Apple-designers: ‘Apple vernietigt design’

Apple Design
Twee invloedrijke voormalige Apple-designers hebben de nieuwe richting van het bedrijf volledig gekraakt in een artikel dat ze als duo hebben geschreven.

Elegantie en visueel simplisme zou tegenwoordig de begrijpelijkheid en het gebruiksgemak volledig verdrongen hebben. Dat schrijven Bruce ‘Tog’ Tognazzini, de 66e werknemer ooit van het bedrijf, en Don Norman, verantwoordelijk voor de gebruikservaring tussen 1993 en 1996. Ze laten er geen misverstand over bestaan:’Apple vernietigt design‘. Belangrijke principes zouden zijn ingeruild voor een minimalistische aanpak. Als voorbeeld noemen ze het nieuwe San Francisco lettertype: ’te simpel en te klein’.

Andere kritiek: het ontbreken van een universele ‘undo’ of ‘back’-knop, die wel aanwezig is op Android-toestellen, te veel ‘verborgen’ menus, en te weinig tests op usability in de nieuwe interface-richtlijnen voor ontwikkelaars. Een veelzeggend fragment:

“Good design should be attractive, pleasurable, and wonderful to use. But the wonderfulness of use requires that the device be understandable and forgiving. It must follow the basic psychological principles that give rise to a feeling of understanding, of control, of pleasure. These include discoverability, feedback, proper mapping, appropriate use of constraints, and, of course, the power to undo one’s operations.”

Het hele artikel lees je hier.

Nog geen reacties

  1. Mm als werknemer uit de minst succesvolle tijd iets zeggen over het bedrijf in zijn succesvolste tijd. Ja je kan er waarde aan hechten maar je zou het ook niet kunnen doen, volgens mij gaat het Apple prima af namelijk.

    • @Donstil: Kan het er niet helemaal mee oneens zijn, het gaat immers uitstekend met Apple. Maar dat hebben ze niet bereikt door hun waarden hoog te houden, maar door aspecten welke hun kern elders vinden, en fool-proof marketing. Dat is uiteraard de sleutel naar succes, maar of ze zich er gelukkig bij kunnen voelen?

    • @Donstil: Wat heb ik een tyfushekel aan dat soort argumenten. Gewoon even een blik op de cijfertjes en het is allemaal goed, of niet?

      Elke keer dat Apple een nieuw product lanceert opent de koers lager omdat men iets briljants verwacht en enkel een incrementele update met een strakker jasje krijgt. En dat is het probleem van Apple. Binnenkort stapt er een partij in de markt die niet enkel aan esthetiek denkt zoals meneertje Jony Ive, maar het volledige product eenvoudig en fijn te gebruiken zal maken. Precies waar deze ex-werknemers het over hebben. Ze hebben volledig gelijk.

      Mensen kopen bij Apple een matig product dat een stuk geiler is dan de matige producten van de concurrentie. Daarom zijn ze succesvol. En dat houdt geen stand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *