Biedingsoorlog losgebarsten om Nokia Here-kaarten

Here Logo op kaart

Er is een ware biedingsoorlog losgebarsten rond de Nokia Here kaarten. Partijen als Microsoft, Facebook, Samsung, BMW, Mercedes en Uber tonen zich erg hebberig als het gaat om de kaarten van Nokia. Vooral Uber is bereid zeer diep in de buidel te tasten.

Uber kennen we natuurlijk allemaal van de smartphone-app waarmee je gemakkelijk een taxi bestelt. Maar dat is voor het bedrijf pas het begin. Steeds meer tonen ze de ambitie een serieus vervoersbedrijf te zijn. Voor de routes zijn ze daarbij vooralsnog volledig afhankelijk van Google Maps.

Niet lang meer misschien, want Uber heeft een bod uitgebracht op de belangrijkste concurrent. Here is eigendom van Nokia en naar verluidt heeft Uber er 3 miljard dollar voor over (volgens anonieme bronnen binnen Nokia). Een samenwerkingsverband van de Chinese zoekgigant Baidu en drie Duitse autofabrikanten (BMW, Audi en Mercedes-Benz) zou ook een bod hebben uitgebracht. De hoogte is niet bekend, maar zal vergelijkbaar zijn met dat van Uber. En dat terwijl Here bij Nokia voor ‘slechts’ 2 miljard euro in de boeken staat.

Waarom zijn deze partijen bereid zulke enorme bedragen neer te leggen voor Here? Steeds meer apps en tech-startups hebben de informatie van digitale kaarten nodig. Denk aan Google’s zelfrijdende auto’s en apps als Uber en AirBnB, maar ook Amazon en FedEx maken veel gebruik van up-to-date-routeinformatie. Verwacht wordt dat dit in de toekomst alleen nog maar toe zal nemen. Daarnaast willen de Duitse automerken onafhankelijk zijn van Apple en Google, aangezien die ook bezig zijn met (zelfrijdende) auto’s en daardoor een concurrent worden.

Here heeft een marktaandeel van maar liefst 80% in de sector van ‘ingebouwde navigatiesystemen’. Nu is het de vraag of deze in handen zal vallen van de traditionele auto-industrie, of een ambitieuze startup. Verwacht wordt dat Nokia de verkoop eind mei zal aankondigen. Wordt vervolgd…

Nog geen reacties

  1. laat de duitse drie het alsjeblieft kopen, dan komt er zeker iets van terecht en hoeven we niet naar die hopeloze google en apple maps te luisteren. overigens ook goed dat de 3 gaan samenwerken.

  2. Zoals in het artikel ook kort is vermeld heeft here inderdaad een enorm klantenbestand. Vermeldenswaardig is dat here het oude navteq onder een nieuwe naam is, je weet wel, waar al die CD’s/DVD’s voor je navi vandaan kwamen. Dus ja, een overname kan grote invloed hebben.

    • @knipperlichtje: kut cd’s…. je kon ze maar 1 keer gebruiken en daarna kon je ze wegflikkeren of in zo’n stinkend tasje stoppen…. heb ze hier nog steeds liggen. voor elke leasebak kon je wel weer nieuwe cd’s kopen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *