Apex: Zo werken de guns vergeleken met Fortnite en PUBG

De guns werken heel anders
De manier waarop wapens werken in Apex, Fortnite en PUBG is zeer verschillend.

Apex knalt de game-markt binnen met gigantische speelcijfers én kijkcijfers. Het zal me dan ook niet verbazen als veel van de mensen die dit lezen de game ook zelf spelen. Het kan daarentegen als een beetje ongemakkelijk aanvoelen (ook al heb je onze gehele uitgebreide beginners guide opgevolgd) als je veel andere games hebt gespeeld, omdat de wapens in Apex een beetje anders werken dan in bijvoorbeeld Fortnite of PUBG. Dit zijn de grootste verschillen.

Aim assist
Uiteraard ligt het eraan of je op PC of console (PlayStation 4 of Xbox One) speelt, maar de manier waarop Apex je helpt op de console is ietsje anders dan bij PUBG en Fortnite. Hoewel er geen absolute cijfers bekend zijn, kan ik uit ervaring zeggen dat de aim assist ietwat verschilt tussen de games.

Aim assist is heel gewoon voor shooters op console; de game helpt je een klein beetje met mikken als je in de algemene richting van een vijand richt omdat mikken met een pookje behoorlijk moeilijk is. Bij Apex is die aim assist behoorlijk subtiel en nauwelijks aanwezig, terwijl Fortnite een iets extremere hulp aanbiedt. PUBG heeft waarschijnlijk helemaal geen aim assist.

[gv data=”Kw2SpMIxtyU”][/gv]

Projectile damage
De meeste gamers zullen weten dat verschillende wapens een verschillende hoeveelheid damage doen, maar weet je ook hoe je moet mikken? De manier waarop kogels werken is erg verschillend tussen de verschillende games. Er zijn namelijk twee conventionele systemen in shooters: hitscan en projectile damage.

Hitscan is simpel: jij klikt en de game berekent of het raak is op basis van plaatsing, beweging van jou en je vijand en de snelheid van een kogel. Projectile damage is mechanisch net zo simpel maar moeilijker voor de speler: je vuurt een fysiek (virtueel) projectiel af dat dus aanwezig is in de wereld. De game berekent alleen de baan van het projectiel en wanneer het object iets raakt, start de eventuele schadeberekening pas.

Apex gebruikt alleen maar projectile damage en vergt dus dat je rekening houdt met de snelheid van kogels en de drop van een object op lange afstanden. Fortnite gebruikt hitscan voor alle wapens behalve de snipers. Deze manier van berekenen is (zeker in grote multiplayer games) ietwat inconsistent omdat lag en desync effect hebben op of een kogel al dan niet raakt.

PUBG gebruikt een bijzonder systeem waarbij hitscan wordt gebruikt op korte afstanden, terwijl projectile damage wordt toegepast wanneer een kogel een langere afstand moet afleggen. Dat laatste systeem vergt wat meer oefening maar is wel het meest consistente en vereist wat meer skill op langere afstanden.

Damage model
De manier waarop damage wordt toegepast op een slachtoffer is een ander belangrijk aspect. Ja, headshots doen in alle drie de games meer damage dan hits op het lichaam; dat is logisch in een shooter. Maar de modellen die gebruikt worden om schade te berekenen kunnen veel uitmaken.

Apex en PUBG gebruiken een relatief geavanceerd damage model, wat wil zeggen dat armen en benen andere modifiers hebben dan het torso of het hoofd. PUBG gaat een stapje verder, maar dat leg ik in dit artikel uitgebreid uit. Fortnite onderscheidt slechts twee soorten damage: headshot en de rest.

Wel wordt afstand in Fortnite en PUBG meegerekend; een schot op lange afstand doet minder damage dan van dichtbij. Apex bevat geen damage drop off en is daarmee het meest consistent wat betreft damage; een shotgun doet van dichtbij net zoveel damage als van ver weg, maar op een lange afstand heb je natuurlijk geluk als één van de 11 pellets je doelwit raakt.

Recoil en spray patterns
En dat brengt me bij het laatste grote verschil tussen Apex en alle andere battle royale-games. Apex voelt als een uitzonderlijk consistente en bevredigende shooter, wat te maken heeft met de bovenstaande factoren, maar niets is zo invloedrijk als de patronen van de recoil of spray.

[gv data=”qO1QrGLBLmc”][/gv]

De manier waarop wapens en kogels zich gedragen is cruciaal voor de gameplay. Een wapen moet nooit als een lazer rechtuit schieten. Door kogels alle kanten in te laten vliegen (gecombineerd met animaties die je wapen laten bewegen) simuleer je de kracht van een wapen. Apex is de enige die een slim trucje toepast.

Fortnite en PUBG hebben allebei een zekere RNG-factor (random number generator); kogels gaan binnen een vooraf bepaalde parameter willekeurig een kant op. Hoewel je crosshair misschien precies op je vijand staat, kan de game je slecht gezind zijn en mis je alles. Dat kan behoorlijk inconsistent en frustrerend zijn. Attachments in Apex en PUBG passen die parameters aan terwijl de ‘rarity’ van wapens in Fortnite andere stats opleveren.

Apex heeft (net als bijvoorbeeld CS:GO) daarentegen consistente spray-patronen. Kogels gaan altijd dezelfde kant op met hetzelfde wapen. Je kunt dus precies per wapen leren hoe je de recoil moet controleren om zo beter met een wapen te worden; je bent niet afhankelijk van geluk, maar alleen van pure skill. Apex is dan ook de enige game in dit rijtje waarin je kunt ‘oefenen’ met een wapen en er dus beter mee wordt; de rest is te onvoorspelbaar.

Lees ook: Welke Apex Legend moet je eerst kopen, Mirage of Caustic?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *