Android 7.0 update kan Nexus 5X slopen

Nexus
Het slechte nieuws: er is geen oplossing voor.

Android Nougat is onder andere te downloaden op de Nexus 5X, maar de update installeren kan een behoorlijk vervelend probleem teweeg brengen. Zo erg zelfs dat de telefoon kan komen te overlijden.

Via het Google-forum komen diverse klachten ter sprake. Na het installeren van Android 7.0 start de Nexus-smartphone niet meer op. Gebruikers krijgen een blank opstartscherm te zien. Google heeft de zaak onderzocht en kwam tot een nare conclusie. Het blijkt hier om een hardware fout te gaan. Er is dus geen oplossing mogelijk en het toestel zal vervangen moeten worden. Een Google-medewerker zegt er het volgende over:

We understand that a very small number of users are experiencing a bootloop issue on the Nexus 5X. We are continuing to investigate the situation, but can confirm that this is strictly a hardware related issue. For those of you that are currently experiencing this, please contact your place of purchase for warranty or repair options.

We’re sorry for the inconvenience and appreciate your continued patience.

Het nieuws is opvallend te noemen. Toen iOS 10 door Apple werd uitgebracht bleek de update de smartphone te bricken. Gelukkig voor de iPhone-bezitters konden deze issues door de gebruikers zelf worden opgelost.

8 reacties

      • @ffw88: ze trekken hun handen er dus vanaf en jij mag zelf naar je provider of winkel, voor garantie (als je die nog hebt), of reparatie. Zie dat maar eens snel. Voor elkaar te krijgen, als zij al geneigd zijn om daar gelijk in mee te gaan zonder dat ze eerst compensatie van Google krijgen, of in ieder geval een garantie van Google om tot compensatie over te gaan. Ik hoop voor deze bezitters dat het netjes en snel wordt opgelost, want dit is geen nette oplossing. Misschien hadden ze beter moeten testen alvorens deze update uit te brengen voor dit toestel. Same Goes for Apple. Mijn iPhone liep ook vast, maar die kon ik dan gelukkig weer een uur later opstarten, door een schone install te doen. Ook niet leuk, maar kon in ieder geval gelijk verder.

        • @lariekoek: lariekoek, je doet je naam eer aan. Is het te gemakkelijk om te zeggen dat dit “typisch zo’n reactie is van een Apple fanboy”?

          Als een consument een garantie-claim wil neerleggen, dan is het wettelijk zo dat de verkopende partij het eerste aanspreekpunt is. Dat is dus geen afschuiven of gemakzucht van Google, maar in het consumentenrecht zo geregeld.

          Gezien de openheid waarmee Google de problemen erkent, zullen de meeste resellers ook weinig problemen hebben om de garantie-claims te accepteren; die passen dat één op één door naar de leverancier of fabrikant.

          • @RRRobert: Apple fanboy? Omdat ik een iPhone heb?
            Het gaat om het feit dat het Google is die een update uitbrengt die je toestel sloopt, en niet je winkelier of je provider, zij maken het dus noodzakelijk dat je überhaupt op dit punt je garantie moet aanspreken, dus ja dat noem ik afschuiven. Google veroorzaakt een probleem en de pechvogel die het overkomt moet alle actie ondernemen in de hoop dat het goed komt. Zou Google niet wat meer kunnnen doen voor diegene die het overkomt?
            Als ze dit bij Apple zo zouden regelen zou ik daar net zoveel moeite mee hebben trouwens. Je mag er toch wel van uit gaan dat een update je toestel niet sloopt. Ik was ook niet blij dat mijn iPhone vastliep, zoals vermeld, maar Apple kwam wel snel met een oplossing die ik gewoon vanaf mijn tuinstoel kon toepassen.

          • @lariekoek: ondanks de trage start kan ik veel waardering opbrengen voor de vervanging van Samsung van toestellen met een gevaarlijke batterij. Ook Apple vervangt de toestellen die slechte gesprekskwaliteit leveren of sissen. Dat lijkt mij een oplossing die veel beter past bij dit probleem. Toestel niet goed of niet meer bruikbaar: inleveren en vooraf al de garantie dat je met een nieuw toestel de deur weer uit loopt, direct bekostigd door Google, zonder moeilijk te hoeven doen.

          • @ffw88: Ja en jij dacht dat Apple perfect is en bent nu teleurgesteld in Apple?Slechte service van Apple ook hier is het de klant die de dupe is. Ik vind dat ook dit opgelost moet worden door Apple bij degene die dit overkomt en dan natuurlijk het liefst via een update of via de telefoon of online vanuit huis. Nu wordt dit probleem wel door Apple zelf opgelost wanneer je naar de Genius Bar gaat en hoef je niet moeilijk te gaan lopen doen bij je provider of winkelier, die tussenstap is er niet. Jammer wel dat je daar dan weer de deur voor uit moet. Geen enkel merk is perfect, dat is duidelijk, hoewel sommige “fanboys” 😉 dat nooit zullen toegeven, heb ik er geen moeite mee de vinger op de zere plek te leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *