Alles over laadpassen

Je zal er ongetwijfeld eentje in je buurt aan kunnen wijzen. In de meeste wijken staat wel ergens een laadpaal bij een publieke parkeerplaats. Doorgaans is er voor het gebruik van zo’n paal een laadpasje nodig. Waar krijg je zo’n ding, wat moet je er mee en zijn er ook andere opties? Dat en meer lees je hieronder.

Je staat er wellicht niet bij stil, maar zonder laadpas is het rijden met een EV net even wat lastiger. Waar je bij snelladers langs de snelweg vaak nog met de pinpas terecht kan, heb je voor de meeste publieke en openbare laadpalen een laadpas nodig. Door het pasje te scannen bij de kaartlezer kan je beginnen met opladen. Een laadpas is aan te vragen bij verschillende aanbieders. Het aanvragen van een laadpas gaat vrij simpel!

Powered by:

De beste aanbieders voor laadpassen

Beste elektrische auto's

De volgende aanbieders bieden laadpassen aan:

  1. Kia
  2. Vandebron
  3. BMW Charging
  4. Izivia Acces (voorheen Sodetrel)
  5. Plugsurfing
  6. MKB Brandstof
  7. E-Flux
  8. Tankpas.nl
  9. 50Five

MKB Brandstof is een zakelijke aanbieder van laadpassen, geschikt voor alle ondernemers en ZZP’ers. De pas is ook te gebruiken voor reguliere brandstof en dus lekker breed inzetbaar.

E-Flux biedt specifiek laadpassen aan. Gezien het grote netwerk van E-Flux, meer dan 300,000 laadpunten in Nederland, kan je altijd wel ergens terecht. Met of zonder abonnement, zakelijk of privé, met E-Flux kan het allemaal.

Laadpas tonen
laadpaal

Vandebron is een Nederlands energiebedrijf dat duurzame energie aanbiedt. Elektrisch rijden zijn ze daarbij niet vergeten en dus biedt Vandebron ook laadpassen aan. Een laadpas van Vandebron verschaft toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland en een groot deel van Europa. Klanten van Vandebron kunnen tegen een gereduceerd tarief een abonnement afsluiten.

Thuis opladen, snelladers of aan de publieke laadpaal? Met een pas van Tankpas.nl kan het allemaal. Ook in de rest van Europa kan je terecht met deze aanbieder: In België is zelfs het gehele publieke netwerk te gebruiken. Een pas aanvragen is een kwestie van het formulier invullen en opsturen.

50Five zit niet voor niets in de laadpassen. Duurzaamheid staat bij het bedrijf hoog in het vaandel. Groener rijden betekent een groenere toekomst en daar werken ze bij 50Five graag aan mee. 50Five heeft opties voor privé- en bedrijven en biedt ook de optie om een abonnement af te sluiten. Alles over wat er mogelijk is, vind je op de website van 50five.

Heb je een laadpas op zak? Dan is het de volgende uitdaging om een beschikbare laadpaal te vinden. Gelukkig zijn er apps beschikbaar die kunnen helpen bij het vinden van een laadpaal. Bijvoorbeeld Hyundai heeft zo’n app ontwikkeld. Met dit soort apps is het bovendien vaak mogelijk om een overzicht op te vragen van alle laadsessies en kan je je facturen inzien.

Auto wordt opgeladen

Staat er geen publieke laadpaal op handige loopafstand? Informeer dan eens bij je gemeente over het plaatsen van een laadpaal. Het is tenslotte wel zo prettig om je auto zo dicht mogelijk bij huis neer te kunnen zetten. Maar ongeacht waar je de laadpas gebruikt, wordt aan het eind van elke maand een afrekening thuis gestuurd. In die rekening vind je ook een overzicht van alle individuele transacties.

de beste waterstof auto's

Opladen zonder laadpas

Heb je nog geen pas, en geen haast om er eentje te halen? Bij de meeste publieke laadpalen is een laadpas noodzakelijk, maar opladen zonder pas is wel mogelijk. Vaak hebben we het dan over snelladers zoals Fastned. Snelladers zie je meestal langs de snelweg naast tankstations of bij parkeerplaatsen. Bij deze partijen is het doorgaans mogelijk om met de pinpas te betalen, maar dat is op lange termijn vaak wel duurder.

Echter, alleen thuis of in de buurt opladen is niet altijd voldoende. Soms ontkom je er niet aan om een laadstop te maken, of is het simpelweg handig om onderweg op te kunnen laden. Gelukkig zijn er commerciële initiatieven die dit mogelijk maken. Zo is er bijvoorbeeld Fastned. Dit bedrijf heeft snellaadstations door het hele land. Snelladen is in dit geval geen buzzword: in 15 minuten is het mogelijk zo’n 300 kilometer aan bereik bij te laden. Houd er wel rekening mee dat, net als bij benzine en diesel, de kosten langs de snelweg vaak hoger liggen.

Elektrische auto's worden opgeladen

Hoe werkt betalen met een oplaadpas?

Wellicht dat we in de toekomst ons niet meer druk hoeven te maken over wie de rekening oppakt. Helaas moet je vooralsnog als eigenaar van een EV, net als met een benzineauto, betalen voor je kilometers. Wanneer je de kabel hebt aangesloten, hoef je enkel je laadpas voor de kaartlezer te houden en het laden kan beginnen. Zoals eerder genoemd zijn er apps beschikbaar die al je laadsessies en de bijkomende kosten voor je bijhouden. Ook net zo handig: aan het eind van elke maand ontvang je thuis een rekening met een compleet overzicht van alle laadsessies van die maand alsmede de bijbehorende kosten. Zo is het altijd mogelijk om overzicht te houden van de gemaakte kosten.

Een laadpas zonder abonnement is vaak wel gratis aan te vragen. Echter betaal je dan dus wel steeds opstartkosten voor elke laadsessie. Het is verstandig je af te vragen hoe vaak je dus gebruik gaat maken van een publieke laadpaal. Laad je vooral thuis op, of heb je de mogelijkheid op werk met een pas van de zaak op te laden? Dan is het misschien verstandig om een gratis laadpas zonder abonnement aan te vragen. Zo zit je niet vast aan maandelijkse kosten.

Moby is het digitale platform op het vlak new mobility in Nederland

Om over na te denken: wil je een pas met, of zonder abonnement?

Net zoals met zoveel diensten tegenwoordig is het mogelijk om voor het laden van je EV een abonnement af te sluiten. De afweging heeft ook hier te maken met hoeveel je denkt gebruikt te gaan maken van een dienst. De vuistregel is, in dit geval, dat wanneer je meer dan 11 keer per maand je auto aan de laadpaal hangt, het verstandig is een laadpas met abonnement te overwegen. Met een abonnement voorkom je dat je elke keer wanneer je een laadsessie start, opstartkosten moet betalen. Je betaalt enkel voor de kWh’s aan stroom die je afneemt om de accu van je EV op te laden. Een laadpas met abonnement is niet altijd gratis aan te vragen. De specifieke kosten zijn afhankelijk van de aanbieder.

Een laadpas zonder abonnement is vaak wel gratis aan te vragen. Echter betaal je dan dus wel steeds opstartkosten voor elke laadsessie. Het is verstandig je af te vragen hoe vaak je dus gebruik gaat maken van een publieke laadpaal. Laad je vooral thuis op, of heb je de mogelijkheid op werk met een pas van de zaak op te laden? Dan is het misschien verstandig om een gratis laadpas zonder abonnement aan te vragen. Zo zit je niet vast aan maandelijkse kosten.

zakenman laadt auto op

Wat is de beste keuze voor mij?

Zoals inmiddels duidelijk zal zijn is die vraag niet zo makkelijk te beantwoorden. Er is geen uniform antwoord dat voor iedereen de wensen dekt. Zet dus voor jezelf een aantal dingen op een rijtje. Van welke laadpalen ben ik afhankelijk: een paal thuis of een publieke paal in de buurt? Zal ik veel langs de snelweg moeten laden? Waar is laden voor mij het goedkoopst? Hoe vaak zal ik op deze locaties moeten laden?

Zoals eerder gezegd, laad je meer dan 11 keer per maand op, dan is een abonnement doorgaans verstandig. Het is in de meeste gevallen wel handig om in ieder geval een pas te hebben, met of zonder abonnement. Zelfs als je thuis en op werk een paal hebt staan en je alleen maar op de snelweg rijdt. Aanvragen van een pas zonder abonnement is meestal gratis en, zoals gezegd, bij de meeste publieke palen heb je er een nodig.

Elektrische auto's worden opgeladen

3x top laadpassen op een rij

Enkele van onze favoriete laadpassen zetten we hieronder op een rij. Meer over de verschillende aanbieders? Lees alles over de beste laadpassen vergelijken.

E Flux
Pros:
  • €3,23 per maand - met abonnement
  • Kan ook gebruikt worden bij snellaadpalen - met abonnement
  • Goot laadnetwerk met meer dan 300.000 laadpunten in Europa - met abonnement
  • Eenmalig maar €5,- aanschafkosten - zonder abonnement
  • €0,32 transactiekosten per keer laden - zonder abonnement
  • Voor 16:00 besteld, morgen in huis
Vandebron
Pros:
  • Met vdB energie maar €1,50 per maand
  • 100% duurzame energie
  • Maandelijks opzegbaar
  • Werkt ook met veel typen snellaadpalen
MKB Brandstof
Pros:
  • 100% dekking in Nederland - met abonnement
  • Geen transactiekosten - met abonnement
  • Vast tarief van maar €0,51 per kWh - met abonnement
  • €0,29 transactiekosten per keer laden - zonder abonnement
  • Vast tarief van maar €0,51 per kWh - zonder abonnement
  • Beschikbare laadpalen door heel Europa - zonder abonnement
  • Handige app die alle kosten bijhoudt

Veelgestelde vragen

Heb je na het lezen van deze pagina nog steeds vragen over het vergelijken van laadpassen? We hebben de meest veelgestelde vragen op YourMoby voor je verzameld.

Wat kost een laadpas?

Dat verschilt per aanbieder. Een pas zonder abonnement is doorgaans gratis aan te vragen. Houd er wel rekening mee dat er bij het gebruik van een laadpas zonder abonnement vaak opstartkosten in rekening worden gebracht. De vuistregel is dat wanneer je meer dan 11 keer per maand je auto aan de laadpaal hangt, het verstandig is een abonnement te overwegen.

Is een laadpas nodig voor het rijden met een elektrische auto?

Het is niet altijd nodig. Bij snelladers als Fastned is het mogelijk om met de pinpas te betalen. Dit is op de lange termijn vaak wel duurder. Laad je voornamelijk thuis of in de buurt op? Dan is in de meeste gevallen een laadpas wel aan te raden.

Hoe bestel ik een laadpas?

Het aanschaffen van een laadpas is een eenvoudig proces. Kies een provider, check of deze een abonnement aanbiedt en of dit voordeliger voor je is en vul een aanvraagformulier in. Je pas wordt vervolgens thuis afgeleverd.

Meer weten?

Elektrisch rijden

Geselecteerd door

Occasions

Geselecteerd door

Elektrische fietsen

Geselecteerd door

Holon Mover

Mobiliteit

Geselecteerd door

Moby verbindt particulier, bedrijf en overheid op het vlak van new mobility en koppelt ze aan producenten, adverteerders en initiatiefnemer

Ga direct naar YourMoby