Een medewerker van Apple heeft gezegd dat het bedrijf aan iets nieuws werkt, iets dat Tesla ver achter zich moet laten.
Vorige week schreven we nog over het feit dat steeds meer Apple-medewerkers de overstap maken naar Tesla, omdat diens CEO Elon Musk gezien wordt als de Steve Jobs van nu.
Anonieme mail
Business Insider ontving onlangs echter een mailtje van een anonieme Apple-medewerker, die beweert dat ze beter bij Apple hadden kunnen blijven.
Volgens de mail zou Apple namelijk werken aan iets in het ‘Vehicle Development’ dat het landschap voorgoed zal veranderen en Tesla een ‘run for its money’ geeft. Bovendien zijn er ook al een aantal werknemers van Tesla overgestapt naar Apple, zo’n 50 als we LinkedIn mogen geloven. Veel van deze nieuwe werknemers specialiseerden zich bij Tesla in mechanica, robotica en fabricage.
CarPlay 2.0?
Nu wil dit nog niet meteen zeggen dat Apple aan een eigen voertuig werkt, wie weet doelt de anonieme bron wel op nieuwe functies voor Apple CarPlay. Wat dit precies inhoudt is dus nog niet bekend, maar het begint er steeds meer op te lijken dat Apple zich klaar maakt om de strijd met Tesla aan te gaan.
Mooi man , nog steeds heb ik liever een auto met zo min mogelijk van die elektrische/touchscreen/computer troep
@johanhummer9: er heeft vast wel iemand tegen Gottlieb Daimler gezegd: Mooi man, nog steeds heb ik liever een wagen met zo min mogelijk van die verbranding/ontploffing/brandstof motor troep
Blij dat Gottlieb hier niet naar luisterde.
En iPad op iTunes aansluiten vind ik al omslachtig, laat staan een hele auto.
Je kunt van Tesla zeggen wat je wilt, maar in slechts 6/7 jaar zijn ze van electrisch Lotus Elise speeltje naar serieuze uitdager in het hogere marktsegment. De Model S slaat redelijk aan, ziet er prima uit en rijdt opperbest. Daarnaast is het erg knap dat ze ook de grote nadelen van elektrieke auto zoveel mogelijk hebben weten op te vangen door aanleg van Tesla Supercharger stations. Dat is echt knap, en nu gaat Apple dat zelf ook doen… Right.
Dat doet Tesla wel goed, in plaats van aankondigen dat er wellicht iets in de toekomst komt, het gewoon presenteren.
@gtwillem: Ik ben ook voor electrische auto’s. Een electromotor is qua vermogens afgifte nou eenmaal superieur aan een verbrandingsmotor. Maar al zet Tesla op iedere hoek van de straat een laadpaal, dan kun je nog een paar uur wachten. Het probleem blijft dus, tot ze een echte oplossing bieden. Tot die tijd neem ik wel een hybride.
@healey: heb je t stukje over de superchargers van @gtwillem wel gelezen?
@wheelzzz: die heb je niet overal en vooral langs snelwegen. Ideaalste is gewoon snachts aan de lader. Hoef je ook niet op zoek naar een laadstation of tijd in te leveren. Dus aan een laadpaal zetten snachts of in je garage//op oprit.
@healey: hybride is een kansloze oplossing. Je hebt een normale auto met verbrandingsmotor én honderden kilo’s extra… Op hele specifieke punten werkt het, maar een volledig elektrische aandrijving of volledige ‘echte’ aandrijving is vele malen beter.
Ik ben ook niet voor elektrische auto’s, maar Tesla laat zien dat je vanuit het niets met een heel aardige auto kunt komen. Daarbij, elke auto heeft bijna dezelfde 1.6 diesel in hun bijtellingsklapper liggen, daarbij maakt het geen achterwerk uit of dit nu op diesel, lpg, elektra of waterstof loopt, alleen bij sportwagens is het wel jammer: ik ben een groot fan van de V12 motor, niet de 220V variant 😉
@healey: “Maar al zet Tesla op iedere hoek van de straat een laadpaal, dan kun je nog een paar uur wachten.”
Mijn beste, ongeïnformeerde medemens. Wel een van de Tesla Superchargers gehoord? Die laden tot 10 keer zo snel als een “normale” laadpaal. Een Tesla heeft zo’n groot bereik dat je de hele dag in de regio kan rondrijden zonder op te moeten laden. S’avonds hang je em thuis aan de lader en viola, voor een paar rotcenten kan je de volgende ochtend weer 400km rijden. De Superchargers zijn er voor de lange afstand (Zwitserland Nederland in mijn geval). Werkt allemaal prima. Tesla heeft het “lang moeten wachten en constant moeten opladen” problem werkelijk opgelost.
Ik wil je werkelijk vriendelijk vragen jezelf beter te informeren voordat je jezelf zo voor schut zet. Thanks!
@gtwillem: “Dat doet Tesla wel goed, in plaats van aankondigen dat er wellicht iets in de toekomst komt, het gewoon presenteren.”
Dat was vroeger ook de manier waarop Apple werkte. Misschien is Musk echt wel de nieuwe Jobs…
Zou tijd worden dat Apple weer eens voor een revolutie zorgt. Rek is er met mobiele telefonie uit. Ieder procent marktaandeel extra is nu knalduur. Strakke technologie in auto’s, zie er wel wat in. Vraag me wel af wat het is. Autonoom rijden zal wel niet (alleen). Anders richten ze zich niet zo specifiek op Tesla. Apple staat ook niet bepaald bekend om hun fantastische batterijen. Ben erg benieuwd!!
@camber24: Rek is er met mobiele telefonie uit? Misschien als je letterlijk telefonie bedoeld, maar verder is de rek er nog lang niet uit.
@pesu: waar valt dan nog veel winst te halen? Ben wel benieuwd naar je antwoord. Want ik zou ze niet zo kunnen noemen..
@steef2: daar heb je een punt. Mijn iPhone is voornamelijk groter geworden, zonder echt heel erg anders te zijn.
De accu gaat wel een flink langer stuk mee, dat is wel erg chill. Verder is Apple niet echt vernieuwend naar mijn bescheiden mening. Sterker nog, ik vind Apple wel een lekker ouwelullen merk: ik weet tenminste hoe het werkt. Was waarschijnlijk niet hun uitgangspunt 😉
@steef2: kijk eens even naar de laatste winstcijfers van Apple…. geld klots tegen de plinten op; met name dankzij de iPhone. (Linkje naar artikel in de azijnbode) http://www.volkskrant.nl/economie/nog-nooit-boekte-een-bedrijf-meer-winst-dan-apple~a3838850/
@406_v6: Ik doelde niet op die rek, meer op het vlak van innovatie. Ik weet dat Apple nog aardig binnen loopt. Maar de tablet verkopen dalen ook he. En ik denk dat Apple steeds bereikbaarder is geworden voor het grote publiek. Een iphone 4s of 5(c/s) kost tegenwoordig niet zo heel meer en zijn toch nog erg gebruiksvriendelijk. Dus dan is het logisch dat de verkopen stijgen.
@steef2: Op technisch gebied valt er nog zoveel winst te halen. Denk aan modulaire telefoons, langere accuduur, hologrammen/3D en er zullen vast nog wel meer gebieden zijn.
Ik vind eigenlijk dat je nooit kunt zeggen dat de rek uit de techniek van een product eruit is. Techniek is er om verbeterd en uitgebreid te worden en ik ben blij dat meerendeel er zo over denkt, anders was de telefoon waar ik dit nu op typ er nooit gekomen.
@pesu: Jawel. Daarom zoekt men toevlucht elders. Denk bv aan smartwatch. Nu dus ook in automotive. Op een gegeven moment heb je de max bereikt vwb technologie, zeker in het kader van gebruiksgemak (niemand wil een chip in z’n hoofd, of een tel zo groot als een stuiver), maar ook in het licht van ontwikkelingskosten en wat het vervolgens opbrengt aan extra verkopen. Die rek zal er uit zijn. Dan kan je met gezond verstand niet ontkennen.
Dat zegt Apple tegenwoordig wel vaker. Ik geloof er niks van.
De nieuwe versie van Airplay zit trouwens al in de eerste beta van iOS 8.3, erg fraai en nu draadloos.
Ik ben er eigenlijk niet zo’n fan van dat Google en Apple zich gaan bemoeien met de auto wereld. Maar aan de andere kant zou best in Silicon Valley willen gaan werken.
@trustmeiamanengineer: Waarom niet als ik mag vragen? Ik zou juist graag een navi/boordcomputer van Apple of Google willen hebben. Lijkt me een beter alternatief dan veel systemen van fabrikanten. (iDrive, MMI e.d. uitgezonderd, die zijn al goed doorontwikkeld).
@123bat: omdat ze niet echt voorzichtig omspringen met persoonlijke data. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.
@Zoepie: Daar had ik even niet aan gedacht 🙂
@Zoepie: Dat Autofrabrikanten op dat niveau minder onder een vergrootglas liggen betekend natuurlijk niet dat ze beter met je privé data om springen. Apple en Google zijn hoge bomen, en die vangen nou een maal meer/veel wind.
@Zoepie: heb je je wel eens verdiept in welke data autofabrikanten van jou binnenhengelen?? You’ll be surprised!
@406_v6: de standaard wagens hun data komt naar boven bij het onderhoud, maar houden geen gegevens bij van waar je was en om hoe laat, met al die internet in de auto opties wordt er opeens veel meer bijgehouden, dus je hebt ergens nog een optie om het niet uit de hand te laten lopen. Ik ben er zeker van dat de helft van de iCar waarschijnlijk niet meer werkt zodra je de LTE verbinding zou verbreken.
@123bat: Dat bestaat al.
In de Tesla Model S zit een Navi systeem van Google (Tesla branded) met een Garmin systeem als backup voor als de internet verbinding niet zou werken (is me een keertje in Duitsland gebeurd in “the middle of nowhere”.
Alleen maar mooi dit! Wij als consument gaan daardoor profijt van hun concurrentiestrijd krijgen, wat hopelijk letterlijk vertaald wordt door betaalbare nieuwe elektrische auto’s als Apple daar op doelt..
Ja… opscheppen en loze praatjes, daar zijn ze goed in bij Apple.
@ffw88: Ze hebben helemaal geen tijd om op te scheppen, geld scheppen is wat ze doen bij Apple.
@ffw88: dan hebben ze die18.000.000.000,- usd winst (in het vierde kwartaal 2014) goed bij elkaar geouwehoerd.
Waarschijnlijk de allereerste auto met 4 wielen. Super innovatief enal
Apple en iets met accu’s? Dat kan niet goed gaan….
En nee, ik ben geen hater. Zowel een iPhone als een Android toestel in bezit.
@awesome: Huh? Wat bedoel je daar precies mee? Zowel de iPhone, iPad en Macbook air/retina scoren vrijwel altijd in de top van hun klasse als het aankomt op de Accuduur.
Wat kan er dan niet goed gaan aan Apple en iets met Accu’s?
@Donstil: Apple maakt de accu’s niet eens zelf, ook de accu van Tesla komt van Panasonic. Gaat uiteindelijk om de techniek wat je ermee kan en doet.
@Donstil: de accu van mijn Werktelefoon: 3 uur, leeg.
de iTuner…?
Stel dat ze zelf een auto gaan bouwen: will it bend?
Grote woorden van Apple. Eerst zien dan geloven. Tesla heeft zich al bewezen. Dat beloofd veel goeds voor de toekomst!
Apple hoef zich toch niet meer te bewijzen. Ik denk dat Apple wat meer winst maakt dan Tesla. Als Apple iets nieuws uitbrengt dan gaan er weer mensen voor de winkel liggen om als eerste te zijn. Als ik Apple was zou ik nog meer van die loze praatjes de wereld ingooien. Gewoon omdat het kan.
Facebooken op je vooruit.mooi man.
Waarom concurreert Apple met tesla? De een maakt auto’s de ander computers.
@mrrallycross: Een Tesla is werkelijk, zonder te overdrijven, een computer op wielen. No shit.
Apple lanceert dit jaar de iTeleport… ?
Nou liquide middelen hebben ze in overvloed, dus waarom niet. Ben eigenlijk wel eens benieuwd wat er uit gaat komen.
Waar is de tijd gebleven dat auto’s auto’s waren en geen rijdende iPads…?