‘Apple zou moeten stoppen met top-lijstjes in de App Store’

Apple App Store lijstjes
Tenzij je je iPhone, iPad of iPod hebt bevrijd met een jailbreak, zit je vast aan Apple’s App Store om een app op je toestel te installeren. Zolang je geen “exotische” wensen hebt waar Apple het niet mee eens is, kun je in de App Store voor de meest uiteenlopende zaken wel een app vinden.

Apple helpt ons door lijstjes te presenteren van de populairste betaalde apps, populairste gratis apps en de apps die het meest hebben opgebracht. Misschien vind je dergelijke overzichtjes handig, maar volgens scenarioschrijven en app-ontwikkelaar John August zou de App Store veel beter af zijn zonder deze lijstjes. Ze zijn slecht voor de ontwikkelaars, voor de consument en uiteindelijk dus ook voor Apple.

Slecht voor de consument

Een uiterst beroerde app kan om verschillende redenen plots aan populariteit winnen. Wanneer Justin Bieber met meer dan 40 miljoen volgers twittert dat hij een app leuk vindt (om maar een raar voorbeeld te noemen) zullen ongetwijfeld honderdduizenden -zo niet- miljoenen van zijn volgers zonder na te denken de app ook downloaden. Wanneer zo’n app daardoor vervolgens in het top-lijstje van de App Store verschijnt, wordt het effect alleen maar versterkt en zullen nog meer mensen de app downloaden, wat de positie in de lijst verder verstevigt.

Positie in lijst zegt helemaal niets over de kwaliteit en het nut van de app. Wanneer iedereen de app na een dag weer verwijderd, komt dat verder niet tot uiting.

Slecht voor de ontwikkelaar

In de lijst met de populairste betaalde apps staan bijna altijd de meest goedkope apps. Om die reden kan het voor ontwikkelaars een afweging zijn om hun app lager te prijzen om te voorkomen dat je totaal niet opvalt, maar dat heeft ook nadelen.

Even een simpel voorbeeld. Stel dat een app 10 euro moet kosten en deze wordt 100 keer per week verkocht, dan verdien je als ontwikkelaar 1000 euro. Wanneer je de app afprijst naar 5 euro en je verkoopt ‘m daardoor 200 keer, dan heb je nog altijd evenveel verdiend. Of wanneer je je app 1000 keer verkoopt voor 1 euro. In alle gevallen verdien je dus evenveel, maar in het laatste geval moet je potentieel wel support kunnen bieden aan 10 keer zoveel gebruikers als in het eerste geval.

Apple probeert dit op te vangen met de lijst van apps die het meest opgebracht hebben. Op die manier kunnen apps die duurder zijn en daardoor minder gedownload worden, zich toch in de kijker spelen. De dure navigatie app van TomTom stond steevast hoog in die lijst, maar momenteel wordt deze lijst vooral gevuld door initieel goedkope of gratis games, met die toch veel opbrengst genereren door de mogelijkheden van in-app aankopen.

App ontwikkelaars worden hierdoor min of meer gedwongen om hun prijzen laag te houden, ondanks dat een uitgebreide en goed doordachte app best iets meer zou mogen kosten.

Alternatief

Aanbevelingen voor apps als bijvoorbeeld Whatsapp, Google Maps, Youtube en Facebook voegen in top-lijstjes nog nauwelijks iets toe aangezien die zo onderhand tot ieders standaard app-uitrusting behoren. De App Store zou veel beter af zijn met een top favorieten lijst waarin apps verschijnen die door gebruikers als favoriet zijn aangemerkt. Nog mooier zou het zijn wanneer dit beter afgestemd wordt op de gebruiker, meer volgens het Genius mechanisme van: “Als dit een favoriete app is, dan vind je deze app misschien ook wel aardig”. Pas wanneer dat goed werkt, kunnen echt zinvolle suggesties kunnen worden gedaan.

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *