren van onderdelen.

Het automerk doet dit in de SEAT-fabriek in Barcelona. Het is de eerste Spaanse fabriek die voor de levering van onderdelen gebruik gaat maken van drones. SEAT doet dit in samenwerking met Grupo Sesé.

Deze week werden de eerste componenten met een drone tussen twee locaties vervoerd. De drone neemt onder meer stuurwielen en airbags mee. Het pilotproduct wordt uitgevoerd onder toeziend oog van de Spanish Aviation Safety and Security Agency (AESA).

Het gaat nu nog om een experiment. Dagelijks vinden er meerdere vluchten plaats. Volgens SEAT zorgt het vervoer per drone voor een tijdswinst van 80 procent. De drones vliegen over een afstand van twee kilometer met de onderdelen. Naast het feit dat het sneller gaat, is vervoer per drone ook nog eens milieuvriendelijker. Er komt immers geen vrachtwagen meer aan te pas.

6 reacties

  1. Over een afstand van twee kilometer.

    Vraag me af of het niet efficiënter zou zijn om via een ondergronds transportsysteem onderdelen van de ene productielocatie naar de andere te transporteren gezien de afstand.

    Nog mooier zou zijn als de productiehallen naast elkaar zouden liggen, maar het zal wel net zoiets zijn als hier het distributiecentrum van Watson (Kruitvat), dat uit zijn jasje is gegroeid en een nieuw groot magazijn op nog geen honderd meter van het oude heeft gebouwd. Daar zit alleen een doorlopende weg tussen. Rijden nu de hele dag Terberg-trucks heen en weer tussen de magazijnen. Enorm inefficiënt, want die honderd meter hemelsbreed is over de weg al gauw een kilometer of twee. Ook daar snap ik niet dat ze geen niet ondergronds een verbinding hebben gemaakt.

  2. Het bijzondere aan het transport met drone’s vind ik nog altijd wel dat de lipo packs rond de 100 tot 250 keer kunnen worden geladen en daarna is t afval, vraag me oprecht af of dat het rendabel is of gewoon om ‘groen’ over te komen als organisatie, een vrachtwagen volladen met 60 m3 en dan pak en beet 10 liter diesel verstoken lijkt me een stuk milieuvriendelijker

    • @rutte2: tja, die man die de vrachtwagen met stuurwielen en airbags vanuit de haven naar de fabriek rijdt die kan hal 48 waar hij de lading normaal gesproken zou moeten lossen nooit vinden dus laten ze hem nu maar bij hal 2 lossen.

  3. Hoe komt de “Spanish Aviation Safety and Security Agency” nou bij de afkorting AESA? Of zouden ze gewoon “Agencia Estatal de Seguridad Aérea” heten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *