Captain Marvel reviews: Geladen, gewoontjes, maar goed

Netjes hoor, Larson
De aanloop naar Captain Marvel was politiek geladen, maar is de film zelf te pruimen?

De aanloop maar Marvel’s ‘meest unieke’ superheldenepos tot nu toe, Captain Marvel, werd geteisterd door turbulentie. Enerzijds had je de doorgewinterde Marvel-fan die zich wederom kon verheugen op een gewone Marvel-film, terwijl politiek geĆ«ngageerde filmgangers aan het discussiĆ«ren waren over de vrouwelijke hoofdrol, feminisme en seksisme. Dat geeft Brie Larson’s interpretatie van Carol Danvers/Captain Marvel een beetje politieke lading mee, maar dat weerhield Marvel er niet van om wederom een solide film neer te zetten.

Screenrant: 4/5 sterren
Screenrant – evenals andere media in dit overzicht – kiest voor de (semi-)politieke insteek en noemt het dan ook een ‘empowering MCU origin story’, een film die de eerste vrouwelijke hoofdrolspeler in de Marvel-franchise macht mee geeft. Dat vind ik als neutrale filmganger leuk en aardig, maar kan de film nog wat bij me losmaken na het leger aan voorgaande Marvel-films? Volgens Screenrant wel.

[gv data=”Z1BCujX3pw8″][/gv]

“In plaats van het vertellen van een lineair verhaal, het chronologische verhaal van hoe een gewoon mens een superheld wordt, introduceert Captain Marvel ons aan een karakter met krachten en duiken we vervolgens dieper in haar verleden. Het is een niet traditionele manier om een origin story te vertellen en het helpt om de bekende formule wat aan te passen zodat de film uit de line-up van dozijnen andere origin story-films springt.”

The Guardian: 3/5 sterren
The Guardian benoemt Brie Larson als de drijfveer van de film, maar is het niet volledig eens met Screenrant. “Ze heeft een ondeugend gevoel voor humor, vergelijkbaar met dat van Tony Stark. (…) En ze vuurt stralen van pure energie uit haar vuisten, wat tof is; zelfs vergeleken met veel andere Marvel-krachten. Het is alleen jammer dat de film die haar introduceert zo weinig opmerkelijk is.”

Het Britse medium ziet het niet flexibele origin story-format als schuldige voor de weinigzeggende film. Dat gezegd hebbende probeert Marvel wel wat nieuwe dingen te doen met Captain Marvel: “Het omarmen van de jaren ’90 is een genot. De grootste kracht van de film is daarentegen de kern van vrouwelijke vriendschap. Carol Danvers is de enige Marvel-held die we stomdronken willen zien worden terwijl ze liedjes van No Doubt uitspuwt. Daar kunnen we haar tenminste voor liefhebben.”

IGN US: 8,3/10
IGN is overduidelijk fan van de Marvel-franchise (en dat is okay!), want 8,3 is een hoog cijfer voor de meeste films, laat staan nĆ³g een Marvel-origin story. Dat gezegd hebbende focust de game website weer op andere dingen dan bijvoorbeeld Screenrant of The Guardian.

[gv data=”0LHxvxdRnYc”][/gv]

“Jackson’s vlekkeloze jongere gezicht en de visual effects die bij de Skrulls (en hun shape-shifting transformaties) horen zijn allemaal geweldig goed gedaan. De animaties mengen naadloos met de praktische effecten die gebruikt zijn voor de Skrulls’ natuurlijke groene huid.”

Al met al is IGN op wat kleine punten na volledig positief over de film: “Het lukt Captain Marvel om de beste ideeĆ«n omtrent een MCU origin story (zoals Iron Man of Thor) te gebruiken terwijl het zowel herkenbaar als vers aanvoelt. Brie Larson’s geweldige performance geeft Carol Danvers een kleurrijke, vrolijke interpretatie die perfect past in de toekomst van het MCU, wat dat ons ook mag brengen.”

Nou, IGN, wij weten al precies wat de toekomst van het MCU ons gaat brengen. Check in dit artikel onze voorspellingen daarover.