Apple-winkel iCentre bijna failliet [updated]

Auteur: , 1 Reactie
iCentre bijna failliet

Met 34 winkels zijn ze de grootste winkelketen met louter Apple-producten. Nu balanceren ze op het randje van faillissement. Heeft de opkomst van de officiële Apple Stores wellicht een te grote impact gehad?

Uitstel van betaling

Uit het surseanceregister van de rechtbank blijkt dat de reseller afgelopen vrijdag uitstel van betaling heeft aangevraagd. Vaak leidt dit tot een faillissement, al hoeft dat niet altijd het geval te zijn. De toekomst van iCentre ziet er echter niet rooskleurig uit. Van bronnen binnen iCentre hebben we vernomen dat er vanmiddag een notificatie naar de iCentre-medewerkers wordt verstuurd, waarschijnlijk over een faillissement dat vandaag nog wordt aangevraagd.

Minder winst?

In 2012 nam iCentre concurrent iAmStore nog over. In 2011 bedroeg de jaarwinst 3,1 miljoen euro, bij een omzet van 116 miljoen euro. Dit was al iets lager dan de winst in 2010: 3,5 miljoen euro. Over de reden van het dreigende faillissement is het nu slechts gissen, maar de opkomst van officiële Apple Stores in Nederland kan als een logische reden worden aangemerkt voor teruglopende verkoopcijfers. Van een bron binnen iCentre horen we dat het aantal klanten al even terugliep.

iCentre Almere, in betere tijden

Tweakers meldt dat Apple al een jaar lang geen producten meer levert aan iCentre, en het bedrijf de hardware bij Mediamarkt Duitsland moet halen. Wij vernemen echter dat iCentre zijn producten nog steeds via de officiële Apple-distributeur in Breda kreeg, en hardware niet op eigen houtje uit het buitenland bij elkaar hoeft te schrapen.

Over de toekomst van iCentre, en wat dit voor de medewerkers van de 34 winkels betekent, zal later vandaag waarschijnlijk meer duidelijk worden.

UPDATE: Apparata heeft vernomen dat BAS Group, de grootste elektronicaretailer van Nederland en eigenaar van Dixons en Mycom, interesse heeft om iCentre een doorstart te laten maken onder zijn vleugels. Hierover zouden momenteel gesprekken worden gevoerd.



1 reactie

De kennis en vooral de service was echt om te huilen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).