Zo werkt de Christelijke ‘zondenvrije’ Facebook

Facegloria
Facegloria is een gat in de markt.

Bij het inloggen drijven wolkjes voorbij en zodra je gaat chatten, klinkt er Gospel-muziek. Liken doe je door op ‘amen’ te klikken. Dit is Facegloria, het Christelijke socialmedia-platform. Geloof het of niet, maar de site heeft al meer dan 100.000 gebruikers.

“Op Facebook zie je veel geweld en pornografie. Daarom wilden wij een netwerk oprichten waar we kunnen praten over God en zijn woord kunnen verspreiden”, legt Atilla Barros, webdesigner en een van de oprichters, uit.

Brazilië telt 42 miljoen protestanten, en hun aantal neemt toe ten opzichte van het aantal katholieken – de doelgroep voor een evangelische facebook-versie lijkt dus groot genoeg. De site bant niet alleen een lange lijst scheld- en vloekwoorden, maar bijvoorbeeld ook alle afbeeldingen die met homoseksualiteit te maken. Achter de schermen zitten 20 vrijwilligers klaar om de content te monitoren. Die discussiëren met elkaar over het al dan niet toestaan van alles variërend van foto’s met alcohol of tabak tot bikinishots. “Zondenvrij” gaat hier dus tamelijk ver.

Uiteraard zijn de oprichters ambitieus. “We hebben het Faceglory-domein gekocht in het Engels en allerlei andere talen. We willen een serieuze concurrent zijn voor Facebook en Twitter.” Dan moeten ze natuurlijk wel even de rechtszaak winnen die ze binnenkort ongetwijfeld aan hun broek zullen krijgen.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *