Column: 2017 markeert de ondergang van YouTube(ers)

YouTube staat in brand
YouTube is niet meer wat het geweest is…

Als klein jochie zat ik vroeger al urenlang flauwe, grappige en schokkende filmpjes te kijken op YouTube en dat doe ik nu nog steeds. Maar waar het vroeger om low definition onderbroekenlol ging, is de productiewaarde tegenwoordig gestegen van homevideo naar miljoenen-content. Met veel macht komt veel verantwoordelijkheid en laat dat nu net een zeer gebrekkige eigenschap zijn in het huidige YouTube-landschap. 2017 was het jaar van het YouTube-schandaal, 2018 markeert de ondergang van het volledige platform.

H3H3 Productions maakte een mooie compilatie van clips waarmee ‘influencers’ hun brood verdienen:
[gv data=”j39XXH-hCYk”][/gv]

Het platform YouTube stijgt sinds de oprichting in 2005 constant in populariteit en de content die op het videoplatform te vinden is, verandert met de jaren mee. In 2017 keken volgens TechCrunch 1,5 miljard mensen iedere maand naar filmpjes van katten, doe-het-zelvers en aandachtsgeile vloggers. Daarnaast harkte de tien grootste content creators volgens Forbes bij elkaar zo’n $130 miljoen dollar binnen. De tijd van flauwe fail-filmpjes is duidelijk voorbij; het era van miljardencontent is al lang begonnen. Helaas…

Want waar geld te verdienen is, ontstaan vreemde, ongebalanceerde fenomenen. Wanneer is een YouTube-video bijvoorbeeld ‘ludiek’ of ‘gewaagd’ en wanneer is hetzelfde filmpje smakeloos en ethisch onverantwoord? Hebben de hoeveelheid kijkers en de doelgroep van een kanaal invloed op de dunne lijn tussen toffe content en absurde pulp?

Schandalen
Ouders van de veelal jonge kijkers van grote YouTubers als PewDiePie en Logan Paul zullen weeldegelijk iets van de content van de heren vinden. En met die doelgroep – bestaande uit kwetsbare en makkelijk beïnvloedbare kinderen – moet je uiteraard rekening houden. Laat dat nu juist voor gigantisch veel opheft zorgen.

Zo werd PewDiePie vorig jaar (2017) meermaals op de vingers getikt vanwege ‘schokkende content’. Hij liet antisemitische boodschappen zien, waarna een deel van zijn video’s werd ‘gedemonetiseerd’. Dergelijke video’s leveren in dat geval geen geld meer op voor de maker. Niet veel later floepte hij het woord ‘nigger’ eruit tijdens een livestream. Ook daarvoor moest hij flink door het stof.

Nu, ik ben geen fan van de Zweed, al maakte ik me een aantal jaren geleden nog regelmatig schuldig aan het bekijken van zijn (grappige) gameplay-filmpjes. Toch vond ik de reactie van YouTube (en Disney en Marvel) ietwat overdreven, ongeacht de doelgroep van zijn video’s. Zoals de meeste gamers weten, is een online community van een videogame veelal op het eerste gezicht racistisch of kwetsend, al is dat altijd met een zekere luchtigheid en sarcasme. Zo ook de video’s van PewDiePie.

De meest recente massale haat jegens een YouTuber is daarentegen volledig terecht. Aandachtsgeile vlogger Logan Paul – een jongen die voor praktisch ieder filmpje minstens één immorele keuze maakt – filmde namelijk begin dit jaar het lichaam van een overledene in het Japanse ‘zelfmoordbos’. Niet alleen schendt hij met het simpele filmen al genoeg regels van YouTube en ongeschreven regels van een beschaafde samenleving, maar tevens loopt hij grappen te maken en flauw te lachen naast het lijk. Ja, het is echt zo.

PewDiePie’s reactie op Paul’s absurde filmpje:
[gv data= “nFmSepfF48o”][/gv]

Ondergang
Nu, zoals ik al laat doorschemeren, lijkt het me soms een beetje overdreven om video’s gelijk te demonetiseren vanwege een ‘beledigend’ woordje of een smakeloos grapje, maar wanneer een knuppel als Logan Paul de grens overschrijdt, is moeilijk te definiëren.

Logan Paul heeft in elk geval de toon gezet voor YouTubers in 2018. Als het namelijk zo doorgaat, zullen YouTubers – zowel nette, moreel bewuste filmpjesmakers als achterlijke vloggers – veelvuldig onder vuur staan. Althans, YouTube zelf vangt dan de klappen, wat zal resulteren in nog strengere sancties en regels. Dat zal de leuke, gewaagde en unieke content op het platform zachtst gezegd niet ten goede komen. Maar ja, wat moet het Amerikaanse bedrijf anders? Logan Paul van YouTube bannen?

Ja. Klinkt goed.

Foto @Flickr/MauritsKnook

2 reacties

    • @av_diver: Ik ben het zeker met je/Brownlee eens, maar de tien grootste YouTubers hebben net zo’n groot bereik als een gigantische groep kleine kanalen. Uiteindelijk is mijn reactie op de YouTube-schandalen dan ook gebaseerd op het handjevol gigantische kanalen dat uiteindelijk een heel medium omver gooit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *