Apple bevestigt belangrijke koerswijzigingen

tim-cook-apple-tv
Ook legt Tim Cook uit waarom ze gratis Apple TV + weggeeft.

Gisteren presenteerde Apple financiƫle cijfers. Ook was daarna een interviewronde met de financiƫle pers om de verwachtingen voor het vierde kwartaal te bespreken. Tim Cook zelf was aanwezig en er volgde een interessant gesprek. Het meeste was voer voor analisten, dus daar gaan we je niet mee vermoeien. Wel interessant zijn de tipjes van de sluier die Apple oplicht over haar toekomstplannen.

Om de ontwikkelingen in context te plaatsen moeten we twee cijfertjes delen. Qua omzet beleefde Apple het beste kwartaal ooit. Helaas kwam dit niet door de iPhone, want daar daalde de omzet juist met 9 % in een jaar. Apple haalt zijn winst dan ook vooral uit wearables en servicediensten.

Hoewel de verliezen in de iPhone-tak minder dramatisch waren dan de 15% van vorig jaar moet er, naast een make-over, iets gebeuren. Services zijn een groeimarkt, dus als eerste maatregel kondigde Tim Cook aan dat gebruikers van een Apple Card kosteloos een nieuwe iPhone aan kunnen schaffen en binnen 24 maanden afbetalen. Voor een iPhone 11 met 64 GB geheugen en zonder inruil betaal je dan zo’n 25 dollar per maand, mits een abonnement bij een geselecteerde aanbieder neemt. De iPhone wordt dan ook niet simkaart-vrij geleverd. Vervolgens kun je het maandelijks bedrag betalen.

Daarnaast kondigde Tim Cook een upgrade-plan aan. Dit plan is inmiddels in Amerika al te bestellen, maar wordt nu breder uitgerold. Met dit bedrag betaal je een vaste prijs (vanaf $ 35,33 per maand) en kan je Ć©Ć©n keer per jaar jouw iPhone inleveren voor het nieuwste model.

Tim Cook legde uit dat zijn database met subscribers belangrijk is voor het verkopen van de abonnementsdiensten. Daarom geeft hij Apple TV + – abonnementen weg bij de aankoop van diverse Apple-apparatuur. Verder gaf hij aan dit nu niet van plan te zijn met andere diensten zoals Apple Arcade, maar het ook niet uit te sluiten. Naast dit commerciĆ«le verhaal speelt er echter nog iets. Anders dan de concurrentie heeft Apple geen formules zoals Marvel of enorme catalogus met titels zoals Netflix om bezoekers te lokken. Met dit model is er mooi een jaar ruimte om gratis abonnees kennis te laten maken met de content en een collectie op te bouwen. Na het jaar zouden abonnees dan uit gewenning blijven ‘plakken’ en sneller geneigd zijn om abonnementsgeld te betalen.

Het volledige verslag van de conference call met Cook kun je hier nalezen.

Nog geen reacties

  1. ik hoop dat klanten slimmer zijn dan dat en niet verlengen na dat jaar. Maar apple schaapjes al jaren kennende, als de sekteleider vraagt, dan wordt dit gedaan! Ook al zijn er al veel die de sekte verlaten hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *