6 manieren om je telefoonrekening te verlagen

telefoonrekening verlagen
Want wie heeft nou niet veel te vaak een hoge telefoonrekening?

Aangezien de smartphone afgelopen jaren onze grootste persoonlijke vriend is geworden, zitten te hoge telefoonkosten in een klein hoekje. Meestal zijn die makkelijker te voorkomen dan je denkt. Hieronder zes tips om je telefoonrekening te verlagen.

1. Goedkope provider met zelfde netwerk
Veel goedkope providers maken gebruik van dezelfde zendmasten en dus hetzelfde netwerk als grote en duurdere providers. Hierdoor bieden deze goedkoop providers bijvoorbeeld gewoon hetzelfde bereik aan. Zo maakt Ben gebruik van het netwerk van T-Mobile, Simyo maakt gebruik van het KPN-netwerk en bij een abonnement van Hollandsnieuwe zit je gewoon op het netwerk van Vodafone. Maak je dus gebruik van een van de grote providers? Grote kans dat je hetzelfde netwerk krijgt bij een kleinere en goedkopere provider.

2. Apps voor datavermindering
Er komen steeds meer apps op de markt die je dataverbruik verlagen zonder dat je zelf minder data gebruikt. Deze apps kan je namelijk op de achtergrond van je smartphone laten draaien en zijn hierdoor verbonden met de ‘cloud’ van de betreffende app. De app zorgt er dan voor dat de data die je gebruikt gecomprimeerd wordt via de servers van de app. Klein nadeel: de apps weten dus precies welke data je gebruikt. Een goedwerkende gratis app is Onavo. Te downloaden voor iOS en Android.

3. Onderhandelen
Maar weinig mensen doen het, maar onderhalen met je provider kan vaak erg effectief zijn. Helemaal wanneer je bijvoorbeeld aan het einde van je abonnement bent. Zoek van te voren even informatie over de abonnementen van de concurrentie op en bel je provider om je abonnement op te zeggen. Geef als reden dat je bij de concurrentie een goedkoper abonnement hebt gevonden met hetzelfde aantal belminuten en data. Vaak is er dan opeens veel meer mogelijk bij je huidige provider. Natuurlijk kan je ook altijd tijdens je abonnement proberen om te onderhandelen, wat effectief kan zijn bij een maandelijks contract.

4. Maandelijks aanpasbaar
Steeds meer providers bieden abonnementen aan die maandelijks opzegbaar en aanpasbaar zijn, zoals Ben, Vodafone, Tele2 en Simyo. Per maand betaal je dan misschien iets meer voor hetzelfde aantal belminuten en data, maar over langere periodes kan het als snel geld besparen wanneer je je telefoongebruik elke maand goed analyseert. Bij sommige providers is het ook met jaarabonnement mogelijk om die tussendoor aan te passen. Uiteraard is omhoog altijd mogelijk, maar in sommige gevallen ook naar beneden. Maar daar worden vaak weer een hoop extra kosten voor in rekening gebracht.

5. Verminderen data(bundel)
Tegenwoordig is er bijna overal wifi. Die torenhoge databundels zijn voor veel mensen helemaal niet nodig. Gewoon surfen en veelgebruikte apps als Whatsapp, Pokemon Go of Twitter gebruiken amper data. Maar ga je elke minuut van de dag Dumpert en Facebook checken en gelijk al die 100 filmpjes in je nieuwsoverzicht bekijken, ja dan gebruik je onnodig veel data. Wacht daar dus gewoon even een halfuurtje mee tot je ergens bent waar je wifi hebt. Ga je wat slimmer om met je datagebruik, dan kom je er al snel achter dat je een te grote databundel hebt. En die data ben je in veel gevallen gewoon kwijt. Dus naar beneden bijschroeven die databundel. Opnieuw een reden dat maandelijks aanpasbare abonnementen een goed idee zijn.

6. Weg met die verzekering
Nu al die smartphones steeds duurder worden, is het aantrekkelijker om een verzekering bij je toestelen te nemen wanneer je een abonnement afsluit. Provider zullen dan ook zeker proberen om je een telefoonverzekering te slijten. En niet voor niks, verzekeringen zijn namelijk een goudmijn voor providers. De meesten verzekeringen hebben namelijk een hele kleine dekking en een hoog eigen risico. Mobiel bijvoorbeeld laten vallen of verloren? Grote kans dat je geen cent krijgt vergoedt. Zelf reparaties regelen voor je toestel is daarnaast ook vaak goedkoper dan wat je in totaal kwijt bent voor je verzekering en eigen risico. Lees HIER alles over het verzekeren van je telefoon.

2 reacties

  1. Bij mij gebruikt KPN het onserhaldelingspunt dat omdat je KPN compleet heb je altijd goedkoper uit ben. Dat kan ook wel zo zijn maar ik kies er nog steeds voor dat ik kpn internet thuis heb. Het is dus appels met peren vergelijken. Met de iPhone 7 was KPN heel erg arrogant. Kon niet eens een voorstel doen terwijl ik al 7 jaar klant ben.. Ik hou m’n 6 wel om deze reden..

  2. ‘Tegenwoordig is er bijna overal wifi’

    Wat een onzin !
    Ga maar eens van je luie bank af met je eigen wifi en ga eens het land in en probeer eens gratis wifi te vinden zonder minuten te moeten inloggen bij portals.
    En dan graag ook wifi waar je iets mee kan (bruikbare bandbreedte !).

    Nee, dat valt erg tegen. Als je ten alle tijden internet wilt hebben is 4G het enige wat echt werkt en daar betaal je gewoon voor. Alle gratis opties vallen nog steeds erg tegen en zijn lastig in gebruik.
    In het buitenland is het niet veel anders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *