Alibaba wil ook een eigen Netflix

Alibaba Sign Licht
Nog meer concurrentie op de streaming-markt? Alibaba wil zijn eigen streamingdienst.

Dat kondigde het bedrijf zondag aan. Directeur Patrick Liu maakte er geen geheim van wie zijn voorbeelden zijn. “Alibaba’s doel is om net zo te zijn als HBO, of als Netflix in de V.S.” Een naam is er ook al, en die is ook niet waanzinnig origineel: TMall Box Office, oftewel TBO. Het kanaal moet in eerste instantie homeshopping gaan aanbieden, aangevuld met on-demand video waar de kijker dan apart voor moet betalen.

Alibaba breidt aan alle kanten uit: de Chinese online-shopping-gigant investeerde in Visualead en bezit filmproductiebedrijf Chinavision. Alibaba heeft een omzet van $4.2 miljard dollar per jaar, tegen $1.57 miljard van HBO, en zou dus op termijn een geduchte concurrent kunnen zijn. Voorlopig vindt Alibaba het echter prima om HBO en Netflix als voorbeeld te beschouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *