CoD Modern Warfare – 3 weken om 3 grote problemen te fixen

Nog 3 weken Acti
Er moeten nog een aantal grote problemen worden rechtgetrokken voor de launch van Modern Warfare.

Over ongeveer 3 weken komt Activision met hun nieuwste goudmijntje in de vorm van Call of Duty: Modern Warfare. De aanloop naar de release was grotendeels positief met een gigantische hype train en een veelbelovende beta. Maar ondertussen beginnen zowel critici als fans zich een beetje zorgen te maken om deze soft reboot; wat nou als Modern Warfare wordt waar we allemaal bang voor zijn? Dit zijn 3 problemen die ontwikkelaar Infinity Ward en uitgever Activision moeten fixen om Modern Warfare tot modern pareltje te verheffen.

Voordat de boze reacties binnenstromen, mag gezegd worden dat Modern Warfare eindelijk weer een moderne shooter (en dus geen sci-fi of historische shooter) is waar veel fans en afgehaakte CoD-spelers op zaten te wachten. Er is dan ook geen twijfel over mogelijk: deze game gaat records verbreken en ontzettend goede cijfers krijgen. Maar dat neemt niet weg dat er ook een heleboel mis is met de titel.

[gv data=”J7Ivdq5E-fs”][/gv]

Shake your money maker
De voornaamste reden waarom uitgever Activision de laatste weken onder vuur staat, is het feit dat gamers een verschrikkelijk verdienmodel zien aankomen. Hoewel nog niet bevestigd, weten we 99% zeker dat loot boxes van de partij zullen zijn. Sterker nog, alles wijst erop dat zelfs wapens (eventueel later na de lancering) uit loot boxes verdiend moeten worden, wat de game een pay-to-win-systeem meegeeft.

Nu, Activision heeft hier nog niet op gereageerd, maar dat is precies het punt; de uitgever heeft op geen enkele manier ontkend dat dit een feature gaat zijn. Dat terwijl dit een van de grootste zorgen van de community is, dus willen ze extra pre-orders en goede reviews binnenharken, dan zou nu het moment zijn om alles even recht te zetten. Activision, jullie weten me te bereiken!

Kortom, afhankelijk van hoe indringerig en overheersend het microtransactieverdienmodel gaat zijn, zullen veel fans snel door de prachtige graphics en verslavende gameplay kunnen prikken om Modern Warfare redelijk snel aan de kant te schuiven.

Buitengesloten fans
En over aan de kant schuiven gesproken, met de exclusieve deal tussen Activision en Sony is ook een groot deel van de CoD-community aan de kant geschoven als het gaat om de Survival-optie in de Spec Ops-modus van Modern Warfare. In dit bericht lees je alles over de exclusieve modus voor PlayStation-gebruikers.

Waar het op neerkomt is dat Activision, ondanks een belofte om hun spelersbasis niet te omzeilen met exclusiviteitsdeals (zoals vroegtijdige toegang tot de game voor PS4-gebruikers) toch een manier heeft gevonden om hun contract met Sony te verlengen en onder hun eigen woorden uit te komen. Een exclusieve modus betekende dat veel PC- en Xbox-gamers zich buitengesloten voelden en dan kan de Survival-optie nog zo’n ‘klein’ onderdeel van Spec Ops zijn, het laat wederom zien dat niet alle spelers gelijk zijn voor Activision.

Belachelijke Time to Kill
Tot slot een inhoudelijk probleem dat in mijn optiek de populariteit van Modern Warfare in de weg zal staan: de Time to Kill, ook wel TTK genoemd. Dit beschrijft de tijd die het kost om iemand in een game te doden. Games als Battlefield (een franchise die net als CoD in een neerwaartse spiraal terecht is gekomen) hebben een zeer lange TTK, waardoor vijanden sponsachtig aanvoelen terwijl strategische plaatsing en het zoeken van dekking belangrijk zijn.

[gv data=”cJ-fuJRgqUc”][/gv]

Modern Warfare heeft een van de kortste TTK’s die ik in mijn shooter-carrière heb gezien; hectische, razendsnelle gameplay maar geen enkele ruimte voor strategie. Nu is de perfecte TTK deels een smaakkwestie, maar als gamejournalist kan ik voorspellen dat veel van mijn collega’s Modern Warfare’s TTK als een groot probleem gaan aanstippen.

Dat heeft alles te maken met de controle – of in dit geval het gebrek daarvan – die een speler over een vuurgevecht heeft. In Modern Warfare (de beta) was de praktisch onbreekbare regel als volgt: ‘wie de ander als eerste ziet, krijgt garantie dat hij hem gemakkelijk doodschiet’. Afgezien van de karige opbouw van dat versje, is het wel zo: er zijn geen vuurgevechten of interessante momenten mogelijk omdat degene die eerste schiet 9 van de 10 keer het gevecht wint.

Kortom, wil Modern Warfare op de lange termijn interessant blijven, dan zal het iets meer te bieden moeten hebben dan toffe skins en nieuwe wapens; de standaard dingen die een speler doet, de gameplay loop genoemd, moet geweldig zijn. En wanneer rondrennen en blindelings schieten het fundament van de loop zijn, raak je behoorlijk snel op een game uitgekeken.

De ontwikkelaar heeft (met toestemming van de uitgever) nog iets meer dan 3 weken de tijd om Modern Warfare op orde te krijgen, want op 25 oktober komt de game uit voor Windows PC en Xbox One, met de volledige game inclusief Survival Spec Ops voor PlayStation 4 op dezelfde dag.

Foto @Activision

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *