Apple uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld

Apple is het meest waardevolle merk ter wereld
Het is stuivertje wisselen in de top van de meest waardevolle merken ter wereld, maar dit jaar is het Apple dat met de eer mag strijken.

Marktonderzoeker Millward Brown stelt elk jaar een lijst samen, waarbij hij analyseert welke merknaam in zijn ogen de meeste waarde heeft. Apple voerde die lijst tussen 2011 en 2013 al aan, maar moest de eerste plaats vorig jaar afstaan aan Google. De zoekgigant was op zijn beurt tussen 2007 en 2010 al het meest waardevolle merk ter wereld. Echt spannend is de strijd om de eerste plek dus niet, maar daar zullen Apple en Google niet rouwig om zijn.

Apple vs Google
Apple heeft het heroveren van de koppositie vooral te danken aan het succes van de iPhone 6 en de introductie van de Apple Watch. De merkwaarde steeg hierdoor volgens Brown van 147,9 miljard dollar naar 226,6 miljard dollar. Google is dit jaar tweede, maar volgt met een merkwaarde van 174 miljard dollar wel op flinke achterstand.

Opvallend genoeg zijn ook de derde en de vierde stek voor een bedrijf uit de techindustrie: respectievelijk Microsoft en IBM.

Automotive
Toyota is volgens Millward Brown nog steeds het meest waardevolle automerk ter wereld. De waarde van het Japanse merk wordt op 28,9 miljard dollar geschat, omgerekend 26,7 miljard euro. BMW volgt met een waarde van 26,4 miljard dollar, daarna komt Mercedes-Benz met 21,8 miljard dollar. De overige automerken zijn Honda (13,3 miljard), Ford (13,1) en Nissan (11,4), Audi (10,1), Volkswagen (9,3), Land Rover (5,0) en Lexus (4,3).

Nog geen reacties

    • @agera: merkbeleving. Een merk staat ergens voor. Het is een belofte. Met merkwaarden. Met een BMW ben je altijd verzekerd van de hoogste stand der techniek en verfijning, met een flinke dosis sportiviteit. Een voorwielaangedreven, zevenzits MPV met driecilinder diesel zullen ze nooit bouwen, ehh, ouch.

      En het gaat erom hoe breed het merk gedragen wereldwijd, niet door die paar honderd reaguurders op een Nederlandse blogpagina 😉

  1. Wel grappig eigenlijk dat merken als Toyota en Honda zoveel waard zijn. Laat wel zien hoe anders de Nederlandse (Europese) markt is in vergelijking met de rest van de wereld….

    • @jorgos: klopt. In Amerika bijvoorbeeld zijn het merken die breed gedragen worden. Heeft ook te maken dat de Amerikaanse middenklasse merken kwalitatief een dipje hebben gehad tussen 90-05, waar de Japanners enorm in populariteit zijn toegenomen.

  2. Als het om merkwaarde gaat zou ik denken dat ferrari hoog zou staan in deze lijst. Bmw kan ik me wel in vinden, veel fanboys, sportief imago ed.

  3. Ik ben een echte Apple fan maar ik vind het persoonlijk zwaar overgewaardeerd en dan heb ik het niet eens over de marktwaarde van meer dan $700 miljard. Zou ook handig zijn als ze lieten zien waar de merkwaarde op gebaseerd is want dat van Toyota snap ik niet helemaal.

    • @w0o0dy: Daar wordt niet naar gekeken in dit geval. Ze kijken naar bedrijven die mensen kennen. Daarom staat er ook geen VAG autogroep. Je kunt namelijk geen VAG auto kopen. Je koopt een Volkswagen of een Audi of een Skoda etc. In dit geval gaat het dus ook niet om Toyota + Lexus maar echt alleen Toyota. En de reden dat die zo groot is is simpel. Bijna heel Azië rijd in een Toyota. Als je naar Japan, China of Thailand etc. gaat dan struikel je echt over die dingen. In Nederland zie je ze niet zo veel. Dat komt dan weer omdat ze iets duurder zijn dan bijv. een Renault, Kia of een Skoda. Waardoor ze in de prijsklasse van een Volkswagen komen. Dan kiezen mensen eerder voor een VW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *