30 jaar Super Mario Bros: 10 feiten over de game

super mario bros 1
Het is één van de beste games aller tijden en een absolute blockbuster (get it): Super Mario Bros. is vandaag dertig jaar geworden. Wij presenteren een aantal feitjes over de game waar je waarschijnlijk nog niet van op de hoogte was.

40 miljoen exemplaren gingen er van de cartridge over de toonbank – ports niet meegerekend. De soundtrack is bekender dan de populairste klassieke stukken. De game is het fundament van het succes van Nintendo. Eigenlijk is Super Mario Bros 1 in alle opzichten iconisch – het is misschien wel dé videogame (hoewel deel drie eigenlijk beter is, natuurlijk). En toch valt er na die dertig jaar nog genoeg te ontdekken in- en over Super Mario Bros – zelfs als je met de game bent opgegroeid.

1. Volgens de handleiding werden de bewoners van het Mushroom Kingdom veranderd in bakstenen. Dat betekent dat je iedere keer dat je een blok breekt een onschuldig slachtoffer maakt, dat na het voltooien van de game weer in een vrolijke paddenstoel zou zijn veranderd.

2. Sonic-bedenker Yuji Naka heeft in interviews verteld dat hij op het idee voor Sonic kwam nadat hij ontelbaar veel pogingen had gedaan het eerste level van Super Mario Bros zo snel mogelijk uit te spelen.

3. Uitgelekte ontwerptekeningen voor de game bevatten veel ideeën die uiteindelijk niet zijn gebruikt, zoals een jetpack en een lasergun. Het scheelde dus niet veel of het was een crapgame geworden.

4. De truc waarbij je oneindig veel levens haalt door op een schildpad te springen wordt vaak een glitch genoemd. Maar Miyamoto heeft gezegd dat hij dit express in de game heeft gestopt.

5. De game heeft een oneindig onderwater-level, de zogenaamde ‘minus-world’, die je alleen kunt bereiken door in level 1-2 achterwaarts tegen de buis aan het einde te springen.

6. Als je midden in de lucht een paddenstoel pakt en A ingedrukt houdt, springt Mario dubbel zo hoog vlak nadat hij groter is geworden.

7. Als je in het derde level van een wereld alle munten pakt, bevat het eerste level van de volgende wereld een verborgen 1-up.

8. Het is mogelijk om over de vlaggenmast te springen. Dat kan alleen in wereld 3-3, als je de sprong precies goed timet.

9. De Nintendo 64 is de enige Nintendo-console waarvoor geen port van deze game bestaat.

10. Speedrunners hebben de game in minder dan 5 minuten voltooid door gebruik te maken van allerlei glitches (de schrijver van dit artikel doet het in minder dan 9 minuten, zonder glitches).

5 reacties

  1. Interessant stukkie!

    Maar over 10: Ik heb zo het gevoel dat die TAS’ers (de speedrunners) gewoon op emulators spelen. D’r is no way dat ze hun TAS (speedrun) kunnen doen op de consoles, want als er iets mis gaat tijdens de run is een nieuwe poging veel makkelijker te doen met savestates op de emulator.

    • @toyotafortuner: op YouTube staat een speedrun van onder de 5 minuten die er niet TAS (Tool-Assisted Speedrun) uitziet. Alle glitches die hij gebruikt zijn bekende, bestaande glitches. Het is natuurlijk mogelijk dat het op een emulator is gedaan, of dat er geknipt en geplakt is in de video – dat het dus eigenlijk meerdere sessies in een video zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *