CoD: MW – 5 goede dingen en 5 slechte dingen (review)

CoD: MW - 5 goede dingen en 5 slechte dingen (review)
Misschien wel de belangrijkste Call of Duty in jaren. In elk geval voor en door de fans. Hier 5 goede dingen en 5 slechte dingen als het gaat om de nieuwe Modern Warfare.

Call of Duty: Modern Warfare is een hit. In de aanloop naar release wisten de makers een mooie hype te creƫren en ook nu het spel in de winkels ligt is de game een punt van discussie. Zowel positief als negatief. In deze review behandelen we deze punten op basis van onze eigen ervaringen. We trappen af met de positieve punten.

Goed

1. Meeslepende campagne

Wat de Modern Warfare-reeks altijd goed wist te doen is een knallende single player neerzetten. De nieuwe Modern Warfare is daar geen uitzondering op. Sterker nog, Call of Duty heeft zichzelf overtroffen. Geweldige geluidseffecten in combinatie met toffe beelden en afwisselende missies maakt de single player een fijne rollercoaster. Op diverse punten is MW wel een echte koude game en moet je als gamer beslissingen maken die je aan het denken zetten. De single player zeker niet spelen in de buurt van (kleine) kinderen dus!

2. Multiplayer is verfrissend

De multiplayer van CoD is op een paar vlakken op de schop gegaan. De belangrijkste elementen zoals killstreaks en game-modi zijn gebleven en fijngeslepen. De manier waarop de multiplayer is neergezet vereist een andere (tactische) gameplay. Dat is even wennen. Zo werkt de mini-map anders, schreeuwt je personage door het veld en zijn er allerlei hoekjes, huisjes en daken waar je op moet letten. Rennen door de map kan nog steeds, maar is in sommige situaties vragen voor een schot. Hier kunnen nog dingen gaan veranderen. Onder meer op Reddit en sociale media uiten gamers ongenoegen over bepaalde elementen in de game. Het is afwachten of Infinity Ward bepaalde fundamenten inderdaad gaat veranderen.

3. Veel content om je uren te vermaken

Ben je even klaar met de multiplayer of singleplayer, dan kun je met co-op missies aan de slag. Er is klassieke survival en je hebt ook nog daadwerkelijke missies. Door deze afwisseling heeft Modern Warfare erg veel te gebieden. Het is gegarandeerd een game waar jij je gemakkelijk heel de winter mee gaat vermaken. Ben je een echte fan dan kun je wel een jaar zoet zijn met de game. Zeker wanneer de makers nieuwe content naar het spel brengen om de boel fris te houden.

4. Het ouderwetse CoD-gevoel (FFA, Domination)

Hoewel de multiplayer is aangepakt met vernieuwingen is Call of Duty: Modern Warfare nog steeds een Ć©chte CoD. Veel (online) actie, game-modi zoals je ze kent en ook alle subvarianten zoals hardcore, daarop. Je kunt echt een snelle hartslag krijgen of met zweethandjes je controller in handen hebben tijdens een potje. Dat doet mij denken aan de Call of Duty-games van vroeger. Een compliment!

5. Het is verslavend (op een goede manier)

Eenmaal begonnen wil je eigenlijk niet meer stoppen. Het spel is bijzonder verslavend. Elk potje speel je wel wat vrij. Daardoor wil je die ontgrendeling meteen uittesten. Bijvoorbeeld een nieuw wapen of een uitbreiding op dat wapen. Een avond vullen met Call of Duty: Modern Warfare is zo gedaan. En wat moet je nu buiten doen met dat koude en gure weer?

Slecht

1. Campers in multiplayer zijn frustrerend

Call of Duty: Camping Warfare, Call of Camper, het zijn slechts enkele namen die gamers op sociale media roepen over de nieuwste CoD. Dit is geen kritiek die zomaar door een paar mensen geroepen wordt. Het is inderdaad een structureel probleem in de multiplayer van Modern Warfare. De vraag is of Infinity Ward het voor elkaar gaat krijgen hier op een oplossing op te verzinnen. Zo zijn sommige maps ontworpen met veel huizen, ramen en open velden. Perfecte ingrediƫnten voor een camper.

2. Niet alle multiplayer mappen zijn goed ontworpen

We haalden het net al even aan. Sommige mappen zoals Piccadilly en Euphrates Bridge zijn niet des Call of Dutyā€™s. Veel open velden of ondoordachte routes maken de mappen vervelend om te spelen. Het is zelfs zo dat fans met zelfbedachte fixes komen voor de mappen en deze online delen in de hoop dat Infinity Ward het ziet. Je merkt tijdens het gamen dat mensen meteen de spelronde verlaten zodra deze map is gekozen door het systeem. Het systeem, want je kunt niet zelf een map kiezen of skippen in deze Call of Duty.

3. Split-screen is dramatisch beperkt

Gezellig een avondje met vrienden op de bank de nieuwe Call of Duty spelen? Je komt van een koude kermis thuis. Ja, je kunt de multiplayer in split-screen spelen maar daar is ook alles mee gezegd. Denk aan Modern Warfare 3, waar je met je maten uren zoet was met de Survival-modus. Er zit een Survival Modus in Modern Warfare 2019, maar lokaal met je vrienden spelen is er niet bij. En dat is heel frustrerend.

4. Voetstappen & stem verraden je plek snel

Een veelbesproken item online is het feit dat de voetstappen zeer luidruchtig zijn. Met je koptelefoon op ga je automatisch voorzichtiger spelen. En daar komt het campen weer vandaan. Een patch vanuit CoD dat de voetstappen minder herrie maken zal helpen. Een ander nadeel is dat je personage onder andere ā€˜Contact!ā€™ roept bij het zien van een vijand. Die vijand kan dat ook horen en zo zit jij je eigen positie te verraden. Ook dit moet op te lossen zijn met een eventuele patch.

5. Map filter?

Wat erg fijn is, is dat je game-modi kunt selecteren. Wil je alleen Team Deathmatch spelen of enkel Domination? Prima, dat is gewoon mogelijk! Wat je helaas niet kunt selecteren is welke map je NIET wil spelen. Tevens hopen we dat Infinity Ward op dit gebied met een fix gaat komen. Dit zal enorm gaan bijdragen aan het speelplezier.

Call of Duty Modern Warfare is nu te koop voor PC, Xbox One en PlayStation 4.

Meer reviews? Klik dan hier.