Advertenties laten seksisme in Google Autocomplete zien

Advertenties late seksisme in Google Autocomplete zien
Ontzettend handig natuurlijk, dat Google je zoekopdrachten automatisch aanvult. In sommige gevallen legt het alleen een ietwat pijnlijk zoekbeeld bloot.

Google Autocomplete gebruikt een algoritme waarbij suggesties worden voorspeld die gebaseerd zijn op eerdere zoekopdrachten van gebruikers, en niet door Google zelf. Iedereen kent het, iedereen lacht erom, want dit is het internet op z’n best.

Vrouwengelijkheidsorganisatie UN Women komt nu met een campagne waarbij de voorspelde zoekopdrachten in een iets ander daglicht worden gezet. De aanvullingen bij zoektermen als ‘woman need’ of ‘woman should’ zijn namelijk louter negatief, en werden daarom symbolisch over de monden van een aantal vrouwen geplaatst.

De zoekopdrachten zijn van 9 september en uitgevoerd in de VS, waardoor het per land kan afwijken. Ook veranderen de resultaten van Autocomplete regelmatig, maar als we het hier proberen te reproduceren komen er inderdaad soortgelijke resultaten uit.

De maker van de campagne, Christopher Hunt, over het project:

“This campaign uses the world’s most popular search engine (Google) to show how gender inequality is a worldwide problem. The adverts show the results of genuine searches, highlighting popular opinions across the world wide web.”

Get it together, internet.

Google Autocomplete
Google Autocomplete
Google Autocomplete
Google Autocomplete

8 reacties

  1. Grappig dat ik andere suggestie’s krijg. Zoals al vermeld in dit artikel gebuikt het algoritme eerdere zoekopdrachten van gebruikers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *