Geen gedoe met een kabel.
Apple CarPlay en Android Auto zijn twee fantastische uitvindingen. De omgeving van je smartphone weergegeven op het centrale scherm in de auto. De release van beide systemen waren niet geweldig, maar stukje bij beetje brengen de bedrijven goede vernieuwingen door.
Vandaag de dag is Android Auto nog niet officieel beschikbaar in Nederland. Via een APK-download kun je het echter gewoon gebruiken. Apple CarPlay is wat dat betreft beter geïntegreerd in Nederland. Samsung heeft het echter vanaf nu mogelijk gemaakt om Android Auto draadloos te gebruiken. Apple CarPlay is draadloos bij slechts een beperkt aantal automerken te gebruiken.
Android Auto Wireless werkt nu ook met de Samsung Galaxy S8, S8 Plus, S9, S9 Plus, S10, S10 Plus, Galaxy Note 8, Note 9 en de nieuwe Note 10. Dat heeft Google bekendgemaakt en werd opgemerkt door Android Police.
Een vereiste is Android 9.0 (of nieuwer), een Android Auto 4.7 (of nieuwer) en een auto met ondersteuning voor Android Auto. De draadloze variant van Android Auto werkte voorheen exclusief met de Pixel en Nexus apparaten van Google.
Apple CarPlay werkt ook gewoon draadloos hoor…
@jollydodo: Point taken, ik heb de tekst iets verduidelijkt.
Moet he auto niet Wifi ondersteunen voor wireless android auto?
@unavailable: je moet een radio hebben die Android auto wireless ondersteund… Dat zijn meestal aftermarket radio’s. Kenwood en Jvc schijnen modellen te hebben. Is overigens ergens een reddit draadje waar ook andere smartphones schijnen te werken.
@unavailable: is dus voorlopig nog niet wijd verkrijgbaar… Helaas
@rednasnamsob: Ja ik gebruikte een magnetische connector data usb kabel en dat werkte prima tot die slecht contact maakte. Dat woreless is wel een uitkomst, want die infotainmemt in mijn Maserati QP zuigt echt. Iemand een idee of de Maserati QP 2018 wireless android auto ondersteund, want dat is nergens te vinde n op internet en Maserati zelf weten ze het geloof ik ook niet.
@unavailable: Oooh, je hebt een Maserati.
@boriske: Goh, jij kan lezen. Wat fijn.
@unavailable: eb niet teveel hoop, als ze niemand het weet dan zal het antwoord waarschijnlijk niet “ja hoor dat werkt gewoon” zijn.
@mashell: Ik heb weinig hoop inderdaad. Navigatie is echt zo oud als de weg naar Nazareth. Dus navigeer met mobiel. Best kansloos dus.
Ja kijk die domme usb kabel die in je interieur slingert is dus de reden dat ik Android auto niet gebruik, ik vind dat zó onhandig.
@stationcar: Bij mij zit die gwn in me middenconsole kasje, ideaal. Telefoon laadt meteen op, die leg ik in de box.
Zeer leuk, maar bijna geen enkele auto ondersteunt wireless Android Auto. Moet je alsnog een aparte head unit a €500 kopen…
@valkyrie: ja maar het is een auto hè, de marges zitten op de extra’s. Gillette is er niks bij.
Nja, ie laad gewoon snel met de kabel dus zo kom je een drukke dag ook weer door…
kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat aftermarketradio’s op die dingen altijd voorlopen op oem systemen en vaak nog goedkoper zijn ook ?
zelf de goedkope chinese 2din radiootjes met android kunnen veel van die dingen al tijden probleemloos.
in ht boodschappenwagentje hb ik zo een aliexpress gevalletje, volumeknop voelt wat cheap maar kwa werking uitgebreider en sneller als eigelijk alles wat ik oem al eens bedient hb, aangesloten op obd2 met een splitter en ik kan ook verbruik oliedruk olietemp etc zien.
ook de dashcam en achteruitrijcamera zit erop en zelf de handfree werkt naar behoren.
ik hb mij hier al vaak over verwonderd
@bpc: dat komt omdat als de auto ontwikkeld wordt men dan reeds bestaande techniek gebruikt die ook nog eens niets mag kosten. Ze laten je lachend 1500 euro voor een infotainment upgrade betalen maar het is vaak oude rommel en derhalve traag is, en idd ver achterblijft bij aftermarket.
Aftermarket catered niet 1 specifiek merk maar maakt universele units (of tenminste voor een aantal modellen van verschillende merken) en halen dus makkelijker de kosten eruit. Ze proberen ook niet zelf met hun Navi software en updates te komen waar je de hoofdprijs voor betaald en geen reet voorsteld (oa Volkswagen).
Kortom, ze zijn veel vrijer in het geheel en kunnen steeds profiteren van de ontwikkelingen op electronica en software gebied.
@bpc: bij die goedkope radio’s telt het aantal logo’s op de doos als verkoop argument, meer features, meer logo’s is beter. Bij fabrieksradio tellen heel andere argumenten, integratie met het voertuig, volume regeling, stuurwielbediening, dimmen tegelijk met de rest van het interieur, aanpaste temperatuurhuishouding, veel langere levenduur. Als je niet de goedkoopste versie neemt wordt het geluid ook op het auto interieur afgestemd en klinkt het veel beter dan aftermarket radio’s. Daar betaal je voor en natuurlijk ook voor de marge voor de fabrikant op de opties.
@mashell: bij een beetje aftermarket kun je de stuurbediening etc gewoon laten werken voor volume etc. Voor de navigatie menu’s etc is dat inderdaad wat lastiger en ben je aan de touchscreen van de radio gebonden. Daarnaast is een aftermarket vaak ook uitgerust met een uitgebreide equalizer en betere navi. Voor het geluid is de radio vaker de beperkende factor ivm het beperkte uitgangsvermogen dat de meeste radio’s hebben.
@peug206: bedankt dat was een verhelderende uitleg, alles bij elkaar blijft de oe navi erg duur dus voor wat je er voor terugkrijgt.
@bpc: grote voordeel is dat het bij een nieuwe luxe auto allemaal ingebouwd zit in 1 scherm… alles wat ik schreef is voor een multimedia die los staat van de verwarming en alle andere (onzinnige) opties die in hedendaagse autos zitten op de touchscreen….
@mashell: “Veel beter dan aftermarket” ….. Ok, duidelijk, jij hebt totaal geen verstand van Automotive media.
@turbobrick: zoals ik hierboven al zei: alleen als het een losstaande unit is, zijn er zeer goede alternatieven te krijgen. De nieuwe auto’s zijn hopeloos ivm alle instellingen van de auto op hetzelfde beeldscherm.
En waar vinden we de 4.7 apk dan?
@jpoers: apkmirror.com en dan zoeken op Android Auto
@robicide: daar kijk ik ook vaak alleen de versies lopen niet verder dan 4.6.5933