Amazon gebruikt smerige truc voor eigen producten

Amazon data voor producten
Foto @Amazon

Amazon zou een flinke portie onethisch zakendoen hebben toegepast. Alles voor het geld, nietwaar?

Een onthullend stuk van de Wall Street Journal beschrijft vandaag een smerige praktijk van Amazon. Volgens de krant gebruikte Amazon data van onafhankelijke aanbieders om zelf producten te ontwikkelen. Amazon misbruikte dus data van onafhankelijke bedrijven die via hun webshop producten aanbieden. Vervolgens bracht Jeff Bezos’ miljardenbedrijf zelf concurrerende producten uit.

Zo maakt Amazon dus zelf producten

Amazon is in principe een webshop die spullen van onafhankelijke bedrijven ‘doorverkoopt’. Maar het Amerikaanse conglomeraat produceert ook zelf producten die op het platform worden aangeboden. Zo werden dus gegevens van wat in principe concurrenten zijn gebruikt om Amazon’s eigen producten te verbeteren. Dit is natuurlijk absurd. Albert Heijn gebruikt klantenfeedback van Heinz ook niet om zelf een betere ketchup te ontwikkelen.

Zoals de krant beschrijft: “Dergelijke informatie kan Amazon helpen. Ze kunnen dan leren welke prijs een product moet hebben, welke eigenschappen ze moeten kopiëren en welke segmenten ze moeten betreden op basis van de inkomsten binnen dat segment.” De WSJ heeft de informatie van maar liefst 20 voormalige werknemers van Amazon, alsmede van huidige insiders en zelfs iemand die het datamisbruik toepaste.

Amazon ontkent

Dit is natuurlijk hartstikke onethisch en wellicht zelfs illegaal. Amazon zelf heeft al meermaals in officiële statements (zoals tegen het Amerikaanse congres) gezegd dit niet te doen. Maar de Amerikaanse zakenkrant heeft wel redelijk hard bewijs tegen Bezos’ goudmijn.

Amazon zegt in een statement tegen de WSJ: “Zoals andere retailers kijken we naar sales en verkoopdata die we van onze klanten krijgen om zo de best mogelijke ervaring te bieden. We weerhouden onze werknemers er daarentegen strikt van om niet-publiekelijke, verkoper-specifieke data te gebruiken om te bepalen welke producten we moeten lanceren.”

Toch is Amazon een intern onderzoek gestart om te achterhalen wat er hier aan de hand is. Eén ding is zeker, als het zo moet dan hoeven we Amazon misschien toch niet in Nederland.

Lees ook: Deze Nederlandse titels vind je op Amazon Prime

5 reacties

  1. Ten eerste; Amazon gebruikt smerige truc voor eigen producten.
    Dit is toch niet echt vreemd in de economie in 2020?
    Ten tweede; Amazon zou een flinke portie onethisch zakendoen hebben toegepast. Alles voor het geld, nietwaar?
    Alles draait helaas om geld, en het wordt er niet leuker op in deze wereld.
    Ook bij Apparata draait het alleen maar om geld, het gaat alleen maar om de kliks (advertentie verkoop).
    De “journalistieke” artikelen zijn zo geformuleerd om de maximale kliks te halen, en lopen 9 van de 10 keer achter op Tweakers, dus voegen ze weinig toe op het nieuws.
    En volgens mij is Bol ook geen haar beter dan Amazon, dit is ook alleen maar een platform, waar ook weinig empathie is met de koop problemen van klanten.
    Amazon heeft cash genoeg om producten te verkopen en te verbeteren, wat Bol niet heeft.
    Maar, dat ze die data gegevens daar voor gebruiken, is dat zo erg?
    De Chinezen zijn er groot mee geworden.

  2. “Albert Heijn gebruikt klantenfeedback van Heinz ook niet om zelf een betere ketchup te ontwikkelen.”

    Niet? Want het zou me niet verbazen, AH eigen merk is vaak verrassend goed. (gezien de prijs en dat B-merken wel vaker matiger zijn)

  3. Storm in een glas water. Alsof er iemand is zinvolle die feedback geeft over producten op Amazon. En dan nog, het resulteert in betere producten van zowel de concurrent als Amazon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *