95% internetters krijgt niet de beloofde snelheid

Auteur: , 11 Reacties
95% internetters krijgt niet de beloofde snelheid

Niet heel verrassend, wel verhelderend: miljoenen Nederlanders claimen dat ze niet de beloofde snelheid krijgen.

‘Grof Schandaal’

Uit een onderzoek van Breedbandwinkel onder 50.000 internetters blijkt dat 95% van de ondervraagden niet de down- en uploadsnelheid haalt die beloofd wordt door internetproviders. Meer dan de helft van de klanten krijgt zelfs minder dan de helft van de beloofde snelheid. Directeur Peter van Wezel van Breedbandwinkel vindt het een grof schandaal dat bijna iedereen zo wordt benadeeld. In extreme gevallen krijgen consumenten volgens Van Wezel nog geen 15% van de snelheid waarvoor ze betalen.

Wifi is het probleem

Ziggo, de kabelaar die het minst slecht uit de test komt, spreekt het onderzoek tegen. Ze claimen dat de vertraging wordt veroorzaakt door het gebruik van wifi-routers. Van Wezel onderschrijft dit deels, maar zegt dat veel buiten de consument om verloren gaan. Voornamelijk bij adsl en vdsl. Hier worden vaak koperen kabels gebruikt om de afstand tussen centrale en consument te overbruggen. Bij glasvezel- en kabelinternet maakt de afstand amper uit.

Neelie Kroes, Eurocommissaris voor Digitale Zaken, doet al langer onderzoek naar afknijpende telecomproviders. Wellicht dat ze isp’s ooit nog eens op de vingers tikt, of met regelgeving komt.

Iemand die zich herkent in het onderzoek en maar amper de beloofde internetsnelheid haalt?



11 reacties

Ik heb vaak het gevoel dat er veel dingen zijn die de mens nog niet zo goed kan maken, zoals printers, broodroosters, internet, etc… Alleen maar problemen met die dingen…
@kapiteinaudi: Die ervaring heb je zeker ook opgedaan met Audi?
Heren, kunnen we de BMW- en Audi-haat bewaren voor Autoblog? Dank.
Online internet, in Buitenpost Friesland 20mb abonnement 6mb geleverd. Ook zonder wifi dus echt de pure snelheid van de modem. Tegenwoordig in stad Groningen op Ziggo krijg ik de volle 120mb waar ik voor betaal.
@coosbmw: Surhuisterveen: 40mbit abonnement en krijg ook die 40mbit geleverd via de telefoonlijn. Ik heb het geluk met VDSL verbinding. UPC is hier niet stabiel.

Maargoed, Friesland (en vooral gemeente Achtkarspelen, die willen er niet eens aan beginnen) loopt dik achter met uitrol van glasvezel. Als je op een dekkingskaart van kijkt zie je in alle provincies al dorpjes en grotere plaatsen waar glasvezel al ligt, en Friesland is helemaal niks, op Leeuwarden na.

Eerste wat ik later ga doen is naar een fatsoenlijke provincie verhuizen.
@puntotje: Ja klopt is een drama hier in Friesland, schijnt vooral erg te zijn in de kust regio.
Ik heb bij UPC 100Mb down en 10Mb up, maar haal bij speedtests bij verschillende partijen vaak zelfs hogere snelheden, dus mij hoor je niet klagen.
Ik hoorde zeker ook bij die 5%, want ik haalde de 50/50 Mbit altijd. Na switch op 100/100 schoot het downloadgedeelte netjes omhoog naar zo’n 11-12 MB/s, uitstekend dus.

Upload heb ik niet meer gecheckt, maar met dergelijke snelheden is het niet meer zo relevant of je nou 100 of 75% haalt. Dit was KPN Glasvezel trouwens, op 1 storingsmiddag na (defecte DNS-server) werkelijk geen enkele klacht over gehad.
Overigens, ik begrijp wel waarom heel veel mensen niet de volle snelheid binnenkrijgen. Ze maken waarschijnlijk nog gebruik van internet via de telefoonlijnen, waarvan de snelheid na 2 kilometer al begint af te nemen. Das het sterke nadeel van DSL. Hoe verder van de centrale, hoe langzamer de verbinding. Kabel heeft hier niet zoveel last van, aangezien de glasvezel van de kabelboeren tot in de straat ligt, laatste stuk (enkele honderden meters) nog op koper. Daardoor is de snelheid veel hoger.

KPN gaat nu ook glasvezel naar de straat toe brengen, en vervolgens het laatste over koper doen. Afstand van koperlijntje is korter, dus hogere snelheid. (VDSL2)

Ook het gebruik van Wi-Fi kan de snelheid nadelig beïnvloeden. Ik haal over Wi-Fi amper 20mb, terwijl ik met een kabeltje wel de volle snelheid krijg.
Waarom denk je dat ik het goedkoopste “LIGHT” internet abbonement heb. Ik wacht wel op glasvezel.
Gewoon zorgen dat je fatsoenlijke apparatuur en bekabeling is huis hebt. Dit voorkomt al 95% van de problemen. Wel jammer dat je bijna altijd vast zit aan het modem wat de provider levert (zijn vaak niet de meest stabiele dingen).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).