Apple-baas: ‘niet innoveren betekent dat je dood gaat’

Apple-baas: 'niet innoveren betekent dat je dood gaat'
Bam, daar is het antwoord van de Apple-top op alle geruchten en aantijgingen die het merk de afgelopen jaren te verduren kreeg. In een exclusief interview met Bloomberg Businessweek gaat het Apple-trio in over talloze gebeurtenissen in de techwereld, en geven ze zowel Google als Microsoft ervan langs.

‘Microsoft kopieert onze strategie’

Aan het woord komen Apple-CEO Tim Cook, hoofd design Jony Ive, en Craig Federighi, de rijzende ster binnen Apple die verantwoordelijk is voor softwareafdeling. Het Apple-trio hield op de bovenste verdieping van het hoofdkwartier in Cupertino een uitgebreid interview met genoeg quotes om de techmedia een week lang van input te voorzien, maar we verzamelen hier de meest opzienbarende stukjes. Over Microsoft zegt Cook dat ze het Apple-model met betrekking tot zowel het leveren van de hardware als software proberen te kopiëren nu ze de mobieltjestak van Nokia hebben overgenomen:

“Everybody is trying to adopt Apple’s strategy. We’re not looking for external validation of our strategy, but I think it does suggest that there’s a lot of copying, kind of, on the strategy and that people have recognized that importance.”

Verder gaan ze in op de ontwikkelingen van iOS 7, waarvoor Ive het design heeft gedaan – hiervoor deed hij bij Apple louter hardware – en in samenspraak met Federighi de software vorm gaf. Ze noemen het nieuwe besturingssysteem, dat sinds gisteravond is te downloaden, de grootste update sinds iOS 1. Cook gaat vervolgens in op concurrent Google, en noemt haar besturingssysteem Android veel te gefragmenteerd omdat er nog ontzettend veel nieuwe toestellen met Android-versies worden verkocht.

‘I don’t think of Android as one thing’

Ook zegt Cook dat Apple nooit van plan was om een budgettelefoon te maken. De 599 euro kostende iPhone 5c is slechts 100 euro goedkoper dan de 5s, maar volgens Cook is dat terecht.

“We never had an objective to sell a low-cost phone. Our primary objective is to sell a great phone and provide a great experience, and we figured out a way to do it at a lower cost.”

Meer over Tim Cook’s kijk op Android, de schommelende beurskoersen en de opkomst van goedkope smartphonebouwers uit China die volgens hem de smartphonemarkt in tweeën zullen splitsen lees je op Businessweek.com.

Nog geen reacties

  1. Prachtig dat ze de verhalen over een “goedkope” 5c blijven debunken, marketing rules;)
    Toch weet iedereen dat het gewoon budget is, want waarom zouden ze de 5s anders niet goedkoper maken..

  2. Met Jobs was het een combinatie van innovatie én marketing. Jobs gone. Innovation gone. Marketing is het enige wat overbijft… Dat slappe marketing-priet-praat van bovenstaande heren doen mijn haren recht overeind staan. Op de een of andere manier kon ik het wel hebben van Steve,

    Iig heb ik zo het vermoeden dat ze nu echt een goeie oplossing hebben gevonden dat fabrikanten Apple niet meer gaan kopieren. Iphone 5c/s en IOS 7 doet de concurrentie niet ‘schudden in hun laarzen’… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *