Belgische fiscus rekent af met Bol.com handelaren

Belgische-fiscus-Bol.comAl 171 Nederlandse handelaren onderzocht.

Bol.com is voor veel mensen een steeds meer geliefde plek om online te shoppen. Sinds Bol.com haar platform ook tegen een vergoeding ter beschikking stelt aan andere ondernemers ontdekken ook steeds meer handelaren hoeveel omzet Bol.com hen kan brengen. Aangezien internet geen grenzen kent is het voor veel ondernemers aantrekkelijk om ook in (Nederlandstalig) België te leveren. De Belgische belastingdienst heeft op deze ondernemingszin een minder grenzeloze blik, zo blijkt uit recente berichten. Zij openen steeds vaker de jacht op Nederlandse ondernemers die op Bol.com aan Belgische klanten verkopen en daar geen Belgische BTW afdragen. De ondernemers begrijpen dit vaak niet aangezien zij wel gewoon Nederlandse BTW afdragen. De Nederlandse ondernemers worden nu steeds vaker beboet door de Belgische overheid.

De Belgische wet kent een bepaling dat wanneer een bedrijf voor meer dan 35.000,- Euro verkoopt in België, dit bedrijf zich ook in België moet registreren en Belgische BTW moet afdragen. De Belgische FIOD constateerde dat Nederlandse bedrijven dit in 2017 en 2018 vaak niet gedaan hebben. Zij onderzochten tot nu toe 171 bedrijven. De eerste 40 onderzochte bedrijven waren, bij elkaar gerekend, goed voor EUR 5 miljoen extra BTW en 1 miljoen Euro boete. Hoeveel de Belgische belastingdienst nog wil ontvangen van de 131 andere bedrijven is niet bekend. Overigens toont de Belgische inspecteur in de regel begrip voor de situatie. Er volgt dan een verlaagde boete of waarschuwing voor betrokken ondernemers.

De ondernemers zijn vaak volkomen verrast door de situatie en gaan ervan uit dat zij, door in Nederland BTW te betalen, aan hun verplichting hebben voldaan. Dit blijkt niet zo te zijn. Er geldt namelijk een Europese regel die dubbele belasting voorkomt. Dit betekent dat de ondernemer die op Bol.com verkoopt zich, voor zover de omzet in België behaald wordt, het BTW-bedrag boven 35.000,- in België moet afdragen. Als zij dit per ongeluk in Nederland hebben aangegeven en betaald kunnen zij deze teveel betaalde belasting terugvorderen.

De ondernemers zijn uiteraard niet blij met de gang van zaken en verwijten Bol.com dat zij ten eerste niet goed worden voorgelicht over de situatie en ten tweede niet goed inzichtelijk krijgen welke omzet in welk land is behaald. Zij ervaren de reactie van Bol.com die vooral met algemene voorwaarden en ‘eigen verantwoordelijkheid’ schermt als koud en afstandelijk. Bovendien vinden zij dat Bol.com een zorgplicht heeft om hen op deze regelingen te wijzigen aangezien Bol.com een vergoeding inhoudt op de omzet die de winkeliers via Bol.com maken.

Hoe dit ook afloopt, deze papierwinkel zou eigenlijk niet meer moeten kunnen in een verenigd Europa. Bovendien is er uiteindelijk maar 1 partij die voor de extra kosten opdraait….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *