Alibaba verpulvert Singles Day record met miljarden

Alibaba verpulvert verkooprecord
Alibaba zet een nieuw absurd verkooprecord.

Chinese webshop Alibaba is jaarlijks het middelpunt van de belangstelling op de elfde van de elfde. Mede-zuiderlingen zullen die dag snel verwarren met het begin van carnaval, maar in China (en langzaam ook de rest van de wereld) is 11-11 Singles Day. En op Singles Day ga je uiteraard online shoppen.

In 2017 haalde webshop Alibaba ‘slechts’ 20 miljard op binnen 24 uur, toen nog een absurd record. Een jaar later, in 2018, harkte de webshop binnen iets meer dan een ogenblik al een miljard dollar op. In totaal was de recordomzet dat jaar $31 miljard.

En zelfs dat absurde bedrag werd dit jaar ogenschijnlijk zonder enige moeite verpulverd. Volgens CNN gaven singles binnen 16.5 uur al net zoveel uit als vorig jaar in een hele dag. In totaal behaalde Alibaba vandaag een omzet van ruim 38 miljard dollar, ruim 122% van de omzet van vorig jaar.

Het belachelijke bedrag dat de omzet van menig techbedrijf doet blozen (bijvoorbeeld de kwartaalomzet van Microsoft met zo’n $33,4 miljard) is waargemaakt met belachelijk veel bestellingen per seconde. Er zouden gemiddeld ruim 540.000 bestellingen per seconde bij de webwinkel geplaatst worden, ofwel 47.865.600.000 bestellingen in een dag. Dat zou gemiddeld slechts $0,70 per bestelling zijn.

Met de groeiende populariteit (of in elk geval bekendheid) van Alibaba zal dit ongetwijfeld nog niet het laatste verpulverde record zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *