Wat is het beste: de elektrische fiets accu in frame of een e-bike accu op de bagagedrager? Ook de levensduur accu elektrische fiets, reviseren en vervangen komen aan de orde.

Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Wat is Wh, Ah en voltage? Dat, en nog veel meer behandelen we hier.

hoe lang duurt opladen accu elektrische fiets
E-bike oplaadpunten komen steeds meer voor. Afbeelding van Paul Henri Degrande via Pixabay

Zonder accu heeft een elektrische fiets geen energiebron. Wat voor soorten accu’s zijn er, waar moet je op letten bij het kopen van een accu voor elektrische fiets en hoe los je veel voorkomende accu problemen op? Lees verder!


Hoe groot moet mijn e-bike accu zijn?

De ideale grootte voor je accu hangen vooral af van je motorvermogen en je rijgedrag. Maak je vooral lange, snelle ritten in een bergachtige omgeving en heb je een zware motor, dan heb je een veel grotere accu nodig, dan als je alleen korte ritjes in een stad zonder heuvels maakt.

Met een zwakke (20-30) Nm motor en korte ritjes in de stad van minder dan 50 km heb je aan een 300 Wh accu voldoende, hoewel meer altijd handig is. Maak je geregeld lange toertochten, of heb je een zwaardere motor, ga dan voor 400 Ah of meer.

Plan je fietsvakanties, of woon je in Zuid Limburg, neem dan niet genoegen met minder dan 500 Wh. Heb je een 80 Nm Bafang motor, neem dan in geen geval minder dan 500 Wh, 700 Wh of meer is in dit geval aanbevolen.

Plan je een fietsvakantie waarin je af en toe overnacht in gebied zonder elektriciteit, overweeg dan een extra losse accu voor onderweg, of het Bosch DualBattery systeem van 1250 Wh.

Hoe groter je accu, hoe groter je actieradius.

Wat een actieradius precies is, vind je hier.

Direct reserve oplader kopen?


Wat betekenen Wh, Ah en voltage?

Wattuur (Wh) is een maat voor de totale energie, die de accu op slaat. De kilowattuur ken je waarschijnlijk al. Een kilowattuur is bijvoorbeeld de energie die een stofzuiger of een motor van 1000 watt gedurende een uur verbruikt. Een kilowattuur is gelijk aan 1.000 Wh. Hoe meer Wh, hoe meer energie je accu opslaat. Dus met een grote accu met veel Wh kan je lange ritten maken zonder bij te laden.

Voltage is de spanning (in volt) die de accu afgeeft. Dit weten is belangrijk, want niet elke accu is op elke motor aan te sluiten. Verschilt het voltage van de accu van het voltage van de motor, dan werkt de motor niet, of slecht. Ook kan de motor beschadigd raken bij een te hoog voltage. Zoek dus goed uit of het voltage van de accu en de motor hetzelfde zijn.

De term Ampere uur (Ah) zie je ook wel eens voorbij komen. Ah is de totale hoeveelheid beschikbare elektrische lading in een accu. Ah kan je makkelijk omrekenen in Wh door het aantal Ah te vermenigvuldigen met het voltage. Een accu van 25 Ah met een voltage van 48 volt, is dus 25 Ah x 24 V = 600 Wh. Weet je het voltage niet, dan zegt Ah dus vrij weinig.

Direct fiets met de grootste accu kopen?


Hoeveel km gaat de accu van een elektrische fiets mee?

Afstand: de actieradius

Een accu levert natuurlijk geen kilometers, maar stroom onder een bepaalde spanning. Hoeveel km gaat de accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus af van hoe vaak en hoe zwaar je de motor gebruikt, en hoeveel energie de motor verbruikt. Spuit je met 45 km/h de Vaalserberg op, dan gebruik je natuurlijk veel meer energie per kilometer dan als je met 25 km/h met een stevige zuidwester in de rug op de Afsluitdijk fietst.

Je kan meer kilometers uit je accu halen door je motor op een lagere stand te zetten. En door een zuiniger motor te gebruiken. Fabrikanten geven vaak een actieradius voor een bepaalde motor- en accucombinatie. Deze is vaak wat te optimistisch, vooral de ecostand, maar komt redelijk in de buurt van wat je kan verwachten. Wat een actieradius precies is, met uitlegvideo, vind je hier.

Levensduur accu elektrische fiets

Hoeveel km gaat de accu van een elektrische fiets mee tijdens zijn bestaan? Het totale aantal rij kilometers dat je tijdens de levensduur van je accu haalt, hangt niet alleen af van de capaciteit. Ook belangrijk voor de levensduur accu elektrische fiets is hoe goed je je accu onderhoudt. En ook als je de accu niet gebruikt, gaat deze achteruit.

Moderne lithium ion accu’s – alle elektrische fietsen van nu hebben deze – kunnen meer dan 800 keer opgeladen worden. Als je, zeg, gemiddeld 100 km op een volle acculading rijdt, zou je dus 80 000 km halen op deze accu. Deze 800 laadcycli kan je makkelijk tot meer dan duizend keer oprekken, als je je accu verstandig onderhoudt. Hiervoor geven we hierna tips.

Direct reserve oplader kopen?


Elektrische fiets accu in frame of een e-bike accu op de bagagedrager?

Een belangrijk element van een e-bike accu is de vormfactor. Traditioneel bevindt de elektrisch fiets accu zich hoog op de bagagedrager. Deze plaats verhoogt het zwaartepunt en en verplaatst dit naar achteren. Dat maakt de fiets topzwaar, en verplaats het zwaartepunt weg van het midden. Dus instabiel.

De ideale plaats voor een accu e-bike is zo laag mogelijk bij de grond, in het midden. Bij de trappers dus. Probleempje: daar zitten natuurlijk al de trappers en de middenmotor. Dus moesten fabrikanten iets anders verzinnen.

Daarom wordt de elektrische fiets accu in frame steeds populairder. De elektrische fiets accu in frame maakt de fiets stabieler. Ook is dit waterdicht.

Grote fabrikanten van fietsaccu’s spelen hier op in en je ziet steeds meer een verschuiving naar de frame accu.

Probleem is natuurlijk wel dat er in het frame maar een beperkte ruimte is voor de elektrische fiets accu in frame. Daarom is ook de accu die tegen het frame aangeklemd zit, populair.

elektrische fiets accu in frame
Bosch frame accu

Die ruimte is er op de bagagedrager veel meer. Gelukkig worden accu’s steeds compacter en energiedichter. Daarom wordt ook de elektrische fiets accu in frame steeds beter.


Losse accu of ingebouwde accu?

Een losse accu e-bike is altijd beter. Deze kan je mee naar binnen nemen, zodat je deze bij kamertemperatuur kan bewaren en opladen. Bij een fiets is dit veel lastiger. Sommige fabrikanten lassen of schroeven hun accu vast. Gefeliciteerd, je kan dan snel weer een nieuwe dure accu uitzoeken en die voor een schappelijk prijsje – not – bij de dealer laten monteren. Gelukkig komt deze enorme stommiteit qua elektrische fiets ontwerp, tegenwoordig steeds minder voor.


Probleemoplossing accu opladen

Mijn accu gaat steeds sneller leeg.

Dit is normaal en betekent dat je accu veroudert. Overweeg je elektrische fiets accu te laten reviseren of, beter, koop een nieuwe. Check ook je bandenspanning en of er bijvoorbeeld een wiel aanloopt. Mogelijk moet daarom je motor extra hard werken. Bij koud weer levert de accu vaak een kwart minder energie.

Accu elektrische fiets laadt niet op.

Dit betekent dat de stroom vanaf het stopcontact de accu niet kan bereiken. Dit ligt meestal aan je lader. Heb je een voltmeter, test dan of er op de contactpuntjes van je lader voldoende spanning staat, of probeer een andere lader.
Ook kunnen de contactpuntjes van je accu, of je lader, vervuild zijn. Maak deze dan schoon met wat ethanol (“alcohol”) of isopropylalcohol. Helpt zelfs dit niet, en weet je ook zeker dat de laadkabel werkt, dan is er waarschijnlijk iets kapot in je accu.

Ik vind het bereik van mijn accu veel te laag. Wat kan ik doen?

Veel fabrikanten verkopen modellen, waar een grotere accu bijgeplaatst kan worden. Dat is dan een eerste, goede optie. Bij de Bestgeteste Fietsen hieronder kan je een Bosch Dual Battery bijplaatsen, wat je actieradius verdubbelt. Je kan ook je oude accu dan als reserveaccu meenemen op grotere tochten. Die switch je dan, als je eerste accu leeg is.

Help, mijn elektrische fiets accu zit vastt, wat moet ik doen?

Als je een model hebt waarbij de elektrische fiets accu vast in het frame zit geschroefd of gelast, moet je deze losschroeven of loszagen. Wat vaak een einde aan de garantie betekent. In principe moet de accu in alle overige gevallen altijd uit je frame kunnen worden gehaald. Soms is de accu vastgevroren. Dan kan je de hele fiets binnen in een vorstvrije ruimte zetten.


Tips voor accu elektrische fiets opladen – zo vergroot je de levensduur!

Rij je accu e-bike minimaal een keer per maand leeg

Voor de accu is het goed om geregeld bij- en ontladen te worden. Dus rijd ook in de winter minimaal één keer per maand met je elektrische fiets. Zo gaat je accu langer mee.

Bewaar je e-bike accu altijd binnen, op een koele droge plaats.

Accu’s kunnen erg slecht tegen vorst. Dus wees lief voor je accu en haal deze, zeker in de winter, naar binnen. Lees de gebruiksaanwijzing voor de beste manier om jouw model accu te bewaren. Meestal is dit: droog, niet in de zon, op kamertemperatuur.

Laad je accu binnen op.

Je accu blijft zo langer op kamertemperatuur, en gaat dus langer mee.

Parkeer je je fiets buiten, neem dan altijd de accu mee.

Je fiets, en dus ook je accu, koelt buiten af. Een lagere temperatuur betekent een kortere levensduur voor je accu. Neem, als dat kan, ook de display mee, deze kan kapotvriezen. Kan je de accu niet loshalen, parkeer je fiets dan binnen.

Laat je accu e-bike voor het opladen eerst een half uur opwarmen.

Na een half uur is je accu op kamertemperatuur en kan je deze veilig opladen.

Label je oplader.

Zo weet je zeker dat je je accu nooit aansluit op de verkeerde oplader.

Bewaar je je accu voor langere tijd, laat hem dan op tot 50%.

Als je je accu tot 50% oplaadt, weet je zeker dat hij tijdens het bewaren niet zelf ontlaadt. Diepontlading betekent het einde van je accu.

Accu leeg? Laat deze dan meteen op.

Een lege accu zit gevaarlijk dicht bij het punt waarbij diepontlading plaats kan vinden. Vindt die diepontlading plaats, dan kan je je accu weggooien. Dus zorg dat je je accu meteen oplaadt als deze op de nul staat.

Direct reserve oplader kopen?


Met deze fietsstijl spaar je je accu

  • Zorg dat je banden op spanning zijn. Als je banden op optimale spanning zijn (3,5 tot 4 bar), verbruikt je accu minder energie.
  • Rijd niet met weg met trapondersteuning. En wees in het begin van je tocht spaarzaam met trapondersteuning. Aan het begin van je fietstocht heb je nog veel energie. Aan het einde, als je bekaf bent, heb je je accu hard nodig.
  • Zet je versnelling niet te hoog. De optimale versnelling is als je vijftig trapomwentelingen per minuut maakt. Langzamer trappen kost de motor veel energie.
  • Schakel spaarzaam, maar op tijd, en rijd zoveel je kan op constante snelheid. Bij een stoplicht of aan het begin van een helling kan je beter naar een lichtere versnelling overschakelen.
  • Fiets je accu niet helemaal leeg. Neem je oplader mee en laad je fiets weer bij op een oplaadpunt tijdens een tussenstop.
  • Droog de contactpunten voordat je je accu terugplaatst. Dit is vooral belangrijk als je hebt geschuild voor de regen.

Veelgestelde vragen elektrische fiets accu

Wat is een Wh (watuur)?

De definitie van de wattuur (Wh) is de energie die nodig is om gedurende 1 uur 1 watt vermogen te leveren. Dat is 3,6 kilojoule.

Wat is een Ah (ampere uur)?

De definitie van een Ah (ampere uur) is de een stroom van 1 ampere gedurende 1 uur. Dit is een maat voor de totale lading in een accu. Ah omrekenen in Wh gaat als volgt: Ah x voltage = Wh.

Wat is voltage?

Voltage is de spanning die een accu levert. Motoren hebben een bepaald spanningsbereik. Dus koop een accu die dezelfde spanning levert als je motor nodig heeft.

Wat is een goede accu?

Een goede accu past bij jouw rijgedrag, jouw fiets en jouw motor. En laadt snel op. Grote accu’s zijn duur en zwaar, maar leveren ook een groot rijbereik. Frame accu’s maken je fiets stabieler, maar zijn duurder. Ook moet je fiets geschikt zijn voor dit type accu.

Wanneer moet ik de accu elektrische fiets vervangen?

Als je merkt dat het verminderde bereik je echt begint te hinderen, wat natuurlijk subjectief is, is dat een goed moment om je accu te vervangen.

Accu elektrische fiets reviseren, is dat slim?

Een accu bestaat uit meerdere cellen, die worden beheerd door een Batterij Management Systeem. Een accu elektrische fiets reviseren vereist deskundigheid en ervaring met elektronica.

Accu elektrische fiets reviseren, waar moet ik op letten?

Bij een goed uitgevoerde accu elektrische fiets revisie worden niet alleen de defecte cellen, maar alle cellen vervangen, het liefst door Samsung of Panasonic cellen. En in veel gevallen, het BMS (batterij management systeem). Of dat ook gebeurt door een professional, moet je maar afwachten, dat is immers duur. Daarom is het doorgaans beter om een nieuwe accu te kopen.

Kan ik zelf een accu elektrische fiets reviseren?

Probeer dit niet als beginnende elektronicus. Dit kan je meestal beter aan een professional overlaten, tenzij je veel ervaring hebt met elektronica. Voor techneuten is zelf reviseren, of zelfs je eigen accu bouwen, wel een interessante optie. Je kan dan namelijk je accu helemaal naar wens bouwen en je helemaal uitleven. Werk in dat geval zorgvuldig en denk aan dingen als: waterdichtheid, het batterij management systeem, vonkvrije contacten, onderhoudbaarheid van je creatie en dergelijke.

Hoeveel kost het opladen van je accu elektrische fiets?

In verhouding heel weinig. Een elektrische accu van 500 Wh kost een halve kilowattuur om helemaal op te laden. Dit is ongeveer tien cent. Gedurende de levensduur van deze accu ben je dus ongeveer honderd euro aan stroom kwijt.

Wat is beter, een elektrische fiets accu in frame of op de bagagedrager?

In het frame is beperkte ruimte, maar de fiets wordt wel stabieler door een elektrisch fiets accu in frame. Dit komt omdat het zwaartepunt lager komt te liggen. Accu’s op de bagagedrager zijn vaak wel makkelijker om los te halen en mee te nemen.

Wat is de levensduur accu elektrische fiets?

Bij zorgvuldig gebruik moet de levensduur accu elektrische fiets zeker achthonderd tot duizend laadcycli zijn. In jaren uitgedrukt: vijf tot acht jaar. Dit gaat uit van normaal en zorgvuldig gebruik. Ga je slordig met je accu om, dan daalt de levensduur accu elektrische fiets fors.


Direct Sparta fiets met de grootste accu kopen?


Toekomstige ontwikkelingen

Op dit moment stopt slechts één ding de doorbraak van elektrische voertuigen. Onze accu’s zijn nog niet zo goed als fossiele brandstoffen qua energiedichtheid en laadsnelheid. Daarom doen veel bedrijven en wetenschappers onderzoek naar betere accu’s en de ontwikkelingen gaan snel.

De accutechniek is volop in ontwikkeling. De eerste fietsen hadden een loodaccu of een nikkelaccu. Nu hebben we veel betere lithium ion accu’s. Dat is nog maar het begin, er komen nog veel betere accu’s aan. De prijzen voor lithium ion accu’s zullen de komende jaren iets dalen, maar kobalt- en lithiumtekorten gooien roet in het eten.

Solid-state batterijen moeten de vloeibare batterijen van nu gaan opvolgen. Deze beloven een hogere energiedichtheid en een langere levensduur accu elektrische fiets. Mogelijk zijn ze dan ook minder temperatuurgevoelig dan lithium ion batterijen. Maar waarschijnlijk zullen ook deze weer hun eigen eisen stellen.


Conclusie

Een accu elektrische fiets is een onmisbaar, maar duur onderdeel van je e-bike. Een te kleine accu betekent een snel einde aan je tocht, een te grote accu jaagt je op kosten en is zwaar. Kies dus zorgvuldig. Let ook of je accu past bij de technische specificaties van de motor van je elektrische fiets. Of, investeer meteen in de door de Consumentenbond best geteste fiets, met grote accu. Zie de eerste twee fietsen hieronder. De derde fiets is goedkoper, maar nog steeds van goede kwaliteit.


Direct reserve oplader kopen?