Apple wil probleem niet verhelpen, wordt aangeklaagd

Verkoop iPhone 6S valt terug
En de aanklacht is niet zomaar van een consument.

De aanklacht is namelijk afkomstig van een Australische waakhond. In 2016 kwamen de iPhone 6 en 6 Plus van Apple negatief in het nieuws. Wie de smartphones van Apple ter reparatie bij een ander bedrijf bracht kon rekenen op permanente schade. We omschreven het probleem vorig jaar in DIT artikel:

Error 53 treedt op na een reparatie die niet door Apple is verricht. Het heeft allemaal te maken met de vingerafdrukscanner/Touch ID-sensor. Na de reparatie wordt de vingerafdruk niet meer herkend en de scanner uitgeschakeld. Als er vervolgens een update van iOS wordt geïnstalleerd gaat de iPhone op slot. Als er nieuwe onderdelen worden gevonden wordt error 53 weergegeven.

Ook in Australië waren er gedupeerden met een gebrickte iPhone. Apple is deze groep, op excuses na, nooit tegemoet gekomen en nu heeft de Australische waakhond een klacht tegen het Amerikaanse bedrijf ingediend. Volgens de waakhond was Apple misleidend en foutief bezig als het ging om consumentenrechten.

De waakhond vindt het belachelijk dat Apple vaak geen apparaten wil repareren die eerst door derden geprobeerd zijn te maken. De kwestie ligt extra gevoelig door Error 53, omdat het in dat geval ging om een fout van Apple zelf. De techgigant uit Cupertino heeft nog niet publiekelijk gereageerd op de aanklacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *