3 redenen waarom Rockstar het met GTA V heeft verknald

GTA V heeft het verknalt
De meesterlijke ontwikkelaar haalt het bloed onder de nagels van PC-gamers vandaan.

Rockstar’s Grand Theft Auto V is verreweg de meest complete en succesvolle GTA in de geschiedenis van de hoeren uitmoordende, onverantwoord rijdende, bron van massamoordenaar-beïnvloedende serie. Toch begint de maat vol te raken met het ooit zo integere bedrijf. Hier zijn 3 redenen waarom Rockstar een van mijn favoriete games ooit heeft verknalt.

[gv data=”N-xHcvug3WI”][/gv]

Modding
Een deel van de levensduur van een gigantische game als GTA V is modding. Het modificeren van de game is tevens een integraal deel van de PC-community die een al immense game blijft uitbreiden en verbeteren. Maar wat deed Rockstar’s uitgever Take Two recentelijk? Ze maakte het gebruik van OpenIV – een van de belangrijkste tools voor het modden van GTA V – simpelweg illegaal. Deze passief-agressieve actie schoot de gehele PC-community in het verkeerde keelgat, wat onder andere te zien is in de gigantische negatieve score die de game verkreeg op gameplatform Steam.

GTA V slechte reviews

Een aantal dagen later werd de ban teruggetrokken. Toch is de actie van Take Two simpelweg een gigantische blunder die de eigen onkunde slechts onderstreept. Om niet te realiseren hoe belangrijk modding voor de community is, is een doodzonde. Ze hadden wat dat betreft geleerd moeten hebben van Fallout- en Skyrim-uitgever Bethesda, die met het betaald maken van vele ‘goede’ mods ook veel kritiek over zich heen kreeg.

Nog sterker, waarom de Steam Workshop nog niet in GTA V is geïntegreerd is een volledig raadsel.

Hackers
Overigens is de zoektocht naar een goede balans tussen legaal modden en een prettige gebruikservaring geheel begrijpelijk. GTA Online wordt namelijk al voor lange tijd geteisterd door hackers. OpenIV zou het mogelijk maken om kwaadwillende mods gemakkelijk te installeren en te maken. In principe klopt dat; OpenIV geeft je als het ware toegang tot de fundering van de game, die je naar lieve lust kunt aanpassen.

[gv data=”HuBipH5IBEY”][/gv]

Het probleem wat Take Two daarentegen over het hoofd zag, is dat er twee soorten modders zijn. Je hebt de gemiddelde gebruiker, 99,9% van de gamers die gebruik willen maken van mods om hun ervaring te verbeteren, en je hebt de modders zelf. Nu, de grootste groep gebruikt OpenIV juist om mods uit te schakelen in het Online segment. En Take Two vergeet dat de modders zelf OpenIV niet nodig hebben om ‘kwaadwillende mods’ te maken; De jongens die daar toe in staat zijn bewandelen alle wegen naar het kwaadwillende Rome, zonder de afslag OpenIV in te slaan.

Het ontvreemden van de PC-community is dus alles behalve een slimme strategie voor het aanpakken van een reëel probleem. Als de actie iets is, dan is het wel een bevestiging van Take Two en Rockstar’s eigen onkunde om een cheater-vrije omgeving te creëren.

Have GTA servers always been this bad? from gtaonline

DLC DLC DLC
Sinds de release van GTA IV in 2008 heeft Rockstar ieder jaar wat lekkers uitgebracht. Naast 2 grote DLC-packs kwam er het jaar daarna ook nog een handheld GTA uit (Chinatown Wars). Het jaar daarna bracht Rockstar Red Dead Redemption uit (2010). Het jaar daarna L.A. Noire. In 2012 kwam May Payne 3 uit. Tot slot in 2013 GTA V. Sindsdien is het verschrikkelijk stil bij de Amerikaanse gamemakers. Van een jaarlijkse traktatie naar 5 jaar praktische radiostilte… Natuurlijk is kwaliteit beter dan kwantiteit, maar dit is wel heel extreem.

Op een behoorlijk aantal gratis packs voor GTA Online na dan. Voor het eerst in de geschiedenis van Rockstar probeert het bedrijf een MMO-achtige wereld neer te zetten waarin het RPG-element en een persistente wereld de hoekstenen zijn. Maar het gigantische aantal uren dat je in de game moet steken, wil je wat fatsoenlijks kunnen kopen, wakkert de hacker-community slechts aan. Nog erger, in plaats van een toegankelijke en haalbare geldstructuur, heeft Rockstar een extra valuta in de Online-versie ingebouwd, zodat je echte centen kunt uitgeven aan in-game items die met daadwerkelijke gameplay nauwelijks haalbaar zijn.

Lang verhaal kort: Kom niet aan onze mods, repareer de complete clusterfuck dat GTA Online heet en balanceer de game. Is dat teveel gevraagd na het gigantische succes van jullie game? Oh, en geef ons potverdikkeme Red Dead Redemption 2, dat na vertraging pas volgend jaar gaat uitkomen.

3 reacties

  1. GTA V is in mijn optiek over de datum. Grinden om in-game content te unlocken is niet mijn ding. Ik vind de alghele sfeer en opzet van GTA IV beter, omdat de game leuke singleplayer DLC kreeg. Rockstar is met GTA V de kant van Activison opgegaan. Graaien graaien en alleen maar graaien. Gamen is niet meer wat het geweest is..

  2. “Nog sterker, waarom de Steam Workshop nog niet in GTA V is geïntegreerd is een volledig raadsel.”

    SocialClub… zoals je bij de prachtige 7-disc “Collectors Edition” geen fucking Steamkey kreeg… niet alleen de belachelijke verzameldrang, maar ook simpelweg via de steam servers downloaden, achievements tracken, en connecten met vrienden. foetsie omdat ik een grotere fan ben(was?) dan digitaal-only..
    Sharkcards…ugh…
    SP & Online gescheiden houden in de toekomst graag, en minder grinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *