5 feiten over de bizar snelle groei van browser Brave

Brave gaat hard
Brave probeert het internet te innoveren.

Internetbrowser Brave timmert hard aan de weg om een serieuze speler in de browser-wereld te worden. Verreweg de meeste mensen gebruiken Chrome, Edge, Mozilla Firefox of Safari, maar daar komt binnenkort wellicht een nieuwe naam bij. Dit moet je weten over de snelgroeiende browser Brave.

Unieke insteek
Laten we even eerlijk wezen: bijna iedereen gebruikt al jaren dezelfde browser(s) en voor de meesten is er geen reden om een andere te kiezen. Ze zijn toch allemaal hetzelfde? Nou, met de komst van Brave niet helemaal.

De browser heeft een aantal doelen om het internet zoals we dat kennen flink te verbeteren. Zo bouwt het bedrijf een eigen advertentie-netwerk op en past dat op een eigen manier toe.
Adverteerders kunnen (zoals bij de meeste browsers) specifiek voor jou advertenties laten plaatsen, maar Brave houdt het schappelijk en minimaal.

En dat maakt het aantrekkelijker voor gebruikers en adverteerders; gebruikers kunnen bedrijven steunen door niet álle advertenties weg te filteren terwijl uitgevers een eerlijk centje verdienen aan het plaatsen van de ads. Uiteindelijk zijn er al bijna 30.000 uitgevers betrokken bij het advertentie-netwerk van Brave, waaronder YouTube-kanalen en Twitch-streamers.

Eigen code
Dat ze bij Brave serieus bezig zijn met het verbeteren van de gebruikerservaring, blijkt ook uit de manier waarop ze privacy benaderen. Ja, ik weet het, het is totaal geen sexy onderwerp, maar de harde realiteit van het internet is meer dan belangrijk.

Wat de meeste mensen zich namelijk niet realiseren, is dat browsers gratis zijn, maar toch echt ergens hun inkomsten vandaan moeten halen. Hetzelfde geldt voor platformen zoals Facebook of Android en iOS. Jij bent het product. Je wordt op allerlei manieren in de gaten gehouden, gevolgd en beïnvloed door gerichte advertenties en informatiestromen. Brave probeert dat zoveel mogelijk te omzeilen, onder andere door privénetwerk Tor in de incognitomodus te verwerken.

Ook het advertentiebeleid zorgt voor een stevige verbetering in de ervaring: door alle advertentiescripts aan de kant te gooien, kunnen websites van 2 tot soms wel 9 keer zo snel geladen worden.

Explosieve groei
En die voordelen worden weerspiegeld in de cijfers van Brave. Begin 2018 had de browser namelijk zo’n 1 miljoen unieke gebruikers per maand. Het einde van vorig jaar markeerde een gigantische toename naar 5,5 miljoen gebruikers per maand.

Mobiele groei
Afgelopen augustus had de mobiele app van Brave al meer dan 10 miljoen downloads op zak en het aantal mobiele gebruikers blijft maar stijgen. Sterker nog, omdat Brave zich deels specialiseert in de mobiele kant van hun browser, kunnen we gigantische groei op dat gebied verwachten. Op het moment zit slechts 20% van de Brave-gebruikers achter een computer terwijl 80% de browser mobiel gebruikt.

Brave en crypto’s
Tot slot innoveert Brave op het gebied van de achterliggend technologie. In dit artikel vertellen we al het een en het ander over Brave’s affiliatie met blockchain en hun eigen crypt-munt, BAT (Basic Attention Token). Door middel van die munt wil het bedrijf je aandacht (en dus niet je data of identiteit) uitdrukken in geld om zo adverteerders en uitgevers te steunen.

Uiteindelijk probeert Brave dus op allerlei manieren het browsen op het internet zoals we dat kennen te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *