12 dingen die je moet weten over wehkamp.nl

Wehkamp partyproof
Online warenhuis wehkamp.nl lanceerde gisteren een geheel nieuwe website, en een online magazine. Wij spraken met ze en maakten een lijst met wetenswaardige zaken over de postordergigant.

– Het bedrijf werd in 1952 als ‘Wehkamp’s Fabriekskantoor’ opgericht door Herman Wehkamp in Slagharen. De artikelen werden per post besteld, naar aanleiding van advertenties in radiobodes en damesbladen. Het verzenden verliep via de posterijen. Wehkamp werkte daarbij vanuit een magazijn, aanvankelijk in Slagharen, daarna in Dedemsvaart en momenteel vanuit twee distributiecentra, in Dedemsvaart (kleinere artikelen) en Maurik (grotere artikelen, zoals bruin- en witgoed en meubelen). Het hoofdkantoor staat in Zwolle.

– In 1985 zette Wehkamp een belangrijke technologische stap door als eerste in Nederland een voice-responsesysteem in te schakelen. Via dit systeem, met de naam “Jimmy”, konden klanten 24 uur per dag hun bestellingen plaatsen via de telefoon.

– In 2008 verlegde Wehkamp de focus naar online (de site was er al langer), het internet was nu leidend in alle processen. Dit kwam ook tot uitdrukking in de gehanteerde naam: wehkamp.nl ipv Wehkamp. Het merk is eigendom van RFS Holland Holding B.V., waartoe ook de webshops van Create2Fit en Fonq behoren. RFS noteert al een paar jaar dubbele groeicijfers.

– Wehkamp.nl was jaren achtereen de marktleider in online winkelen, maar is sinds dit jaar ingehaald door Ahold. Ahold heeft de site albert.nl, maar nam vorig jaar ook bol.com over. Met dank aan die laatste actie zijn ze nu de grootste online retailer.

– De nieuwe site van wehkamp.nl heeft responsive design, het werkt dus goed op alle schermen. Tevens wordt er meer gebruik gemaakt van animaties/video, zodat de shopper een 360-graden view van het product kan bekijken.

– Wehkamp.nl ontvangt 122 miljoen bezoekers per jaar, 20% is multi-device gebruiker.

– Via de site zijn 180.000 artikelen te koop, van meer dan 800 merken. Ze versturen 7,1 miljoen pakketten per jaar en 72% van de kopers is vrouw.

– Een slordige 27,5% van de online verkoop gaat via mobiel (incl tablet), dat percentage stijgt met 1% per 5 weken! De verkoop via smartphones is 3 a 4 procent.

– Amazon liet deze week weten dat ze gaan starten met aflevering op zondag. Bij wehkamp.ml kun je tot doordeweeks tot 22u bestellen en heb je het evt de volgende dag al in huis. Op zondag afleveren wil men pas doen als de consument daar expliciet om vraagt, hetgeen nu nog niet het geval is.

– Wehkamp.nl is diverse samenwerkingen met merken gestart, en biedt op die manier ook steeds vaker exclusieve producten aan. De laatste toevoeging is de RED collectie van Oger Lusink. Zo wil men kwalitatieve pakken beter bereikbaar maken, voor een scherpe prijs. De OGER-shop zou in de toekomst zelfs geheel geïntegreerd kunnen worden in wehkamp.nl.

– Als eerste online retailer start wehkamp.nl sinds deze maand een online magazine vol trends, inspiratie en advies. De Nederlandse vrouw laat zich bij haar kledingkeuze namelijk graag inspireren door de nieuwste trends, maar vindt het daarbij wel lastig om deze trends door te vertalen naar haar eigen kledingkast. Via het magazine is het daarom mogelijk om met 1 klik direct een kledingstuk aan de winkelwagen toe te voegen.

– Het bedrijf gaat in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld bouwen. Met de nadruk op “geautomatiseerd”, er zijn namelijk grote aflevercentra (zie Amazon) maar de orders worden daar vooral door mensenhanden bij elkaar geraapt. Kwestie van uurloon, al staat Amazon niet bekend om de geweldige arbeidsomstandigheden.

10 reacties

  1. dat online magazine zijn ze zeker niet de eerste mee. de meeste retailers en brands doen dit al langere tijd.
    WEhkamp is daarin eerder een volger dan een voorloper.
    wel goed uitgevoerd. maar zeker niet de eerste.

  2. Vroeger was de Wehkamp vooral goed in omzet genereren door de verkoop op afbetaling. Een kennis van me werkt in het maatschappelijk werk, samen met o.a. schuldhulpverlening. Daarin ziet ze vaak mensen in de financiële problemen zitten, doordat bijvoorbeeld de bij de Wehkamp aangeschafte goederen soms twee keer moesten worden betaald als gevolg van de forse rentes. Of dat de schoenen al weer versleten waren voordat deze waren afgelost. Ook werden deze mensen niet zelden niet tegen zichzelf in bescherming genomen, omdat men nieuwe aankopen op afbetaling accepteerden terwijl er nog betalingsregelingen van oude aankopen open stonden.

    Dit geldt/gold trouwens voor meer postorderbedrijven dan de Wehkamp alleen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *