Call of Duty-fans woest op makers Black Ops 4

Pijnlijk
Had Activision een blackout toen het dit plan doordrukte?

Terwijl ik lekker bij Apex Legends blijf (en het overgrote merendeel battle royale-liefhebbers lekker Fortnite speelt) zitten Call of Duty-fans lekker Blackout te spelen. Althans, tot gisteren, want ontwikkelaar Treyarch voegt met de laatste update een wel heel rare mechaniek aan de game toe.

De battle royale-modus van Black Ops 4 was een zeer solide toevoeging aan de franchise, maar een ogenschijnlijk onschuldige toevoeging aan de gamemodus gooit roet in het eten. De game bevat namelijk nu dagelijkse- en wekelijkse uitdagingen waar spelers beloningen mee kunnen verdienen.

Nu is het doorgaans een geweldig idee om spelers meer te doen te geven. Daar loopt Apex Legends per slot van rekening ook behoorlijk op stuk. Maar waar Apex langzaam omvormt tot het content-model van Fortnite, gaat Call of Duty Blackout richting een verdienmodel van Electronic Arts. En ja, met die bevlekte naam wil op dit moment geen enkele studio geassocieerd worden.

Beloningen gaan naar de zogenoemde Blackjack’s Stashes, waar bijvoorbeeld wapens naartoe gaan die spelers met de challenges hebben verdiend. Maar hier is het nare: een verdiend wapen kan alleen gebruikt worden in Blackout als het ook verdiend is in het reguliere Black Ops 4 via loot boxes.

En je raadt het al, het verdienen van bijvoorbeeld DLC-wapens kan alleen als je de DLC gekocht hebt, om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid tijd die een speler in de game moet stoppen om wapens op de Black Market te kunnen kopen. Sommige Blackout-spelers die de DLC gekocht hebben of echt geld in de Black Market hebben gestoken, krijgen dus een wapen dat anderen niet kunnen krijgen.

Voor degene die stelt dat Black Ops 4, met singleplayer, multiplayer en een gehele battle royale-modus, best wat extra geld mag verdienen, heeft geen ongelijk. Maar hoe Treyarch het aanpakt is werkelijk misselijkmakend. Spelers in een battle royale-game moeten allemaal dezelfde kans hebben om dezelfde gear te kunnen krijgen. Door deze mechaniek hebben spelers met een dikke portemonnee een voordeel tegenover niet betalende spelers.

Om het geheel nog ingewikkelder te maken, spreekt ontwikkelaar Treyarch zélf uit tegen microtransacties en pay walls. In een onthullend artikel van Kotaku laten anonieme medewerkers weten hoe erg ze worden uitgeknepen door hun baas, een beetje zoals bij Red Dead redemption 2.

Absurd overwerken is de laatste tijd helaas zeer gebruikelijk in de game-industrie (zo ook bij Rockstar met Red Dead Redemption 2) maar het uitspreken tegen je moederbedrijf is wel uniek. Iets zegt me dat dit de laatste Call of Duty-game was die Treyarch voor de steenrijke uitgever heeft mogen maken…

Eén reactie

  1. Halverwege het artikel ben ik afgehaakt, toen wilde ik het al niet meer volgen. Point made. Vreselijke situatie. Op dit moment zitten we in de lootbox generation. Een zeer vervelend tijdperk voor gaming kan ik je wel zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *