Autofabrikanten snijden Apple en Google de pas af

Autofabrikanten snijden Apple en Google de pas af
De data die moderne auto’s creëren zijn geld waard. Héél veel geld. Met informatie over hoe hard er wordt gereden, geremd, wat de bestemmingen zijn en hoeveel brandstof er nog in de tank zit kunnen automerken lucratieve e-commerce projecten optuigen. En Google en Apple weten dat.

Diverse autofabrikanten hebben aangegeven dat ze bezorgd zijn over de inmenging van Apple, Google en andere techbedrijven in auto’s. Infotainmentsystemen als Android Auto en Apple CarPlay zijn nog maar het begin, Google en Apple hebben namelijk ook om toegang tot overige voertuigdata gevraagd.

Reuters deed onderzoek en kwam erachter dat vrijwel alle grote autoconcerns dergelijke data juist niét willen delen met Apple en Google. Niet omdat uw privacy ze zoveel waard is, nee, uiteraard om er zelf businessmodellen op te zetten. Als auto’s straks standaard een internetverbinding hebben, geeft dat interessante data waar nog interessantere analyses op losgelaten kunnen worden.

Ford-topman Don Butler daarover:

“We need to control access to that data. We need to protect our ability to create value”

De tijd zal leren wat autofabrikanten straks met die data gaan doen, maar het moge duidelijk zijn dat ze dit zo min mogelijk met derden willen delen. Analisten verwachten dat de waarde van autodata kan groeien tot 40 miljard dollar per jaar, wat de keuze van autofabrikanten om Google en Apple de pas af te snijden enigszins verklaard.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *