Bestuur Assassin’s Creed op PC voortaan met je ogen

Assassins-creed-eye-tracking
Games puur met een controller of muis besturen is ouderwets, tegenwoordig helpen onze ogen ook een handje, dat bewijst deze video wel.

Tobii, een bedrijf dat eye tracking technologie ontwikkelt, kondigde onlangs aan dat Assassin’s Creed: Rogue op de PC ondersteuning zou krijgen voor hun oogbesturingstechnologie. Volgens Tobii is dit de eerste keer dat een dergelijke AAA-titel op deze manier bestuurd kan worden.

Unieke speelervaring
Door de Steel Series Sentry Hardware te gebruiken, wordt de richting waarin de speler kijkt gelijkgetrokken aan dat van de hoofdpersoon in de game. Als jij naar links kijkt, kijkt hij ook naar links, en dat moet volgens Tobii voor een unieke speelervaring zorgen.

Infraroodprojectoren in de Steel Series Sentry volgen de ogen van de speler, en vertaalt dit vervolgens naar het virtuele personage. Door het camerastandpunt vervolgens zo te tweaken dat het fijn is aan je ogen, ontstaat er na een beetje oefening een heel natuurlijke manier om rond te kijken in Assassin’s Creed.

Infinite screen
Tobii noemt hun techniek het ‘infinite screen’, omdat je niet langer gebonden zou zijn aan het formaat van je scherm om een goede indruk van een virtuele omgeving te krijgen. Mocht je toch even die extra nauwkeurigheid nodig hebben, dan kun je op ieder moment weer terugswitchen naar je muis.

Hoewel dit slechts een eerste stap is, benadrukt Tobii dat er al allerlei andere functies van eye tracking staan te trappelen om in games geïntegreerd te worden. Zo kunnen personages reageren op het feit of je wel of geen oogcontact met ze maakt, of worden bepaalde objecten of personages pas ‘geactiveerd’ als een speler er naar kijkt. Ook praat Tobii in een blog over Multidimensional Movement, waarmee de speler zijn muis gebruikt om te schieten en tegelijkertijd met zijn ogen een granaat mikt en weggooit.

[gv data=”Bwfc03vm97o”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *