Android-primeur voor de Volvo XC40 Electric

Auteur: , 38 Reacties
Android-primeur voor de Volvo XC40 Electric

Bekend terrein, al zijn er wel degelijk een aantal dingen nieuw.

Volvo is goed bezig de nieuwe XC40 Electric onder de aandacht te brengen. De onthulling is exact over een week en in aanloop naar die presentatie komen we stukje bij beetje meer te weten over het ding. Dit keer niets over de aandrijflijn of het uiterlijk van de Volvo, maar info met betrekking tot het interieur.

Het interieur, dat is wel het minst spannende aan dit nieuwe model? De verschillen met een reguliere XC40 zullen inderdaad niet wereldschokkend zijn. Toch hebben de Zweden een primeurtje op dit gebied voor de XC40 Electric. De elektrische auto debuteert met een nieuw infotainmentsysteem dat draait op Android.

Android-primeur voor de Volvo XC40 Electric

Dat is wel degelijk nieuws, want autofabrikanten gebruiken doorgaans eigen software voor het infotainmentsysteem. Volvo laat het over aan de experts van Google. Daarmee is de Volvo Car Group het eerste bedrijf dat samenwerkt met Google bij het integreren van een infotainmentsysteem met Android. Het systeem zal met name voor Android-gebruikers vertrouwd aanvoelen. Zaken als Google Assistent, Google Maps en de Google Play Store zijn beschikbaar.

Net als bijvoorbeeld bij een Tesla, krijgt het systeem draadloos over-the-air updates binnen. Een primeur voor Volvo. Het besturingssysteem is niet exact hetzelfde als op de smartphone. Het heeft dan ook een andere naam (Android Automotive OS).

Android-primeur voor de Volvo XC40 Electric



38 reacties

De top Duitsers waarmee Volvo concurreert kunnen niet anders dan Volvo feliciteren met “Vorsprung Durch Technik”. Want wat gaat Volvo snel voorbij aan deze Duitse concurrenten!
BMW heeft zelfs nog geen Android Auto en hier hebben ze reeds een volledig Android OS
@jantje_555: zit er ook maar een rijder van een nieuwe BMW op Android auto te wachten?
@mashell: ehhh nou ja!
@galgootje: me too! Ik heb niks met Apple en iPhone dus zou het inderdaad fijn vinden als BMW dat zou gebruiken. Android icm iDrive lijkt me geweldig.
@mashell: euh ja!
@mashell: ja duuuh!
@mashell: wel een paar mensen dus…
@mashell: Ik heb een bmw en er komt geen nieuwe bmw omdat er geen android auto beschikbaar is.
Zoals elk OS is dit ook hackbaar …. Wacht op de eerste berichten ….. Ben overigens wel blij met mijn Adroid telefoon vs de iPhone die ik had ….
Hoe goed werkt dit met mijn iPhone? Of mag ik dan eerst weer een Google account aanmaken? Want ik had nog niet genoeg accounts en wachtwoorden….
@antoonniels: ook erg benieuwd naar ja.
@antoonniels: Nee, dergelijke onzin is alleen bij vendor-lock-koning Apple verplicht.
@antoonniels: Als het goed is heb je jaren geleden al een mooie gratis Google account met alle bijbehorende gratis services gekregen. En anders claim je die mooie prijs toch eventjes? letterlijk binnen een minuut gepiept.
Na twee maanden geen updates meer, maar wel overal reclame pop-ups :-D
@willeme: beetje zoals crApple dus
@willeme: klopt, bij apple is het al na 1 maand
@jantje_555: Nee. Apple is juist een fabrikant dat nog hele oude hardware voorziet van nieuwe software updates. Android zal ongetwijfeld beter zijn, maar het is gewoon een feit dat er minder updates voor zijn. Daarbij, laat mensen hun eigen voorkeur hebben ;-)
@willeme: inmiddels wel ingehaald door de realiteit van vandaag. Android is een os van Google, ook Google garandeerde toch nog redelijk wat updates voor hun eigen Nexus lijn (nu Pixel). OnePlus garandeert tegenwoordig 4 hoofdversies Android las ik recent. Plus de security updates tussendoor. Dus de updates die vooral bij de gangbare en veelgebruikte android merken uitblijven (denk Samsung en LG bijvoorbeeld) liggen dus niet zozeer aan het OS maar aan de implementator ervan. Lees: de fabriek dus.
@willeme: LOL, Apple heeft juist een vreselijke software update-policy waarbij je device langzamer wordt zonder je het te vertellen of toestemming te vragen; om zo de batterij-slijtage minder te doen lijken en de consument tegelijkertijd naar een hardware update te duwen, terwijl Google’s eigen Android telefoons het langst updates krijgen van iedereen en Google tegenwoordig ook eist dat derden een model ook minstens 2 jaar van Android updates voorzien. Dus ….
@dawwg: Dat is eenmalig gebeurd met een specifieke update, volgens mij. Ook keurig opgelost. Heb zelf iOS en Android devices. Over het algemeen worden Apple devices gewoon langer ondersteund en voorzien van updates. Dat de devices zelfs sneller worden (en efficiƫnter met de batterij omgaan) zou ik inderdaad ook vergeten te melden, want dat gebeurt ook namelijk ;-).
@willeme: bij elke ios update zijn er wel problemen…je betaalt meer dus krijg je ook meer (bugs, problemen en stress) die ik bij Android nooit gehad heb.

En daarbij. Google update zijn Nexus en Pixel lijn altijd heel snel, de andere fabrikanten die Android gebruiken, daar gaat google niet veel wakker liggen. Zolangs ze maar hun Google Suite en Play Store licentie betalen!
@jantje_555: Bwoah. Heb met met mijn Android toestellen (veel) vaker software issues en bugs gehad dan met mijn Apple devices. Over het algeemn is e customer satisfaction wat hoger (en terecht).

Maar als je dus geen Nexus of Pixel hebt, ben je duas in de aap gelogeerd. Dat vind ik dan wel jammer (als Sony eigenaar ;-))
@willeme: volgens mij zijn er al infotainment systemen geweest op basis van Android en om precies die reden, de gigantische hoeveelheid werk die een Google update betekent, ook al weer uitgefaseerd.
@mashell: de chinezen willen het toch nog eens proberen, en dan doen ze dat met hun overschot merk, namelijk Volvo
Kunnen we dit ook bij andere merken verwachten in de toekomst, of blijft dit puur voor Volvo? šŸ¤”
@stationcar: Geely en hun andere merken vermoedelijk zeker?
@jantje_555:
Ja dat lijkt me logisch inderdaad, maar verder?
@stationcar: Yes, Android Automotive OS wordt gewoon een OS dat door iedere auto fabrikant kan worden geĆÆmplementeerd. Volvo is alleen de eerst met een volledige integratie van dit OS.
Het artikel beschrijft overigens dat veel fabrikanten hun eigen implementaties van auto infotainment OS-en hebben, maar dat is eigenlijk niet waar. Ze hebben een eigen schil op een auto infotainment OS, maar bij de meeste merken is het core OS erachter van een beperkt aantal leveranciers. Zo is RIM (van de Blackberry) Ć©Ć©n van deze leveranciers voor de core van een auto infotainment OS (genaamd QNX).
Ik snap niet dat een bedrijf als Volvo (Geely) zich zo afhankelijk maakt van Google. Google gaat er mooi vandoor met het klantcontact slurpt alle data binnen van de bestuurders en Volvo kan zich nooit meer uit dat Ecosysteem losweken. Ik snap wel dat Tesla dat allemaal in eigen hand houdt. Kijk eens hou blij de Tesla rijders zijn met de nieuwe functies en gimmicks die ze zo af en toe krijgen. Dat wil je als leverancier toch zelf kunnen bieden?
@fastshifter: en kijk eens hoe goed dat werkt…
Laatst naar een auto gekeken met een infotainment systeem uit 2004. Volkomen onbruikbaar want hopeloos verouderd. En dat gaat hier natuurlijk ook gebeuren. De eerste paar jaar braaf updates downloaden en installeren. Maar in 2025(?) blijkt het systeem verouderd. Niet genoeg geheugen, of GPU of zo voldoet niet meer aan de moderne eisen.

En dus gekozen voor een auto uit hetzelfde jaar met een gewoon Cd-spelertje erin. Bluetooth verbinden via de CD wisselaar. En je bent weer van deze tijd.
@pomoek: CD??? hopelijk toch wel minimaal een microSD of USB aansluiting?
Zo ja, goed gebruik van maken! CD’s kunnen echt niet meer hoor! :P
@pomoek: En mijn BMW infotainmentsysteem krijgt wel nog updates of zo? Dat is gewoon bij elke auto zo. Enkel Tesla voorziet continu updates (hulde).
@boriske: okay: Hulde aan Tesla!
Mooie auto maar met Android aan board een reden om hem niet te kopen.
@circlestorm69: en met apple os only wordt het zelfs nog niet ontwikkeld dus het ligt eerder aan jou

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).