Apple: ‘Ons nieuwe project zal Tesla het nakijken geven’

Apple-Tesla
Een medewerker van Apple heeft gezegd dat het bedrijf aan iets nieuws werkt, iets dat Tesla ver achter zich moet laten.

Vorige week schreven we nog over het feit dat steeds meer Apple-medewerkers de overstap maken naar Tesla, omdat diens CEO Elon Musk gezien wordt als de Steve Jobs van nu.

Anonieme mail
Business Insider ontving onlangs echter een mailtje van een anonieme Apple-medewerker, die beweert dat ze beter bij Apple hadden kunnen blijven.

Volgens de mail zou Apple namelijk werken aan iets in het ‘Vehicle Development’ dat het landschap voorgoed zal veranderen en Tesla een ‘run for its money’ geeft. Bovendien zijn er ook al een aantal werknemers van Tesla overgestapt naar Apple, zo’n 50 als we LinkedIn mogen geloven. Veel van deze nieuwe werknemers specialiseerden zich bij Tesla in mechanica, robotica en fabricage.

CarPlay 2.0?
Nu wil dit nog niet meteen zeggen dat Apple aan een eigen voertuig werkt, wie weet doelt de anonieme bron wel op nieuwe functies voor Apple CarPlay. Wat dit precies inhoudt is dus nog niet bekend, maar het begint er steeds meer op te lijken dat Apple zich klaar maakt om de strijd met Tesla aan te gaan.

46 reacties

    • @johanhummer9: er heeft vast wel iemand tegen Gottlieb Daimler gezegd: Mooi man, nog steeds heb ik liever een wagen met zo min mogelijk van die verbranding/ontploffing/brandstof motor troep
      Blij dat Gottlieb hier niet naar luisterde.

  1. Je kunt van Tesla zeggen wat je wilt, maar in slechts 6/7 jaar zijn ze van electrisch Lotus Elise speeltje naar serieuze uitdager in het hogere marktsegment. De Model S slaat redelijk aan, ziet er prima uit en rijdt opperbest. Daarnaast is het erg knap dat ze ook de grote nadelen van elektrieke auto zoveel mogelijk hebben weten op te vangen door aanleg van Tesla Supercharger stations. Dat is echt knap, en nu gaat Apple dat zelf ook doen… Right.

    Dat doet Tesla wel goed, in plaats van aankondigen dat er wellicht iets in de toekomst komt, het gewoon presenteren.

    • @gtwillem: Ik ben ook voor electrische auto’s. Een electromotor is qua vermogens afgifte nou eenmaal superieur aan een verbrandingsmotor. Maar al zet Tesla op iedere hoek van de straat een laadpaal, dan kun je nog een paar uur wachten. Het probleem blijft dus, tot ze een echte oplossing bieden. Tot die tijd neem ik wel een hybride.

        • @wheelzzz: die heb je niet overal en vooral langs snelwegen. Ideaalste is gewoon snachts aan de lader. Hoef je ook niet op zoek naar een laadstation of tijd in te leveren. Dus aan een laadpaal zetten snachts of in je garage//op oprit.

      • @healey: hybride is een kansloze oplossing. Je hebt een normale auto met verbrandingsmotor én honderden kilo’s extra… Op hele specifieke punten werkt het, maar een volledig elektrische aandrijving of volledige ‘echte’ aandrijving is vele malen beter.

        Ik ben ook niet voor elektrische auto’s, maar Tesla laat zien dat je vanuit het niets met een heel aardige auto kunt komen. Daarbij, elke auto heeft bijna dezelfde 1.6 diesel in hun bijtellingsklapper liggen, daarbij maakt het geen achterwerk uit of dit nu op diesel, lpg, elektra of waterstof loopt, alleen bij sportwagens is het wel jammer: ik ben een groot fan van de V12 motor, niet de 220V variant 😉

      • @healey: “Maar al zet Tesla op iedere hoek van de straat een laadpaal, dan kun je nog een paar uur wachten.”

        Mijn beste, ongeïnformeerde medemens. Wel een van de Tesla Superchargers gehoord? Die laden tot 10 keer zo snel als een “normale” laadpaal. Een Tesla heeft zo’n groot bereik dat je de hele dag in de regio kan rondrijden zonder op te moeten laden. S’avonds hang je em thuis aan de lader en viola, voor een paar rotcenten kan je de volgende ochtend weer 400km rijden. De Superchargers zijn er voor de lange afstand (Zwitserland Nederland in mijn geval). Werkt allemaal prima. Tesla heeft het “lang moeten wachten en constant moeten opladen” problem werkelijk opgelost.

        Ik wil je werkelijk vriendelijk vragen jezelf beter te informeren voordat je jezelf zo voor schut zet. Thanks!

    • @gtwillem: “Dat doet Tesla wel goed, in plaats van aankondigen dat er wellicht iets in de toekomst komt, het gewoon presenteren.”

      Dat was vroeger ook de manier waarop Apple werkte. Misschien is Musk echt wel de nieuwe Jobs…

  2. Zou tijd worden dat Apple weer eens voor een revolutie zorgt. Rek is er met mobiele telefonie uit. Ieder procent marktaandeel extra is nu knalduur. Strakke technologie in auto’s, zie er wel wat in. Vraag me wel af wat het is. Autonoom rijden zal wel niet (alleen). Anders richten ze zich niet zo specifiek op Tesla. Apple staat ook niet bepaald bekend om hun fantastische batterijen. Ben erg benieuwd!!

        • @steef2: daar heb je een punt. Mijn iPhone is voornamelijk groter geworden, zonder echt heel erg anders te zijn.

          De accu gaat wel een flink langer stuk mee, dat is wel erg chill. Verder is Apple niet echt vernieuwend naar mijn bescheiden mening. Sterker nog, ik vind Apple wel een lekker ouwelullen merk: ik weet tenminste hoe het werkt. Was waarschijnlijk niet hun uitgangspunt 😉

          • @406_v6: Ik doelde niet op die rek, meer op het vlak van innovatie. Ik weet dat Apple nog aardig binnen loopt. Maar de tablet verkopen dalen ook he. En ik denk dat Apple steeds bereikbaarder is geworden voor het grote publiek. Een iphone 4s of 5(c/s) kost tegenwoordig niet zo heel meer en zijn toch nog erg gebruiksvriendelijk. Dus dan is het logisch dat de verkopen stijgen.

        • @steef2: Op technisch gebied valt er nog zoveel winst te halen. Denk aan modulaire telefoons, langere accuduur, hologrammen/3D en er zullen vast nog wel meer gebieden zijn.

          Ik vind eigenlijk dat je nooit kunt zeggen dat de rek uit de techniek van een product eruit is. Techniek is er om verbeterd en uitgebreid te worden en ik ben blij dat meerendeel er zo over denkt, anders was de telefoon waar ik dit nu op typ er nooit gekomen.

      • @pesu: Jawel. Daarom zoekt men toevlucht elders. Denk bv aan smartwatch. Nu dus ook in automotive. Op een gegeven moment heb je de max bereikt vwb technologie, zeker in het kader van gebruiksgemak (niemand wil een chip in z’n hoofd, of een tel zo groot als een stuiver), maar ook in het licht van ontwikkelingskosten en wat het vervolgens opbrengt aan extra verkopen. Die rek zal er uit zijn. Dan kan je met gezond verstand niet ontkennen.

  3. Ik ben er eigenlijk niet zo’n fan van dat Google en Apple zich gaan bemoeien met de auto wereld. Maar aan de andere kant zou best in Silicon Valley willen gaan werken.

    • @trustmeiamanengineer: Waarom niet als ik mag vragen? Ik zou juist graag een navi/boordcomputer van Apple of Google willen hebben. Lijkt me een beter alternatief dan veel systemen van fabrikanten. (iDrive, MMI e.d. uitgezonderd, die zijn al goed doorontwikkeld).

  4. Alleen maar mooi dit! Wij als consument gaan daardoor profijt van hun concurrentiestrijd krijgen, wat hopelijk letterlijk vertaald wordt door betaalbare nieuwe elektrische auto’s als Apple daar op doelt..

  5. Apple hoef zich toch niet meer te bewijzen. Ik denk dat Apple wat meer winst maakt dan Tesla. Als Apple iets nieuws uitbrengt dan gaan er weer mensen voor de winkel liggen om als eerste te zijn. Als ik Apple was zou ik nog meer van die loze praatjes de wereld ingooien. Gewoon omdat het kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *