Apple verpulvert Samsung en de rest in headphone-markt

Apple neemt keihard de leiding
Apple domineert de verkoopcijfers van wearables, waaronder koptelefoons en oortjes.

Het International Data Corporation (IDC) stelt dat we massaal hoofdtelefoons en oortjes kopen. Dat in tegenstelling tot de rest van de wearables-markt, bestaande uit fintesstrackers en smartwatches. Ook die markt is gegroeid, maar niet zo belachelijk hard als die van ‘earwear’.

In het afgelopen kwartaal van 2019 zouden wereldwijd maar liefst 84,5 miljoen wearables verkocht zijn. Dat is bijna dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Die gigantische stijging heeft voornamelijk te maken met de explosie van muziekgerelateerde wearables. Daarvan werden ruim 40 miljoen exemplaren verkocht; een groot verschil met de 11,9 miljoen stuks in dezelfde periode een jaar eerder.

Het marktaandeel van earwear, oordopjes en hoofdtelefoons, maakt in de afgelopen zomer iets minder dan de helft van alle draagbare tech uit. In een jaar tijd steeg de afzet in die sector met maar liefst 240%. Die absurde stijging is deels te verklaren door een tendens binnen de smartphone-markt.

Vergeet namelijk niet dat genoeg mensen genoodzaakt zijn een nieuwe set earwear aan te schaffen omdat de headphonejack uit hun nieuwe smartphone is verdwenen. Ook het feit dat dergelijke producten überhaupt een stuk goedkoper zijn geworden de laatste tijd, zou volgend IDC voor een deel de gigantische stijging verklaren.

Een derde van alle wearables wereldwijd komt van Apple, waarmee het iPhone-merk dus een absurde hoeveelheid AirPods en Apple Watches verkocht. Met ruim 14% staat het Chinese Xiaomi op de tweede plek. Samsung haalde nog geen 10% van de wereldwijde wearables-markt binnen; 1,4% meer dan Huawei. Fitbit was goed voor ruim 4% van de wearables-markt.

Overigens mag je natuurlijk een beetje lachen om Samsung’s misser om randapparatuur te verkopen, maar het Zuid-Koreaanse techconglomeraat lacht het laatst. Genoeg onderdelen voor al Apple’s succesvolle producten komen van Samusung dus indirect is iedereen ongetwijfeld tevreden.

Lees ook: Apple iPhone 11 Pro Max vs Samsung Galaxy Note 10+

Eén reactie

  1. Niet zo gek. Apple heeft al 2 jaar geen headphone jack meer en heeft haar klanten min of meer gedwongen om airdbuds te kopen. Daarbij is voor de appelaar geen keuze. Als je een Galaxy hebt kun je kiezen uit …tig merken waarvan een groot aantal (waaronder de Galaxy Buds) aanmerkelijk beter dan de airpods.

    Samsung zal hier niet wakker van liggen wetende dat Samsung Apple verpulverd met de verkoop van smartphones (100+ miljoen per jaar meer dan Apple). Samsung verpulvert Apple met de verkoop van TV’s (Apple TV is niet eens een tv LOL). Samsung verpulvert Apple met de verkoop van 5G smartphones. Samsung verpulvert Apple met de verkoop van OLED schermen, DRAM geheugens, NAND Flash geheugens, lenzen, sensoren, processoren, SSD drives, VR brillen, home appliances, smart signage, professionele ziekenhuisapparatuur.

    Samsung verpulverd Apple op het gebied van IOT, AI, automotive toepassingen en 5G.

    Tja laat Apple dan wat meer horloges verkopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *