World of Warcraft Classic blundert met lancering

Niet zo handig
Tja, dat was wel een beetje te verwachten, Blizzard.

Het is nauwelijks een overstatement om te stellen dat World of Warcraft sinds de publieke release in 2004 nog steeds een van de meest impactvolle videogames uit de (relatief korte) geschiedenis van de digitale hobby is. Niet heel gek dus, dat gamers massaal naar Azeroth zouden terugkeren voor de release van World of Warcraft Classic, de ‘vanilla’ klassieke versie van de MMO zonder verdere poespas. Iedereen wist dat het storm zou lopen, behalve Blizzard zelf.

[gv data=”TcZyiYOzsSw”][/gv]

World of Warcraft-fans zijn er in veel verschillende soorten en maten, maar de klassieke versie van WoW (zonder alle uitbreidingen en substantiële veranderingen die over de jaren heen werden doorgevoerd) zou hoe dan ook ontzettend populair worden. Veel fans konden daarom niet wachten tot de release en hadden hun agenda leeg gehouden of zelfs een dagje vrij genomen. Ze werden tijdens de lancering helaas geschokt door een simpel maar duister getalletje.

De login-tijden voor WoW Classic waren namelijk absurd. Gamers zaten soms in een virtuele wachtrij met tienduizenden spelers voor hen, met een geschatte login-tijd van soms wel 12 uur. De Subreddit /r/classicwow staat dan ook helemaal vol met wachttijd-memes en klachten. Het werd zelfs zo belachelijk druk in de virtuele wereld van World of Warcraft dat spelers nette rijen opstelden om de vroege quests (zoals het doden van een aantal boar’s) op een ordelijke manier te voltooien.

Kortom, de release was lang niet zo feestelijk als de onderstaande trailer zou doen denken.
[gv data=”d0B1AsdQDTY”][/gv]

Iedereen moet immers (afhankelijk van je gekozen ras) ongeveer dezelfde missies doen om te levelen. Naarmate je karakter een hoger level krijgt, krijg je als speler meer vrijheid om questlijnen te kiezen. Aan het begin is dat niet het geval en dat zorgde voor veel populatie in relatief lege gebieden.

Met een populariteit als die van WoW is het niet raar dat de werelden vol liepen terwijl iedereen dezelfde quests probeerde te voltooien. Wat wel raar is, is dat Blizzard er zo’n potje van heeft weten te maken. Toegegeven, er is nauwelijks voor te bereiden op zo’n influx aan spelers in zo’n korte tijd, maar met de gigantische inkomsten en mankracht van Blizzard zou de speelervaring van MMORPG-liefhebbers toch wel iets soepeler hebben kunnen verlopen.

De Amerikaanse ontwikkelaar en uitgever heeft daarom al aangekondigd meer servers beschikbaar te stellen en het limiet van een maximaal aantal karakters per account te versoepelen. In de komende weken (of dagen, als we het stereotype WoW speler à la South Park mogen geloven) zal de druk op de servers en individuele gebieden in Azaroth sterk verminderen als spelers hogere levels krijgen en zich zo automatisch meer verspreiden over de wereld.

Lees ook: Blizzard maakt World of Warcraft Pokémon Go-game

Eén reactie

  1. Mja ze hebben al gezegd dat als ze teveel servercapaciteit afnemen, dat ze straks met een zooitje ‘dode’ servers blijven zitten naarmate, zoals jij zegt, spelers verspreiden maar ook natuurlijk het spelersaantal an sich af zal nemen. Ik denk dat er na een maandje (of 2) slechts 30% overblijft. Na een halfjaar speelt alleen nog de ‘harde kern’ waarschijnlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *