CDA: fietsend bellen moet worden verboden

CDA: fietsend bellen moet worden verboden
Wie zich afzondert van de realiteit door op de fiets in een telefoonscherm te verdwijnen, moet aansprakelijk kunnen worden gesteld bij een ongeluk. Sterker nog, er zou een verbod moeten komen.

Althans, dat vind het CDA. De partij wil fietsers meer aansprakelijk stellen voor schade als zij een aanrijding veroorzaken door telefoongebruik op de fiets. Dat zei Sander de Rouwe, Tweede Kamerlid voor het CDA, in Radio EenVandaag.

Scheef

Omdat de wet de fietser ziet als zwakkere verkeersdeelnemer, is de automobilist nu altijd voor tenminste 50 procent van de schade van de fietser aansprakelijk. De Rouwe: ‘Dat vind ik scheef. Als je schade veroorzaakt, omdat jij aan het bellen bent, moet je ook volledig betalen.’

De Rouwe wil ook dat minister Schultz van Infrastructuur gaat onderzoeken of een verbod op bellen op de fiets ingevoerd kan worden. In Duitsland en België is niet-handsfree bellen op de fiets al verboden. De Rouwe: ‘Of een verbod in Nederland haalbaar is, zal moeten blijken.’

Wie belt er nou nog (op de fiets)?

We vroegen ons af hoe hardnekkig het smartphonegebruik op de fiets in Nederland eigenlijk is. De meest recente cijfers daarover komen uit een studie van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Daarin wordt een observatiestudie in de stad Groningen aangehaald, waar is gekeken naar het apparatuurgebruik van fietsers. Op basis van deze gegevens is voor heel Nederland geschat dat iets meer dan 6% van de fietsers apparatuur gebruikt tijdens het fietsen: 5% luistert naar een audiospeler; iets meer dan 1% belt met een mobiele telefoon en iets meer dan 0,25% bedient het menu van de mobiele telefoon voor sms’en, invoeren van een telefoonnummer of iets anders.

Uit een internetenquête onder 2.500 Nederlandse fietsers (Goldenbeld) blijkt echter dat 17% van de fietsers tijdens (bijna) elke rit een apparaat gebruikt. Het vaakst gaat het dan om het luisteren naar muziek: 15% van de fietsers geeft aan bijna elke rit naar muziek te luisteren, 3% van fietsers zegt zelf te bellen of te worden gebeld, 3% laat weten een bericht te lezen of te sturen, en bijna 2% geeft aan apparatuur te gebruiken om informatie te zoeken tijdens het fietsen. Bijna een derde van fietsers zegt tijdens het fietsen juist nooit een apparaat te gebruiken.

4 reacties

  1. Nou ik vind het (handsfree) luisteren naar muziek op de fiets toch wel van een andere gradatie dan het (niet hands free) bellen, smsen/appen/facebooken.

    Bij het eerste hoor je weliswaar minder van de omgeving, maar je hebt tenminste wel je handen en ogen(!!!) vrij om op te letten. Daarnaast kan je met een headset ook verantwoord(er) telefoneren.

    ‘Op gehoor fietsen’ moet je sowieso niet doen, net als de straat oversteken, autorijden of wat dan ook. Alleen al dat gezeur dat elektrische auto’s ‘levensgevaarlijk’ zijn omdat je ze niet aan hoort komen… daarvoor hebben we dus OGEN gekregen.

  2. Als ze dat “op de fiets belverbod” net zo hard handhaven als het telefoneer verbod in de auto, is het een hoop gedoe om niets. Ik zie/ontwijk nog dagelijks lapzwansen die al bellende in de auto aan het slingeren zijn. Geen popo in zicht om die personen een boete te geven. Ik bel zelf ook op de fiets en hier zijn alle fietspaden netjes gescheiden van het overige verkeer. Laat ze maar lekker boefjes gaan vangen i.p.v. nog meer redenen zoeken om mensen op de fiets te storen met onzin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *