Wat kost een accu voor een elektrische fiets? In dit artikel kijken we naar een accu elektrische fiets accu kopen.

Zo moet je rekening houden met het voltage, de aansluitpunten en de vorm van de accu. Ontdek dit, en nog veel meer, zodat je de beste accu voor je elektrische fiets kopen kan.

accu elektrische fiets kopen
Deze enorme accu van Power Technologies slaat 2500 Wh op, maar is met 13,2 kg loodzwaar. Deze als accu elektrische fiets kopen is dus niet zo slim. Tenzij je wilt trainen voor Sterkste Man (of Vrouw) van Nederland.

Een accu elektrische fiets kopen is een flinke uitgave. Geen wonder. De accu is namelijk een van de duurste onderdelen van een e-bike. Hoe kom je aan een betaalbare en toch goede accu?

Direct de Consumentenbond bestgeteste fiets met grootste accu kopen?

[vergelijker url=”https://marketplace.tedeas.com/comparator/embed/future-mobility-accu-elektrische-fiets-de-beste-accu-kies-je-zo/”]

Wat kost een accu voor een elektrische fiets kopen?

Een goede richtprijs voor een goede accu, bijvoorbeeld één met Samsung of Panasonic cellen, is 1 euro per Wh. Zo kost een kleinere accu van 300 Wh gemiddeld rond de 300 euro, een grote accu van 500 Wh kost rond de 500 euro. Voor kleine ritten in de stad kom je met 360 Wh een aardig eind, maar voor het serieuze werk kan je toch beter voor 500 Wh of meer gaan.

Op dit moment is er een trend naar grotere accu’s. Logisch, want met een grotere accu kan je verder rijden.

Accu’s zijn duur, maar niet meer zo duur als tien jaar geleden, toen je omgerekend meer dan duizend euro voor een kleine accu betaalde en de accu meer dan de helft van een kostprijs voor een elektrische fiets uitmaakte.

elektrische fiets accu kopen
Met 70 Samsung knoopcellen bouwde deze hacker zijn eigen accu. Zelfs deze ervaren elektro-nerd blies er tijdens dit proces per ongeluk enkele op.

Handige hobbyisten knutselen soms met goedkope cellen een grote accu in elkaar met een lagere kostprijs per wattuur. Dit vereist veel vakkennis, zo moet je een protection circuit module installeren om diepontlading te voorkomen.

Ook zijn op dit moment overal de 18650 cellen erg moeilijk te krijgen, maar in principe kan je dan met het nodige werk een ongeveer 30% goedkopere accu bouwen met eersteklas (Samsung of Panasonic) cellen. Meestal is het slimmer die accu compleet te kopen. Tenzij je tien jaargangen Elektuur stukgelezen thuis hebt liggen, of elektromonteur bent.


Elektrische fiets accu kopen, waar moet ik op letten?

We zagen het al, een elektrische fiets accu staat of valt met de cellen die er in zitten. Fabrikanten van goedkope accu’s gebruiken vaak cellen van een B-merk in hun accu. Deze takelen snel af en kunnen vaak maar 200 tot 300 keer opgeladen worden. Goedkoop wordt dan duurkoop, want daarna kan je voor veel geld weer een nieuwe accu kopen. Het is daarom slimmer om een accu van een A-merk te kopen.

Een accu moet passen bij de motor van je elektrische fiets. Daarbij moet je op drie dingen letten. Het voltage, de aansluitpunten en, of de accu in de accuhouder van je fiets past. Heeft de vervangende accu hetzelfde voltage (bijvoorbeeld 24 volt) als je oude, bestaande accu? En sluit de accu goed aan op de contactpunten van de accuhouder van je fiets? En past de accu in de accuhouder? Kloppen al deze drie punten, dan is je nieuwe accu geschikt.

Met een merkaccu van hetzelfde type accu als je oude accu, zit je natuurlijk altijd goed. Bosch accu’s zijn goed, maar duur en speciaal toegesneden op het Bosch technische systeem. Dit geldt ook voor Shimano accu’s. Voor beide merken betaal je rond de € 1,20 per Wh. Bafang accu’s zijn veel goedkoper, rond de € 0,80 per wattuur, maar zijn niet compatibel met Bosch motoren, omdat hun uitgangsspanning anders is dan die van een Bosch accu.

Goedkoop alternatief voor Bosch accu

De Duitse fabrikant Akku Vision produceert onder de merknaam E-Bike Vision wel compacte accu’s voor Bosch motoren, die – voor dezelfde prijs – tot 50% meer energie leveren dan de Bosch accu.

Zo kan je een 750 Wh E-Bike Vision accu kopen voor de prijs van een 500 Wh Bosch accu. In principe zijn deze volgens de opgave van de fabrikant met Samsung cellen gevuld. Dat zou betekenen dat deze accu net zo lang meegaat als een Bosch accu en dus even goed is.

Een video met meer oplaadtips vind je hier.

Direct reserve oplader kopen?


Levensduur accu elektrische fiets

De kosten van een accu worden uitgesmeerd over zijn gehele bestaan. Dus hoe langer je accu in topconditie blijft, des te goedkoper is je accu per jaar of per km. Afhankelijk van je rekenmethode. Dus een accu die duur lijkt, maar die meer dan duizend keer opgeladen kan worden is goedkoper dan een accu voor de helft van de prijs, die je na 300 laadbeurten kan inleveren bij je fietsenhandelaar.

Hoeveel km gaat de accu van een elektrische fiets mee tijdens zijn bestaan? Het totale aantal rij kilometers dat je tijdens de levensduur van je accu haalt, hangt niet alleen af van de capaciteit. Ook belangrijk voor de levensduur accu elektrische fiets is hoe goed je je accu onderhoudt. En ook als je de accu niet gebruikt, gaat deze achteruit.

Goede moderne lithium ion accu’s – alle elektrische fietsen van nu hebben deze – kunnen meer dan 800 keer opgeladen worden. Als je, zeg, gemiddeld 100 km op een volle acculading rijdt, zou je dus 80 000 km halen op deze accu. Deze 800 laadcycli kan je makkelijk tot meer dan duizend keer oprekken, als je je accu verstandig onderhoudt.

Nog betere accu’s zijn de LFP (lithium ijzer fosfaat, LiFePO4) accu’s. Deze kan je twee tot drie keer zo vaak opladen als lithium ion accu’s. Dus als je de keuze hebt, koop altijd een lithium ijzer fosfaat accu, daar heb je veel langer plezier van. Deze dure, maar uitstekende accusoort zit in je mobieltje, maar helaas nog nauwelijks in elektrische fiets accu’s.


Losse accu of ingebouwde accu?

Een losse accu e-bike is altijd beter. Deze kan je mee naar binnen nemen. Dat is niet alleen qua diefstal verstandig, maar ook beter voor je accu. Lithium ion accu’s kunnen erg slecht tegen vorst. Dus hoe langer je je accu op kamertemperatuur kan bewaren, hoe langer deze mee gaat.

Helaas zijn er nog steeds fietsfabrikanten die de accu vastlassen of vastschroeven aan het frame. Erg vervelend, want na een paar winters vol stevige vriesnachten in het fietsenhok kan je gaan zoeken naar een nieuwe accu. En je afvragen, wat kost een nieuwe accu elektrische fiets?

De beste tip is dus, om een fiets met uitneembare accu te kopen. Waar? Bij Fietsvoordeelshop natuurlijk. Dan zit je altijd goed met fietsen van A-merken, die dit soort domme beginnersfouten als een ingebouwde accu niet meer maken.


Tips – zo haal je meer uit je accu

De beste besparing is een accu die lang meegaat. Met deze tips gaat je accu extra lang mee en hoef je niet snel meer een elektrische fiets accu kopen te overwegen.

Rij je e-bike minimaal een keer per maand leeg

Voor een accu is het goed om geregeld bijgeladen en ontladen te worden. Rijd daarom ook in de winter minimaal één keer per maand met je e-bike. Zo gaat je accu langer mee.

Bewaar je elektrische fiets accu altijd binnen op kamertemperatuur, op een droge plaats.

Accu’s kunnen erg slecht tegen vorst. Dus haal je accu naar binnen als je je fiets niet gebruikt. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van je accu voor de optimale zorg. meestal is dit: een droge plek, niet in de zon, op kamertemperatuur.

Laad je accu binnen op.

Je accu blijft zo op kamertemperatuur, en gaat dus langer mee.

Parkeer je je fiets ’s nachts buiten? Neem dan altijd de accu mee naar binnen.

Je fiets, en dus ook je accu, koelt buiten af. Een lagere temperatuur betekent een kortere levensduur voor je accu. Vooral bij heldere vriesnachten koelen metalen objecten als fietsen snel af. Neem als dat kan ook de display mee, deze kan kapotvriezen. Kan je de accu niet loshalen, parkeer je fiets dan binnen.

Laat je accu e-bike voor het opladen eerst 30 minuten acclimatiseren.

Na dit halve uur is je accu op kamertemperatuur en kan je deze veilig opladen.

Label je oplader.

Er zijn veel verschillende opladers. Zeker als er meerdere huisgenoten een elektrische fiets hebben. Als jij je oplader labelt, weet je zeker dat je je accu nooit aansluit op de verkeerde oplader.

Bewaar je je accu voor langere tijd, laad hem dan op tot 50%.

Als je je accu tot 50% oplaadt, dan weet je zeker dat hij tijdens het bewaren niet zelf ontlaadt. Diepontlading wil je koste wat kost voorkomen, want dat betekent het einde van je accu.

Accu leeg, laad deze dan meteen op.

Een lege accu zit gevaarlijk dicht bij het voltage waarbij diepontlading plaats kan vinden. Vindt deze diepontlading plaats, dan kan je je accu weggooien. Dit moet je echt voorkomen. Dus zorg dat je je accu meteen oplaadt als deze op de nul staat.


Veelgestelde vragen: wat kost een accu voor een elektrische fiets?

Waarom zijn accu’s voor elektrische fietsen zo duur?

Dit ligt voornamelijk aan de hoge grondstofprijzen. De metalen lithium, rond de €60 per kg, en kobalt, rond de €80 per kg, zijn schaars en dus duur. Ook is de productie erg lastig.

Wat kost een accu voor een elektrische fiets?

Een simpele vuistregel voor wat kost een accu van een elektrische fiets is één euro per wattuur (Wh). Dure A-merken als Bosch en Shimano zitten daar iets boven, Bafang en E-Bike Vision zitten daar onder. Met behulp van deze vuistregel weet je dat een accu van 300 Wh rond de 300 euro kost en van 500 Wh (0,5 kWh) 500 euro.

Hoe geef ik zo min mogelijk aan een accu uit?

Accu’s zijn duur, maar als je goed voor je accu zorgt, heb je er langer plezier van. Volg hiervoor onze tips. Ga voor een accu met goede Li-ion cellen, zoals Samsung cellen of Panasonics.

Wat maakt e-bike accu’s zo duur?

elektrische fiets accu kopen
Lithium drijvend op olie. Het zeer energie dichte lithium reageert fel met water, zuurstof en zelfs met de stikstof in de lucht. En moet daarom in olie bewaard. Bron: Wikipedia

Een elektrische fiets accu kopen is duur. Waarom eigenlijk?

Dat heeft vooral te maken met de dure grondstoffen die er in gaan. Zo zit er in lithium-ion accu’s heel veel lithium.

Lithium is een schaars en duur metaal. Een kilo puur lithium kost gemiddeld 60 euro. Ook kobalt, wat ook veel in accu’s zit, is schaars en zelfs nog duurder, rond de 80 euro per kg.

Verder zit een accu eigenlijk vrij simpel in elkaar. Het is een set lithium ion batterijen die met draden verbonden zijn, en wat regel elektronica, het batterij management systeem, die de spanning en belasting van de cellen coördineert.

Precies wat er ook in je powerbank voor je mobieltje zit.

Wat betekenen Wh, Ah en voltage?

Wattuur (Wh) is een maat voor de totale energie die de elektrische fiets accu opslaat. Een kilowattuur is de energie die een stofzuiger of een motor van 1000 watt gedurende een uur verbruikt. Een kilowattuur is gelijk aan 1.000 wattuur. Hoe meer Wh, hoe meer energie je accu opslaat. Dus dankzij een grote accu van veel Wh kan je lange ritten maken zonder bij te laden.

Voltage is de spanning, in volt, die de accu afgeeft. Het precieze voltage kennen is belangrijk, want niet elke accu is op elke motor aan te sluiten. Wijkt het voltage van de accu af van het voltage van de motor, dan werkt de motor niet, of slecht. Ook kan de motor soms beschadigd raken als het voltage van de accu te hoog is. Zoek dus goed uit of het voltage van de accu en de motor hetzelfde zijn, of in ieder geval bij elkaar passen.

De term Ampere uur (Ah) duikt ook geregeld op. Ah is de totale hoeveelheid elektrische lading die een accu op kan slaan. Een Ah waarde kan je makkelijk omrekenen in Wh door het aantal Ah te vermenigvuldigen met het voltage. Stel, je hebt een accu van 25 Ah met een voltage van 48 volt, dan heeft deze dus een capaciteit van 25 Ah x 24 V = 600 Wh. Dan moet je dus wel het voltage van de accu weten.

Ah is wel een nuttige eenheid om de oplaadtijd mee uit te rekenen. Heb je een lader die bijvoorbeeld 2 A levert en een accu van 10 Ah, dan is de oplaadtijd 10 Ah / 2 A = 5 uur.

Direct fiets met de grootste accu kopen?


Toekomstige ontwikkelingen

Accu’s, meer in het algemeen: energieopslag, zijn dé bottleneck op het gebied van duurzaamheid. Dus dat accu’s van elektrische fietsen duur zijn is geen uniek probleem. Ook elektrische auto’s worden geplaagd door dure accu’s. Het goede nieuws is wel dat enkele van de slimste mensen ter wereld volop bezig zijn hier oplossingen voor te zoeken. En dat de prijzen voortdurend dalen.

Solid state

Lithium-ion batterijen kunnen nog dertig procent in prijs dalen, maar omdat lithium en kobalt schaars zijn, zullen ze nooit echt goedkoop worden. Daarom rust onze hoop vooral op zogenoemde solid-state batterijen.

Natrium-ion batterijen

In China doet de batterijgigant CATL nu onderzoek naar natrium-ion batterijen. Ze hebben een werkend prototype en willen in 2023 de productie starten. Dan is het lithiumprobleem voorbij. En het winterkou, kobalt- en nikkelprobleem ook, wat dat betreft.

Natrium is spotgoedkoop, keukenzout en zeezout bestaan voor de helft uit natrium. Wel zijn deze batterijen zwaarder dan lithiumbatterijen. Maar dat is niet zo’n groot probleem, als je de accu aan je fiets kan laten zitten.

[table “318” not found /]

Conclusie

Wat kost een accu voor een elektrische fiets? Veel hangt af van jouw wensen. Als vuistregel kan je aanhouden: 1 euro per Wh. A-merken als Bosch zijn iets duurder, goedkopere merken die ook gebruik maken van eersteklas cellen liggen rond de 0,80 euro per Wh.

Een accu elektrische fiets is en blijft een onmisbaar, maar helaas nog steeds duur onderdeel van je elektrische fiets. Soms zijn er goedkopere alternatieven. Let als je een ander merk accu wilt kopen, goed op of je accu past bij de technische specificaties van de motor van je elektrische fiets. Raadpleeg bij twijfel je fietsenhandelaar.

De beste bespaartip is: koop in het begin al een fiets met een goede accu. Zoals de fietsen hieronder, waarvan de eerste twee door de Consumentenbond als Best uit de test werden beoordeeld.

[table “318” not found /]

Direct reserve oplader kopen?