3 dingen over de Xiaomi lancering in Nederland

3 dingen over de Xiaomi lancering in Nederland
De Chinese techgigant komt officieel naar Nederland. Wat staat ons te wachten?

Vandaag heeft Xiaomi bekendgemaakt de stap te maken naar de BeNeLux. Na eerdere lanceringen in Spanje en Italiƫ is het nu de beurt aan Belgiƫ, Nederland en Luxemburg om kennis te maken met Xiaomi. Het techbedrijf lanceert een scala aan producten in de Benelux en zal deze zowel fysiek als digitaal gaan verkopen.

3 dingen over de Xiaomi lancering in Nederland

Betaalbaar voor iedereen
Apparata was aanwezig bij de lancering van Xiaomi Benelux in Amsterdam en kon zo kennis maken met onder meer de budget-phone Redmi Note 7 en het in Barcelona gepresenteerde vlaggenschip, de Mi9. Xiaomi is niet bang om concurrentie bij de naam te noemen want het bedrijf zelf ziet de Huawei Mate 20 Pro, de Samsung Galaxy S10 en de iPhone XS Max als belangrijke concurrenten van de Mi9. Met al deze grote namen heeft Xiaomi een flink verschil en dat is de prijs. De Mi9 concurrent met toestellen die in sommige gevallen meer dan 1.000 euro kosten, maar de Mi9 is er al vanaf 449 euro. Dat is meer dan de helft goedkoper in vergelijking met de iPhone XS Max. Hoewel de Mi9 technisch inderdaad indrukwekkend is te noemen is het niet al goud wat er blinkt. Die 449 euro moet ergens vandaan komen. Tijdens een korte hands-on met de Mi9 kom je tot de ontdekking dat de behuizing lang niet zo premium aanvoelt als bijvoorbeeld de Huawei Mate 20 Pro en de iPhone XS Max. Daar is de prijs dan ook naar.

3 dingen over de Xiaomi lancering in Nederland

5 procent verdienen
De wereldwijde boodschap van Xiaomi werd ook in Amsterdam uitgelegd. De Chinezen zeggen maximaal vijf procent te verdienen aan de producten. Dit betekent dat onder meer de smartphones altijd goedkoper zullen zijn in vergelijking met de concurrentie. Een filosofie waar we ons in kunnen vinden. OnePlus was ooit ook zo’n goedkope nieuwkomer uit AziĆ«, maar het merk begint langzaamaan ook meer richting een premium prijs te kruipen. Als we Xiaomi mogen geloven blijven ze wĆ©l goedkoop.

3 dingen over de Xiaomi lancering in Nederland

Nederland belangrijke markt
De lancering was niet in Brussel en ook niet in Luxemburg. Dit had, op bereikbaarheid na, een logische reden. Van de Benelux-landen zet Xiaomi flink in op Nederland. Hoewel niet officieel bekendgemaakt, lijkt Xiaomi een voorkeur te hebben voor een fysieke winkel in Amsterdam. Naast een fysieke winkel gaat het merk in ons land samenwerken met grote bekende partijen zoals Belsimpel, Bol.com en Coolblue. Het moge duidelijk zijn dat Xiaomi klaar is om de (flink concurrerende) markt op te schudden. In Spanje en Italiƫ heeft het merk reeds successen geboekt, niets staat de Chinezen dan ook in de weg om ook de harten van Beneluxers te gaan veroveren.

3 reacties

  1. Eindelijk!
    Gewoon weer wat meer variatie naast dat “iedereen” bij Huawei zit.
    (Spreek je uit als “Wah-Way”, Niet “hoerengewij of hoewahwij”)

    • @lolindir: daar is nog weleens discussie over! Bij mij is ā€œWah-Wayā€ ingeburgerd vanaf het begin omdat ik ook geregeld in China ben. In Nederland presenteert Huawei zichzelf echter als hoeawij, zelfs door het merk zelf als we ze spreken en in reclamespotjes.

      De komst van Xiaomi is inderdaad positief. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

  2. Heb nu al een Xiaomi roborock S50 robotstofzuiger, Xiaomi 360 graden draaibare smart camera, Xiaomi (yeelight) smart bulbs inclusief aqara wall switch. Allemaal te besturen via google home. Top spul dus hopelijk straks allemaal via de officiƫle Benelux te koop ipv China. Ook voor eventuele garantie wel ideaal, mocht er wat zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *