AI verslaat pro in moeilijkste bordspel ter wereld

Go game players
Voor het eerst is het een computer gelukt een professionele speler van het spel Go te verslaan.

Het is je vergeven als je dacht dat schaken het meest complexe bordspel was. Het duizenden jaren oude Aziatische spel Go is zo ingewikkeld dat professionele spelers vaak niet eens kunnen uitleggen waarom ze een bepaalde zet spelen. Een blik op de cijfers illustreert een en ander: zijn er bij schaken zo’n 10^38 stellingen mogelijk, bij Go zijn het er al gauw 10^171. Aantal mogelijke spellen? 10^120 tegen 10^761. En zo komt het dat Deep Blue al in 1997 Gary Kasparov wist te verslaan, maar dat computers nog niet in staat waren slimmer te zijn dan een Pro-Go-er. Tot nu, want de AlphaGo-software gaf drievoudig Europees kampioen Fan Hui met maar liefst 5-0 op zijn falie. AlphaGo heeft trouwens nog een lange weg te gaan – wereldkampioen Sedol Lee is van een ander niveau dan Fan Hui. Voor maart staat een wedstrijd tussen AlphaGo en Lee op het programma.

Het zal je vast niet verbazen dat Google verantwoordelijk is voor AlphaGo. Het programma werd ontwikkeld door het bedrijf Google Deepmind, dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie en in 2014 door Google werd gekocht voor 600 miljoen euro. In het artikel Mastering the game of Go with deep neural networks and tree search, dat deze week in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Nature verschijnt, leggen de ontwikkelaars uit hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen.

De prestatie van AlphaGo is gebaseerd op de steeds toenemende rekenkracht van computers, de mogelijkheden van big data, en doorbraken op het gebied van deep learning. Daarbij wordt het menselijk brein gesimuleerd met kunstmatige neuronen die patronen herkennen. Hoe zo’n synthetisch brein evolueert kun je zien in deze post, waarin AI na 34 pogingen weet hoe het een level uit Super Mario moet verslaan.

In deze video een uitleg van het spel Go:

[gv data=”gECcsSeRcNo”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *