Candy Crush maker heeft handelsmerk op woordje “Candy”

Candy Crush
King, de maker van het verslavende en immens populaire spelletje Candy Crush, heeft in de Verenigde Staten het woordje “Candy” geregistreerd als handelsmerk. Verschillende game-ontwikkelaars hebben intussen een dwingend schrijven van King ontvangen.

Op 2 februari 2013 diende King bij de “US trademark office” een aanvraag in om het woord “Candy” in relatie tot videogames en (gek genoeg) kleding te claimen. Dit verzoek werd vorige week op 15 januari gehonoreerd.

“Belachelijk en frustrerend!”, aldus Benny Hsu, ontwikkelaar van de game “All Candy Casino Slots – Jewels Craze Connect: Big Blast Mania Land”. Hij ontving een brief van King dat zijn game inbreuk maakt op het handelsmerk doordat er in de titel en het icoon “Candy” gebruikt wordt. Dat zou volgens King bij mensen tot verwarring kunnen leiden en daarvan ondervindt King dus schade. Dat het hier gaat om “Candy Slots” doet er volgens King niets aan af.

Ondanks dat King erin geslaagd is om het handelsmerk te verkrijgen op een redelijk generiek woord als “Candy”, vragen deskundigen op dit gebied zich af in hoeverre King ook in alle gevallen ten overstaan van een rechter vermeend inbreuk kan verbieden. Zo zal Apple bijvoorbeeld nooit kunnen verbieden dat een groenteboer met appels adverteert, maar wel wanneer elektronicafabrikant de naam Apple hanteert. Tussen deze twee uitersten zit nogal een grijs gebied.

Voor game-ontwikkelaars in de App Store ligt dit genuanceerder. Zij hebben vaak niet de middelen om de zaak hoog op de spits te drijven en gehoorzamen dan maar gewoon. Bovendien was de brief die Benny Hsu ontving langs “Apple’s legal department” geweest. En we hebben eerder gezien dat Apple er totaal geen moeite mee heeft om een app (met of zonder duidelijke opgaaf van reden) te weren en dan kom je de App Store simpelweg niet in. (via: gamezebo)

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *