Apple’s omzet stijgt, maar Huawei wint

Het gaat goed, maar misschien niet goed genoeg
Apple doet het ontzettend goed, maar daar hebben de Chinezen geen boodschap aan…

Het derde kwartaal is voorbij en dat betekent dat Apple weer haar lichtelijk wazige kwartaalcijfers deelt. Het miljardenbedrijf mag zeker niet klagen, want Apple verkocht net zoveel toestellen als in het derde kwartaal van 2017. Helaas voor het Amerikaanse bedrijf zijn ze daarentegen hard ingehaald door de Chinezen.

Kwartaalcijfers Apple
Uit de cijfers blijkt dat Apple met 41,3 miljoen iPhones bijna exact zoveel toestellen heeft verkocht als in het derde kwartaal van 2017. Ook het aantal verkochte iPads blijft met ongeveer 11,5 miljoen eenheden gelijk aan Q3 2017. Alleen het aantal Mac’s is met zo’n 13% gedaald naar 3,7 miljoen stuks.

Hoewel de kwantiteit van de belangrijkste Apple-producten (de iPhones en iPads zijn goed voor ruim 60% van alle Apple-omzet) nauwelijks steeg, is de totale omzet in een jaar tijd van $45,4 miljard gestegen naar $53,3 miljard. Dat zou onder andere komen door duurdere iPhones.

Huawei wint
Ondanks de zeer positieve cijfers van het bedrijf uit Silicon Valley, zijn het de Chinezen die de zilveren medaille stelen. Cijfers van meerdere onafhankelijke instellingen, waaronder het International Data Corporation (IDC), stellen dat Huawei namelijk over Q2 van 2018 meer smartphones verkocht dat de premium topper.

Het is voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2010 (!) dat Apple niet op de eerste of tweede plek van ’s werelds bestverkopende smartphonemerken staat. De strijd der titanen tussen Samsung en Apple is dus een spreekwoordelijk ‘ménage à trois’ geworden.

Vice president van het IDC Ryan Reith spreekt zijn respect voor Huawei uit: “De constante groei van Huawei is zachtst gezegd indrukwekkend, evenals de kwaliteit van het bedrijf om zich in markten te bewegen waar het merk tot voor kort volledig onbekend was.” Een zacht prijsje voor een solide toestel is natuurlijk ook geen moeilijke verkoop.

De aspiraties van het miljardenbedrijf uit China zijn overigens niets nieuws. Sterker nog, het bedrijf liet recentelijk weten voor de tweede plaats op de smartphone wereldranglijsten te mikken in 2019. Ook wil Huawei Samsung verslaan op het gebied van buigbare smartphones. Dat Huawei langzaam voorop aan het komen is, lijkt nu meer dan duidelijk te worden, maar hoewel ze de slag hebben gewonnen, is de oorlog voorlopig nog vol aan de gang.

11 reacties

  1. Ik geef je op een briefje dat over een jaar of twee, drie, Xiaomi en BBK (Oppo, OnePlus en Vivo) zich hier ook tussen nestelen. Om één simpele reden: value-for-money. Waar Apple marges maakt van 65-75% op hun telefoons, nemen die Chinezen al genoegen met 5%.

    En ik merk om me heen steeds meer dat (voorheen) verstokte iPhone-gebruikers er een beetje klaar mee zijn om óf iedere keer weer een klein fortuin neer te leggen voor een telefoon óf vier jaar lang een telefoon te gebruiken die na verloop van tijd steeds trager wordt en na twee jaar feitelijk al weer hopeloos ouderwets uitziet in vergelijking met (goedkopere) flagship phones met Android.

  2. Wat een oeverloos gelul. Iemand die een huawei koopt zal niet snel naar Apple gaan en andersom. Het is zoals Mercedes vergelijken met een wagen van een niet premiumconstructeur. Een iPhone van 2 jaar oud is een 7, die is bijlange niet traag en kan nog jaren updates krijgen, in tegenstelling tot de meeste Androids.

  3. Een beetje Huawei kost tegenwoordig ook al 700 of 800€. En aan het einde van de dag bepaalt in een vrij land nog iedereen lekker zelf wat hij koopt en waar hij zijn geld aan wil geven. Ik heb een iPhone, vriendin ook. Maar we gaan ook nooit op buitenlandse reis/roken niet.

    • @luxaeterna: alleen de Huawei P20 Pro zit in die prijsklasse. En daarvan kun je verwachten dat deze na verloop van tijd ook nog wel wat in prijs zal zakken.

      Daarnaast, zo’n beetje elke Huawei krijgt een goedkopere ‘kloon’ onder de merknaam Honor. Voor bedragen van tussen de 400-800 euro koop je telefoons die nauwelijks onder doen voor de high end telefoons van Apple, Samsung en bijvoorbeeld ook Sony en HTC.

  4. Dames

    Wanneer apple net zoveel (duurdere) iphones verkoopt als daarvoor …

    dan snoept huawei dus aandeel weg van ANDERE ANDROID telefoons …

    Wederom een verkeerd artikel met een verkeerde vergelijking. Huawei vergelijken met andere android fabrikanten was meer op zijn plaats geweest

  5. In principe is het natuurlijk geen vergelijking. Het is hetzelfde als zeggen dat Hyundai een merk als, zeg het eens, BMW voorbij is gegaan. Apple richt zich voornamelijk op de premium-markt met grotere marges en een hogere prijs. Huawei mikt op een veel bredere markt. Er zijn dure toptoestellen en voordelige instappers. De value-for-money is enorm. Dat ze Apple voorbij gegaan zijn lijkt mij niet meer dan logisch. Ik ben vooral benieuwd hoe het landschap er over 5 jaar uit ziet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *