5 dingen die Apex Legends moet doen om de beste te blijven

Auteur: , Geen reacties
Blijf vooral evolueren, Apex

Wat moet Apex Legends doen om de apex predator te blijven?

Als je de afgelopen tijd een artikel over Apex hebt gelezen op Apparata, dan is de kans groot dat dat een positief artikel was; de game is ontzettend populair, uniek in opzet en trekt enorme hoeveelheden spelers. Wil Respawn’s game dat daarentegen waarborgen, dan zal de ontwikkelaar goed moeten opletten hoe de game zich in de toekomst ontwikkelt. Dit zijn 5 essentiële dingen die Apex Legends levend moeten houden.

Bugs en hitbox-issues
De release van Apex Legends was zachtst gezegd boterzacht. De game werd niet aangekondigd en werd gereleased toen hij af was; een frisse wind het overbevolke battle royale-segment dat veelal actieve ontwikkeling in een alpha- en beta-fase hanteert. Dat gezegd hebbende is geen enkele game perfect.

Zo’n 3 weken na de launch ontdekken spelers vanzelfsprekend meer en meer bugs die op ten duur ongetwijfeld zullen worden opgelost. Dingen als problemen met landen (en weer omhoog geslingerd worden), rubber banding (heel langzaam en laggy bewegen) tijdens de beginfase van een game en problemen met (de vuursnelheid van) wapens moeten aangepakt worden.

Maar er is nog een probleem dat een veel grotere impact op de game kan hebben als simpele bugs en glitches. Het hit-box-systeem in Apex (de plekken waar een karakter al dan niet geraakt kan worden) is behoorlijk kapot, zo legt YouTuber JackFrags in de onderstaande video uit. Dat staat direct in contact met de grootte van de verschillende personages, wat problemen kan opleveren op de lange termijn.

Balans
In het verlengde daarvan is er de algemene balans van wapens, loot en de karakters en hun abilities. De grootte van bijvoorbeeld Gibraltar maakt hem op ten duur potentieel totaal niet handig om te spelen. Ook nieuwe karakters (check hier de 11 gelekte karakters met hun namen en wat abilities) kunnen straks nauwelijks levensvatbaar zijn vanwege hun design, als dat in de gameplay niet handig blijkt te zijn.

Wat betreft loot is Apex relatief gebalanceerd; de waarschijnlijkheid van het spawnen van verschillende wapens, items en de locaties daarvan zijn wat mij betreft prima. De wapens zelf zijn een ander probleem. Zo hoeven we niet lang te discussiëren over de Peacekeeper, verreweg de beste shotgun in de game en relatief OP van dichtbij. De Wingman is tevens zo’n wapen dat eigenlijk veel te sterk is voor de accuratesse, spawn-kans en handelbaarheid van de gun.

Met de komst van nieuwe wapens wordt die balans alleen nog maar belangrijker. Kijk maar naar Fortnite, waar guns om de haverklap worden verwijderd. Hopelijk weet Respawn een veel consistentere, gebruikersvriendelijke manier te vinden om wapens te balanceren.

Pas op met de Battle Pass!
Het enige wat deze game op de korte termijn de nek om kan gaan draaien is de Battle Pass. Er is niets erger dan een gratis game die na een paar maanden volledig kapotgemaakt blijkt te zijn door de manier waarop geld met de game verdiend moet worden. Nu, we zijn allemaal volwassenen en het moge duidelijk zijn dat de productie en het onderhoud van Apex natuurlijk betaald moet worden.

Cosmetics in-game verkrijgbaar maken, maar óók met echt geld beschikbaar maken, is hartstikke toppie. Wanneer de betaalde Battle Pass daarentegen een hele hoop (of bijna alle) content gaat locken achter een pay-wall, wordt het een ander verhaal. Helemaal dramatisch zou zijn wanneer karakters alleen verkrijgbaar worden als je de Battle Pass hebt aangeschaft, maar relatief concrete uitingen van de ontwikkelaar suggereren dat dat laatste in sowieso niet het geval gaat zijn. Grinden voor een nieuw personage is prima, maar dan moet je wel weten welke je dan moet kopen.

Kortom, cosmetics alleen beschikbaar maken na aankoop van de Battle Pass is een prima manier om de game te monetizen. Er is slechts één schrijnend probleem.

Cosmetics
De cosmetics zijn behoorlijk tam en karig. EA heeft duidelijk geleerd van de Battlefront-controverse en heeft Respawn de vrijheid gegeven om álles in de game vol te proppen met cosmetics. We hebben het dan over wapens, skins, banners, tags, voicelines; alles is via de Apex Packs te verkrijgen.

Maar de tof-factor van die cosmetische aanpassingen bepaalt of mensen echt geld willen neerleggen voor in-game visuele content. En op dit moment zijn vooral de skins ontzettend karig. Zelfs de legendary skins (die ik na zo’n 40 Apex Packs nog steeds niet gezien heb, wat hele ongunstige loot tables suggereert) zijn helemaal niet zo legendarisch.

Vergelijk dat met bijvoorbeeld Overwatch, waar – naast de initiële aanschaf van de game – cosmetische items ook het verdienmodel vormen. In Blizzard’s game zijn legendary skins ook echt legendarisch; Heroes worden compleet omgegooid en je krijgt dan ook bijna een geheel nieuw personage tot je beschikking.

Die progressie zal toch ook echt in Apex verwerkt moeten worden met nieuwe skins. Zelfs Fortnite doet het wat dat betreft beter, want Epic’s voormalige goudmijn bevat de meest uiteenlopende skins die je je maar kunt bedenken. Op die manier stimuleer je spelers eerder om geld in de game te stoppen.

Meer shit
En dat brengt me bij het laatste punt. Apex is een game (zoals eigenlijk alle battle royale-titels) die een hele lange levenscyclus moet hebben. Dat betekent iedere paar maanden nieuwe wapens, helden, skins en andere cosmetics. Kortom, we willen meer shit!

Nu heeft Respawn binnen een paar weken al een nieuw wapen uitgebracht en in maart start het eerste seizoen, wat een nieuwe Legend met zich mee gaat brengen. Maar eigenlijk vergt de game op een zeer korte termijn een andere toevoeging (naast nieuwe Legends), en dat is een nieuwe map.

Op dit moment is King’s Canyon de enige omgeving in de game. De map zelf is ook nog eens relatief klein, dus het zal snel routinewerk worden om je favoriete plekken af te gaan, afhankelijk van waar de cirkel naartoe gaat. Met een nieuw map haal je wat van die herhaling uit de game.

Oh, en als we toch bezig zijn, waarom niet ook nieuwe modi. Fortnite doet het met hun Timed Events en ik denk dat Apex iets vergelijkbaars gaat doen. Wellicht dat er op ten duur ook een solo- en duo-modus naar de game komt. Zo bindt de game ook lone wolfs aan zich die de game nu verzieken voor zichzelf en de rest van hun squad.

Doet Respawn (en EA achter de schermen) al die dingen, dan gaat Apex Legends een rooskleurige toekomst tegemoet. Uiteraard zal de game voorlopig nog helemaal kapot gespeeld worden door een grote groep gamers, maar hoezeer Apex de grote groep ‘casuals’ kan vasthouden, ligt volledig aan de nieuwe content, balans, cosmetics en de manier waarop de game geld wil gaan verdienen. De helft van de tijd Champion worden is de eerste paar weken natuurlijk hartstikke leuk, maar op een gegeven moment wil je meer.



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).